Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Pet_*
Skrevet
Om man ikke er glad for og ønsker å markere at man lever i et fritt land, hva setter man pris på da...

Jeg er veldig glad for at jeg bor i Norge, det er mange dårlige alternativer, så jeg føler at vi har trukket vinnerloddet, på en måte. Jeg vet hvor heldige vi er, men jeg ønsker allikevel ikke å gå ut i gatene og markere dette på en fast dato hvert år. Gjør det meg til en dårlig nordmann?
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er veldig glad for at jeg bor i Norge, det er mange dårlige alternativer, så jeg føler at vi har trukket vinnerloddet, på en måte. Jeg vet hvor heldige vi er, men jeg ønsker allikevel ikke å gå ut i gatene og markere dette på en fast dato hvert år. Gjør det meg til en dårlig nordmann?

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem nei. At man går ut og markerer at man er heldig som bor i det landet vi alle skaper, og anerkjenner fordelene med uavhangigheten vår på en helt unik måte, synes jeg er en flott ting.

I andre land viser man sin militære makt på slike dager. Vi feirer det med smil og sang.

Jeg uttaler meg ikke om hva hvem som er en dårlig nordmann. Det er for meg en helt annen diskusjon.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem nei. At man går ut og markerer at man er heldig som bor i det landet vi alle skaper, og anerkjenner fordelene med uavhangigheten vår på en helt unik måte, synes jeg er en flott ting.

I andre land viser man sin militære makt på slike dager. Vi feirer det med smil og sang.

Jeg uttaler meg ikke om hva hvem som er en dårlig nordmann. Det er for meg en helt annen diskusjon.

Dette er jeg helt enig i. Å protestere mot 17. mai-feiring ser jeg rett og slett ikke poenget med. Vi er nok blitt for bortskjemte...

Skrevet

Ang at "dagen har mistst sin betydning".

Vi har stadig flere flyktinger hos oss. Det kan virke som det bare blir mer konflikter ute i verden. Andre nasjoner/grupperinger/statsledere og diktatorer er en trussel mot en stor del av verdens nasjoner.

Vi har det enn så lange veldig fredelig her vi bor. det er bl.a. derfor det kommer så mange flyktinger hit.

Og så hevdes det er 17. mai er en dag uten mening? At det er kvalmende og dumt å gå i tog og synge nasjonalsangen?

nei, jeg klarer ikke se at det er gode argumenter.

Ja, vi elsker dette landet! (dvs: jeg er glad for og ydmyk for at jeg får være en del av dette landet vi har skapt til noe så fint, og vi er så heldige å ha det fredelig her også! Jeg er klar over at andre land ikke er så heldige som oss, og ser at frihet er en ufattelig gode vi ikke må bli så blasserte at vi ikke anerkjenner. )

Skrevet

Nå har jeg kommet med mine argumenter for å feire. Hva er dine mot?

Gjest Gjest_Pet_*
Skrevet
Nå har jeg kommet med mine argumenter for å feire. Hva er dine mot?

Jeg har sagt tidligere i denne tråden hvorfor jeg ikke feirer 17. mai. Det var jeg som startet den.

Skrevet
Jeg har sagt tidligere i denne tråden hvorfor jeg ikke feirer 17. mai. Det var jeg som startet den.

Ja, du har skrevet at du ser på det som barnas dag.....

Skrevet
Jeg feirer absolutt ikke: ser ikke på barnetog, henger ikke ut flagg (har ikke et eneste norsk flagg engang), bruker ikke bunad el. Eneste er at jeg ufrivillig blir vekket av korps om morgenen.

Har aldri likt dagen. Og etter at det ble nektet å ha andre flagg enn det norske i 17maitoget (mange elever som er flerkulturelle i Oslo). For meg blir dette altfor nasjonalistisk og lite inkluderende. Har lite sansen for slikt. :forvirret:

Hvorfor i alle dager skal man flagge med andre flagg når det er Norges nasjonaldag, det som er viktig er at alle som vil feire Norge (enten de er innvandere eller norske) får flagge med Norges flagg.

Nei. De drar på stranda og griller sammen med andre Jehovas Vitner.

Det blir vel som en Feiring det. "Alle" griller jo med venner og familie på 17.mai.

Jeg  :hjerte: 17. mai!  :flagg:

Sure bemerkninger om nasjonalisme og norsk selvgodhet, tar jeg som et kompliment.

Jeg også :flagg::hoppe:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvorfor i alle dager skal man flagge med andre flagg når det er Norges nasjonaldag, det som er viktig er at alle som vil feire Norge (enten de er innvandere eller norske) får flagge med Norges flagg.

Jeg synes dette er noe fascistisk tull, utfra den tankegangen burde man forby andre klær enn norske folkedrakter i gatene på 17.mai, og muligens også folk med "unorsk" hudfarge. Og når i tillegg samene nektes å bruke samiske flagg på 17.mai i Oslo, så er det ett nokså tydelig tegn på hvor lite inkluderende denne feiringen er.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg synes dette er noe fascistisk tull, utfra den tankegangen burde man forby andre klær enn norske folkedrakter i gatene på 17.mai, og muligens også folk med "unorsk" hudfarge. Og når i tillegg samene nektes å bruke samiske flagg på 17.mai i Oslo, så er det ett nokså tydelig tegn på hvor lite inkluderende denne feiringen er.

Samene har sin egen dag.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Samene har sin egen dag.

Hva så? Det blir ikke noe mindre fascistisk av den grunn...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det blir vel som en Feiring det. "Alle" griller jo med venner og familie på  17.mai.

Kall det hva du vil, de kaller det ikke en feiring.

Skrevet

Jeg synes virkelig du er godt ute på tur når du blander sammen de to ordene frigjøringsdag og fascisme.

Skrevet

Gidder du a? Det er ikke norske folkedrakter man feirer men landet Norge og da er vel ganske selvfølgelig å bruke norske flagg.

Skulle jeg feira samedagen hadde jeg brukt sameflagget og det samme hvis jeg hadde vært utenlands og skulle feire f.eks Sverige da hadde jeg brukt svenskt flagg.

Og i det forrige innlegget mitt poengterer jeg at det er viktig at alle som vil feire Norge enten svart eller hvit skal få få gjøre dette og samle seg under det norske flagget.

Skrevet

Ja, huffameg... Vi må være virkelig forsiktige med å feire VÅR EGEN nasjonaldag i VÅRT EGET land! Vi kan jo støte alle samer og innvandrere... (som for øvrig har sine egne nasjonaldager). Snakk om fascister vi er!!! :roll:

:ironi:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ja, huffameg... Vi må være virkelig forsiktige med å feire VÅR EGEN nasjonaldag i VÅRT EGET land! Vi kan jo støte alle samer og innvandrere... (som for øvrig har sine egne nasjonaldager). Snakk om fascister vi er!!! :roll:

Hehe, jeg svarte bare på hvorfor jeg ikke liker dagen og dermed ikke feirer den, og slike innlegg som dette bekrefter vel bare den følelsen.

Gjest Gjest1
Skrevet

fasc|is'me el. fas|is'me -n (utt fas(j)-; it. fascismo, av fascio 'risknippe', opph symbol for visse høye romerske embetsmenn, senere fascistpartiets emblem)

1 pol.: totalitær og nasjonal bevegelse i Italia 1922—1943, innført av B. Mussolini

2 ekstremt reaksjonært og rasistisk politisk syn el. styre, som særlig dyrker staten, eliten og lederen Hitlers f- / nyf-

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=j&OPP=fascisme

Dette er definisjonen på fascisme. Jeg synes du trekker det veldig langt når du kaller 17. mai-feiringen fascistisk. Er da samenes feiring av sin nasjonaldag fascistisk også?

Skrevet

For min del kan vi gjerne droppe skolen for og feire de andre sin nasjonaldag og, det gjør meg så absolutt ingeting med litt flere fri dager, men 17 mai er norges nasjonaldag! Da feirer man(om man vil) norge som nasjon og ikke alle andre land. Hvis de iranske vil feire sin nasjonaldag med tog og flagg, værsegod, hvis italia vil feire sin nasjonaldag med flagg og tog, værsegod, men da får man gjøre det på dem sin dag og ikke norges..

Samene har sin egen nasjonaldag og de kan fint se på seg selv som en egen nasjon noen ganger så hvorfor skal vi la dem feire seg selv på våres nasjonaldag..

NHei, vil man ikke feire norge så kan man vel bare gi f***, og vil man feire det så får man feire det.. Fritt valg og det er opp til hver enkelt person..

Skrevet
Hehe, jeg svarte bare på hvorfor jeg ikke liker dagen og dermed ikke feirer den, og slike innlegg som dette bekrefter vel bare den følelsen.

Du skrev at det var noe fascistisk tull, noe det ikke er! Du kan jo kanskje begrunne hvorfor du synes det?

Gjest Gjest
Skrevet

Folk må da få lvot il å markere eller ikke markere en nasjonal dag som de ønsker selv! Ingenting er rart ved det at folk har ulike følelser og synspunkt.

Jeg feirer ikke denne dagen. Gidder ikke. Liker meg best hjemme med venner og familie. Det er ikke alle som må markere seg ved å fly rundt i gatene med bunad og flagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...