Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet
Folk må da få lvot il å markere eller ikke markere en nasjonal dag som de ønsker selv! Ingenting er rart ved det at folk har ulike følelser og synspunkt.

Jeg feirer ikke denne dagen. Gidder ikke. Liker meg best hjemme med venner og familie. Det er ikke alle som må markere seg ved å fly rundt i gatene med bunad og flagg.

Man kan feire eller la være, men å kalle 17. mai fascistisk blir feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Man kan feire eller la være, men å kalle 17. mai fascistisk blir feil.

:Nikke:

Skrevet
Folk må da få lvot il å markere eller ikke markere en nasjonal dag som de ønsker selv! Ingenting er rart ved det at folk har ulike følelser og synspunkt.

Jeg feirer ikke denne dagen. Gidder ikke. Liker meg best hjemme med venner og familie. Det er ikke alle som må markere seg ved å fly rundt i gatene med bunad og flagg.

spørsmålet som stilles er : Er man ikke da blitt vel blasert og virkelighetsfjern? Tar man ike godene i landet vårt for gitt?

Kanskje det er lurt å minnes hvor godt vi har det en dag i året, i stedet for _da også_ å bare sitte i sofaen sin?

Eller har man det i tankene når man feirer hjeme?

Forøvrig markerer man ikke seg selv, men landet vårt....

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Dette er definisjonen på fascisme. Jeg synes du trekker det veldig langt når du kaller 17. mai-feiringen fascistisk. Er da samenes feiring av sin nasjonaldag fascistisk også?

Jeg synes at det er en sterk fascistisk tendens når man begynner å sette opp både offisielle og uoffisielle regler for hvorrdan andre skal feire en najonaldag. Det være seg alt fra flaggforbud, til at folk forteller en at man må feire, og må pynte seg slik og slik. Jeg synes dette er kvalmende ekstremt og totalitært, og det gjør at jeg ikke føler meg "fri" på denne dagen i det hele tatt, og dermed ønsker jeg heller ikke å feire den.

Dette er noe jeg føler, som gir meg sterk motvilje mot å ha noe med dagen å gjøre, og dere må gjerne fortelle meg at jeg "føler feil", men jeg synes det beste hadde vært om man bare godtok at vi føler forskjellig rundt dette.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg synes at det er en sterk fascistisk tendens når man begynner å sette opp både offisielle og uoffisielle regler for hvorrdan andre skal feire en najonaldag. Det være seg alt fra flaggforbud, til at folk forteller en at man må feire, og må pynte seg slik og slik. Jeg synes dette er kvalmende ekstremt og totalitært, og det gjør at jeg ikke føler meg "fri" på denne dagen i det hele tatt, og dermed ønsker jeg heller ikke å feire den.

Dette er noe jeg føler, som gir meg sterk motvilje mot å ha noe med dagen å gjøre, og dere må gjerne fortelle meg at jeg "føler feil", men jeg synes det beste hadde vært om man bare godtok at vi føler forskjellig rundt dette.

Du kan ikke skylde din motvilje mot 17. mai-feiring på svarene her, de kom i etterkant. Og en nasjonaldag er og blir en nasjonaldag. Jeg ville ikke troppet opp i bunad og norsk flagg på samenes nasjonaldag. Akkurat det synes jeg handler om respekt. Vi må kunne få lov til å være stolt av våre røtter uten å bli kalt fascister, ekstreme og totalitære.

Skrevet
men jeg synes det beste hadde vært om man bare godtok at vi føler forskjellig rundt dette.

Og jeg som trodde man diskuterte for å lære noe. At man kunne få synspunkter man selv ikke har sett. At man gjennom en diskusjon vekter og ser på argumentene... At det går an å forandre mening pga en diskusjon.

;)

Skrevet
Du kan ikke skylde din motvilje mot 17. mai-feiring på svarene her, de kom i etterkant. Og en nasjonaldag er og blir en nasjonaldag. Jeg ville ikke troppet opp i bunad og norsk flagg på samenes nasjonaldag. Akkurat det synes jeg handler om respekt. Vi må kunne få lov til å være stolt av våre røtter uten å bli kalt fascister, ekstreme og totalitære.

Nå synes jeg det er mer enn ok å gå med andre flagg og å gå i sin egen nasjonaldrakt jeg da... Det viser jo bare enda mer om det samfunnet vi lever i, og speiler at vi har det veldig bare her...

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Du kan ikke skylde din motvilje mot 17. mai-feiring på svarene her, de kom i etterkant.

Nå synes jeg du er litt pirkete, og at du bør lese innleggene mine før du skriver. Men jeg skrev altså at jeg hadde noe imot dagen i utgangspunktet og at denne, og andre lignende 17. mai debatter her på forumet bekrefter denne følelsen, og ikke at disse diskusjonene var årsaken til denne følelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...