Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Inspirert av 17 mai tråd der Jehova barn ikke får delta på 17 mai feiring og bursdagsselskaper starter jeg en tråd som handler om Jehova. Først og fremst lurer jeg på hvorfor Jehovas vitner ikke kan delta i feiringer? Er det fordi at de ikke har lov til å ha det moro eller delta i ett fellesskap? Man må gjerne ha den religionen man føler for selv, men for meg så blir det helt sykt om de velger at barna skal unnvære enkelte dager som tidligere nevnt. Hvilken skade tar de av å få delta? Det er jo ikke snakk om religiøse dager, 17 mai er Norges frigjøringsdag :klø:
Gjest Bellatrix Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 De feirer ikke 17-mai fordi det er en nasjonal feiring. De knytter det opp mot nasjonalisme og vil ikke feire det. Ellers er det noe med at de ikke skal feire noe annet enn Gud, og ikke ha andre feiringer enn de som er beskrevet i Bibelen.
NinjaTurtle Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Pop quiz: hva gjør en jehovasvitne-lege når en pasient kommer inn døra og trenger hjelp, og pasienten er utstøtt?
Gjest Bellatrix Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Da har han vel plikt til å behandle pasienten uansett?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Pop quiz: hva gjør en jehovasvitne-lege når en pasient kommer inn døra og trenger hjelp, og pasienten er utstøtt? ← Men kan noen i Jehova bli leger da? Er det ikke noe med at en i Jehova ikke har lov til å motta blodoverføring selv om det gjelder livet? Er det andre ting de ikke har lov til?
Gjest gjesta Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 jeg kan ikke så mye men har også hørt at de ikke kan motta blodoverføringer ja, selv om det står om livet. Men mener at barn kanksje er unntatt dette, vet ikke helt. Dersom man er lege, uansett livssyn, har man etisk og lovmessig plikt til å behandle.
Furstina Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Jehovas vittnen firar varken födelsedagar, julafton, midsommar eller nationaldagar. Det är endast Gud, Jehova, som är värd att firas. Man firar dock bröllop, som är en av Gud instiftad förening mellan man och kvinna. Jehovas vittnen tar inte emot blod. Blod är liv och det är endast Gud som kan ge liv.
Gjest Bellatrix Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 jeg kan ikke så mye men har også hørt at de ikke kan motta blodoverføringer ja, selv om det står om livet. Men mener at barn kanksje er unntatt dette, vet ikke helt. Dersom man er lege, uansett livssyn, har man etisk og lovmessig plikt til å behandle. ← Når barn trenger blod for å overleve og foreldrene nekter så blir barnevernet koblet inn.
Gjest gjesta Skrevet 14. mai 2006 #9 Skrevet 14. mai 2006 Når barn trenger blod for å overleve og foreldrene nekter så blir barnevernet koblet inn. ← det var enda bra. trist om uskyldige barn skulle dø fordi foreldres religion bestemmer noe annet.
tuji Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 Nå er jeg på tynn is, her, men jeg tror jeg har hørt at hvis de ikke vet om at de får blodoverføring (f.eks. under en operasjon) er det "greit". Derfor er det noen leger som lar være å informere før etterpå om at de har gitt blod, for å kunne redde personen det gjelder. Er som sagt usikker på om det var Jehovas dette gjaldt, eller en annen trosretning.
Gjest Bellatrix Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Det har jeg ikke hørt noe om. Det jeg vet er at de ikke kan motta blodoverføring. Heller ikke spise mat som er tilsatt blod. Blodpøler o.l. må de holde seg unna, men det hender også at det er tilsatt blor i pølser, leverpostei etc og det kan de da ikke spise.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 http://www.watchtower.org/languages/norweg...ry/hb/index.htm http://www.watchtower.org/library/hb/index...=article_07.htm Litt om blodoverføring
NinjaTurtle Skrevet 14. mai 2006 #13 Skrevet 14. mai 2006 http://www.watchtower.org/languages/norweg...ry/hb/index.htm http://www.watchtower.org/library/hb/index...=article_07.htm Litt om blodoverføring ← Kommer ikke disse sidene inn under kvakksalverloven, egentlig?
