Gå til innhold

Klementiner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg den eneste som er sinnsykt kresen på disse rakkerne?

Ofte når jeg skreller dem merker jeg en lukt, variabel i styrke, som ser ut til å komme fra innsiden av skallet. Det er ingenting i veien med den, men jeg klarer bare ikke den lkta.. Smaken er så langt jeg kan kjenne den samme. Jeg får den likevel ikke i meg, og langer den videre til en lykkelig gutt... :roll:

Jeg har inntrykk av at det er de klementinene der skallet ikke sitter som "limt på" som har denne feilen.

Flere enn meg..? :lol:

Skrevet

Er også kresen på klementinene..

Men ikke på samme måte som deg.

Jeg liker at skallet er sånn passe løst, men ikke når skallet er heeelt løst og båtene er litt harde.

De skal være myke og smake søtt, ikke veldig surt.

Og de skal være kalde (oppbevares i kjelleren)

Klementinene smaker best når det er mange av dem. Hvis det er bare EN igjen, så smaker den ikke godt!

Faktisk smaker de best i jula.

Akkurat som de grønne druene bare smaker godt i august/september.

Skrevet

Hmm, jeg mener å ha funnet en sammenheng med at de er søtere jo mer de "lukter".. Derfor foretrekker jeg dem sure! :ler:

Skrevet

Lover å lukte på klementinene neste gang for å finne ut av dette! :hoho:

Er i grunnen glad for at andre har sånne hang-ups på fruktsiden. Jeg litt sær på de flste frukter jeg.

Epler skal være røde og litt harde (ikke melne)

Appelsiner skal man bare spise i påsken.

Bananene skal være litt grønne i enden.. men bare litt.

Melonen skal være HEL ikke oppdelt i båter (i butikken) også skal den være kald og sprø.

Kiwi skal være litt myk, men ikke veldig.. da smaker den råttent.

Eh.. det er lov til å være litt sær vel???

Skrevet

Pleier å klemme litt på klementinene (Derfor de heter det kanskje? :ler2: ) for å kjenne om de er for myke. Vil nemlig ha de litt harde, OG ja! Ikke søte..

Mandarin og klementing er jo nesten like da?

xeyes

Skrevet

Hi hi...mange rare vaner blant folk, ja... :lol:

Jeg er ikke så kresen på clementiner selv, men har en venninne som er det. Hun klarer ikke stein i clementinene. Finner hun én stein i én båt, må hun kaste hele clementinen! Hun orker ikke spise resten, selv om de resterende båtene er frie for stein...

Men jeg derimot, lar meg ikke stanse så lett..he he... 8)

Klemmer fra

Skrevet

Ville bare si at jeg har kjøpt klementiner i dag og de luktet bare klementin.

Spiste like godt opp alle sammen jeg, så slipper jeg å se at de ligger der liksom.

I morgen skal jeg kjøpe et annet sted og se om de lukter noe annet!

:blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke:

Skrevet

Å de lukter sikkert klementin de jeg forkaster også... :lol: Og jeg finner så mange av de at det ikke er statistisk mulig at det ikke var noen slike blant de du åt i dag -spesielt om du liker løst skall.. :wink:

Men det beviser jo bare mistanken min: Jeg er sær. :hoho:

*sove nå*

Skrevet

Jeg er også litt kresen når det gjelder frukt- Spesielt med epler og mandariner. Mandarin er den eneste frukten som blir handlet inn om dagene.

Må ha det, bare må ha det! :blunke:

Skrevet

Jeg liker også de som har litt løst skall.

Dersom jeg oppdager at det er mandariner med stener i, så spiser jeg den ikke. :tunge1:

En gang fant jeg fullt av små hvite mark i en klementin. Det er ganske uvanlig ettersom syrenivået er så høyt at denslags krek ikke liker seg der. Det var skikkelig guffent, og det gikk et år før jeg spiste mandariner/klementiner igjen.

Skrevet

Merker dere forskjel på klementiner og mandariner?

Skrevet

Alt JEG vet er at det står "klementiner" på skiltet i butikken... :ler:

Skrevet

det finnes ikke lenger mandariner i norge, det er bare klementiner, det er jo mange som sier mandariner (meg blant annet) men alt er faktsik klementiner

Skrevet

Jeg synes og huske at jeg har hørt at det er mandariner som har mest steiner i dem og siden folk flest ikke er å begeistret for det selges det mest clementiner her? Kan godt være jeg husker feil da:)

Forøvrig er jeg ikke særlig kresen på clementiner.. liker dem både sure og søte, harde og myke.. og appelsinene som er i butikken nå før jul er jo bare helt herlige! det er et must her i huset på denne tiden av året.. går med flere for dagen.. nam nam:)

De røde harde eplene som kommer rett før jul er også deilige og hører absolutt med på julefrukt-fatet:)

Skrevet

LEA: Det er lov å være sær. Jeg er helt enig med deg. Trodde bare det var meg i hele verden som liker bananene litt grønne i enden. :hoho::hoho:

Skrevet
Trodde bare det var meg i hele verden som liker bananene litt grønne i enden

Jeg liker også "lett grønne" bananer! :D

Skrevet

Og jeg!! Bittelitt grønne i tuppen må de være om jeg skal klare å spise en hel. Men i kaker og desserter er det definitivt best om de har fått bli litt mer modne. Da blir de søtere, og snaker "mer" banan.

Og clementinene skal IKKE ha løst skall :ler:

• 6 år senere...
Gjest Trocadero
Skrevet
Er jeg den eneste som er sinnsykt kresen på disse rakkerne?

Ofte når jeg skreller dem merker jeg en lukt, variabel i styrke, som ser ut til å komme fra innsiden av skallet. Det er ingenting i veien med den, men jeg klarer bare ikke den lkta.. Smaken er så langt jeg kan kjenne den samme. Jeg får den likevel ikke i meg, og langer den videre til en lykkelig gutt... :roll:

Jeg har inntrykk av at det er de klementinene der skallet ikke sitter som "limt på" som har denne feilen.

Flere enn meg..? :lol:

Du sier dessverre ingenting om hva slags lukt du merker. Er det lukt av klementin som er overmoden?

Jeg opplever stadig noe merkelig når jeg skreller klementiner, og det er en lukt av hvitløk. Jeg har ikke noe imot hvitløk ellers, men ikke fra klementiner - det er kvalmende.

Første gangen det hendte trodde jeg noen som hadde håndtert klementinene i butikken o.l. kanskje hadde lukt av hvitløk på hendene. Etter dette vasker jeg alltid skallet på klementinene, selv om de i utgangspunktet ikke lukter noen ting.

Likevel har jeg oppdaget at det lukter hvitløk når jeg begynner å skrelle klementinen. Det er så kvalmende at jeg bare må kaste klementinen, og sliter med å få vasket hendene fri for den lukten.

Har noen opplevd det samme? Kan noen forklare dette? Er det en reaksjon fra klemnentinen når den blir skrelt? Noe som reagerer med min hud? Eller er det bare jeg som lukter det? (Vet at enkelte lukter kun kan oppdages av enkelte mennesker.)

/T

Skrevet

Jess.. Denne tråden er SJU ÅR gammel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...