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #14 Skrevet 14. mai 2006 Kommer ikke disse sidene inn under kvakksalverloven, egentlig? ← Hvorfor skulle de gjøre det?
NinjaTurtle Skrevet 14. mai 2006 #15 Skrevet 14. mai 2006 Hvorfor skulle de gjøre det? ← Fordi linkene går ganske langt i å hevde at blodtransfusjoner er unødvendige, og kommer med alternativer som ganske enkelt ikke er tilstrekkelige for en rekke situasjoner, bla medfødte genetiske sykdommer som jeg beskrev tidligere, eller i forbindelse med blodtap. Videre påstår de at retningslinjene for transfusjoner er tilfeldige, og hevder at en kan klare seg med langt laver hkt enn hva som er normal praksis. Det de unnlater å nevne er økningen av risiko for organinfarkt, bla global hjerneinfarkt når hkt blir for lav. I motsetning til disse religiøse, som har et ja/nei forhold til tilværelsen, opererer medisinen ut ifra sannsynlig/mindre sannsynlig. Jeg er generelt enig med deg Frysepulver, jeg synes det er bra med en liberal holdning, ytringsfrihet etc. spesielt for å unngå fascisttilstander diktert av et flertall i fagmiljøet, men spm er jo også om det er greit at Tom Cruise whackos forhindrer at andre mennesker for tilstrekkelig hjelp. Et lite dillemma, det der.
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #16 Skrevet 14. mai 2006 Jeg lurer på om man kan nekte barn blodoverføring dersom en av foreldrene er JV og en ikke er det.
Amanlis Skrevet 14. mai 2006 #17 Skrevet 14. mai 2006 Jeg lurer på om man kan nekte barn blodoverføring dersom en av foreldrene er JV og en ikke er det. ← Det tror jeg ikke. Dersom et JH-barn trenger blodoverføring tar barnevernet over omsorgen, hvor foreldrene får den tilbake etter behandling. Vil tro at det også gjøres dersom kun en av foreldrene er JH og den forelderen nekter.
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #18 Skrevet 14. mai 2006 Det tror jeg ikke. Dersom et JH-barn trenger blodoverføring tar barnevernet over omsorgen, hvor foreldrene får den tilbake etter behandling. Vil tro at det også gjøres dersom kun en av foreldrene er JH og den forelderen nekter. ← Er dette vanlig praksis?
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #19 Skrevet 14. mai 2006 Jeg lurer på om man kan nekte barn blodoverføring dersom en av foreldrene er JV og en ikke er det. ← Her blir det midlertidig overdragelse av omsorgsretten, hvis sykehuset mener at barnets liv står i fare. Det kan også gjøres med voksne, feks av andre nære familiemedlemmer til JV. Det ble i 2001(?) innført en ny lov i Norge der man kan nekte blodoverføring til seg selv. Men skulle du feks være datter/sønn av et JV, kan du søke om å umyndiggjøre personen og da få ta avgjørelser om dette. Dette kan også sykehuset gjøre i ekstreme tilfeller. (Vet ikke om det blir gjort i praksis, men muligheten er der) Ellers så feirer de ikke bursdager fordi den eneste bursdagen som er omtalt i bibelen er da Johannes døperen ble halshuggd for at noen(huske ikke hvem, ei kvinne) ønsket seg hodet hans i fødselsdagsgave. Derfor feirer de heller ikke jul, fordi det er en feiring av Jesu fødsel. Når det gjelder 17. mai og andre slike offentlige dager, så er det som skrevet over her fordi det er en nasjonal feiring som knyttes til nasjonalisme. Derfor stemmer de heller ikke ved valg. De drar heller ikke i militæret fordi de er pasifister og sier da nei til all vold, våpen osv. Dette med vold gjelder også for dataspill, de "kan" ikke eller vil ikke spille voldelige spill som har feks våpen i seg. Heller ikke unskyldige spill som minesweeper er "godtatt".
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #20 Skrevet 14. mai 2006 Er dette vanlig praksis? ← Hvis du sikter til det der kun en av foreldrene er JV, så ja. Da "mister" da den som er JV retten til å bestemme for en kort sykdomsperiode. Altså blir foreldreansvaret overdratt til den som ikke er JV, dette vet jeg om konkrete tilfeller der det er skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå