Gjest Fantus Skrevet 14. mai 2006 #41 Skrevet 14. mai 2006 Vi har pleid å dra til byen og se på toget. Men i år kjenner jeg ingen som skal gå, så da får det greie seg med tog på tv-en. Og på ettermiddagen skal vi spise pølser og kaker hos foreldrene mine. Det er tradisjonell 17.mai feiring for meg Hvis man pynter seg, henger ut flagg og gjør noe annet det det man ville gjort en hvilken som helst fri-dag er det vel feiring?
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #42 Skrevet 14. mai 2006 Jeg feirer det i den forstand at jeg pynter meg og gjør sosiale ting, skal vel se et tog kanskje og slikt. Men jeg står ikke opp grytidlig og dundrer løs på en tromme i et tog i timesvis *hater korps*
Amanlis Skrevet 14. mai 2006 #43 Skrevet 14. mai 2006 Jeg er nok litt barnslig jeg da, for jeg feirer både 17. mai og jul med stor iver. Ikke har jeg barn engang... Synes det er hyggelige feiringer for "barn" i alle aldre! ← Det var som om jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg GLEDER meg til 17. mai jeg.
Gjest Pet Skrevet 14. mai 2006 #44 Skrevet 14. mai 2006 Går du ikke glipp av noe da? Når en er 15 og ferdig med 17 mai, så klirrer det hos meg,men da mor ikke feirer, så kan en jo ikke vente at barna gjør det. hva med tradisjoner videre? til barnebarn osv... ← Sønnen min har aldri likt 17. mai-feiring, ihvertfall ikke etter at han gikk ut av barnehagen. Jeg har deltatt som forelder men han har ikke villet gå i tog osv. Han har alltid hatet korpsmusikk. Så det er nok ikke noe "stakkars barn som ikke feirer 17. mai" her. Alle er forskjellige og man MÅ da ikke like 17. mai-feiring selv om man er norsk?
Gjest Fruktfat Skrevet 14. mai 2006 #45 Skrevet 14. mai 2006 Det er Norges nasjonaldag. Da feirer vi Norge. Andre dager kan vi feire andre nasjoner. ←
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #46 Skrevet 14. mai 2006 Bostedsforelder bestemmer barns tro. Men de kan da virkelig ikke bestemme over hva samværsforeldre gjør når barna er på besøk. Hvis jeg er kristen, og oppdrar mine barn kristen, så kan jeg da ikke tvinge en ateistisk far til å ta de med i kirken på julaften, hvis de er den dagen!! Like lite som en jehovas-mor kan nekte en far å feire bursdagen på den rette dagen når barna er til stede.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #47 Skrevet 14. mai 2006 Hvorfor det? ← Jeg har tatt avstand fra 17. mai de siste ca. 10 årene. Denne dagen gir meg en følelse av usunn nasjonalisme som jeg ikke føler meg bekvem med.
Gjest baby-E Skrevet 14. mai 2006 #48 Skrevet 14. mai 2006 Jeg feirer 17 mai. Har ikke barn, men vi pleier å ha venner på 17mai frokost. Pyntet i bunad, dress eller nadre finklær. Ser på toget på tv, for jeg orker ikke kaoset nede i byen. I fjor så vi russetogen, mest fordi min svoger var russ. I år veit jeg ikke om vi skal det. Flagg har jeg også. Kvelden går som regel med til grilling (om fint vær) og god drikke Det er Norges nasjonaldag. Da feirer vi Norge. Andre dager kan vi feire andre nasjoner. ←
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #49 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har tatt avstand fra 17. mai de siste ca. 10 årene. Denne dagen gir meg en følelse av usunn nasjonalisme som jeg ikke føler meg bekvem med. ← Så du ville vært imot at andre nasjoner ble feiret også da? Som at f.eks. pakistanere i Norge hadde en egen dag de feiret?
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 14. mai 2006 #50 Skrevet 14. mai 2006 Feirer alle her inne 17. mai? Jeg gjør det ikke! Ikke sønnen min på 15 heller. Slapper av hjemme og ser litt på barnetoget på tv og tar oss en tur på middag til noen venner utpå dagen og det er det. Pynter oss ikke heller. Feiret vel litt da gutten var liten, men det er lenge siden. Er jeg helt uttafor, eller? Flere her som ikke feirer 17. mai? ← Du høres da helt normal ut...jeg tror vi er svært mange mennesker i dette landet som ikke feirer 17. mai. Mange av oss lsapper bare av og tar det helt med ro denne dagen, som en slags vanlig fridag med litt ekstra. Mange som bare er hjemme og spiser god mat, og går i vanlige klær uten pynt! Det er gjennom aviser og TV at vi får inntrykk av at "alle" går i bunad og har barn med flagg. For oss mer nøkterne og ikke så veldig nasjonalistiske, som ikke føler for å se dum ut og sprade rundt i gaten eog rope "hurra, hurra", mens sure eller overblide familier med flagg hoier ved siden av, er det en velsignelse å bare kunne slappe av hjemme!
Gjest Pet Skrevet 14. mai 2006 #51 Skrevet 14. mai 2006 Så du ville vært imot at andre nasjoner ble feiret også da? Som at f.eks. pakistanere i Norge hadde en egen dag de feiret? ← Har de ikke det, da?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #52 Skrevet 14. mai 2006 Du høres da helt normal ut...jeg tror vi er svært mange mennesker i dette landet som ikke feirer 17. mai. Mange av oss lsapper bare av og tar det helt med ro denne dagen, som en slags vanlig fridag med litt ekstra. Mange som bare er hjemme og spiser god mat, og går i vanlige klær uten pynt! Det er gjennom aviser og TV at vi får inntrykk av at "alle" går i bunad og har barn med flagg. For oss mer nøkterne og ikke så veldig nasjonalistiske, som ikke føler for å se dum ut og sprade rundt i gaten eog rope "hurra, hurra", mens sure eller overblide familier med flagg hoier ved siden av, er det en velsignelse å bare kunne slappe av hjemme! ←
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #53 Skrevet 14. mai 2006 Har de ikke det, da? ← Jo, jeg tror det. Men det var ikke spørsmålet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #54 Skrevet 14. mai 2006 Du høres da helt normal ut...jeg tror vi er svært mange mennesker i dette landet som ikke feirer 17. mai. Mange av oss slapper bare av og tar det helt med ro denne dagen, som en slags vanlig fridag med litt ekstra. Mange som bare er hjemme og spiser god mat, og går i vanlige klær uten pynt! Det er gjennom aviser og TV at vi får inntrykk av at "alle" går i bunad og har barn med flagg. For oss mer nøkterne og ikke så veldig nasjonalistiske, som ikke føler for å se dum ut og sprade rundt i gaten eog rope "hurra, hurra", mens sure eller overblide familier med flagg hoier ved siden av, er det en velsignelse å bare kunne slappe av hjemme! ← :enig_anim:
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #55 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Så du ville vært imot at andre nasjoner ble feiret også da? Som at f.eks. pakistanere i Norge hadde en egen dag de feiret? ← Jeg har generelt problemer med massive feiringer av nasjoner. Så svaret på spørsmålet ditt er; ja. Jeg kan bare snakke for meg selv og jeg anser meg selv som en verdensborger og ikke norsk. Selvfølgelig sier jeg at jeg er norsk hvis jeg er i utlandet, men min identitet er ikke knyttet til hvilket land jeg er født i. Jeg kan på en måte forstå opprinnelsen til 17. mai og at det kanskje hadde noe for seg i en periode, men jeg føler at hele konseptet har utspilt sin rolle i dag. De fleste argumentene for 17. mai idag er at det er "barnas dag" og det holder ikke for meg. Endret 14. mai 2006 av Lily
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #56 Skrevet 15. mai 2006 Jeg feirer absolutt ikke: ser ikke på barnetog, henger ikke ut flagg (har ikke et eneste norsk flagg engang), bruker ikke bunad el. Eneste er at jeg ufrivillig blir vekket av korps om morgenen. Har aldri likt dagen. Og etter at det ble nektet å ha andre flagg enn det norske i 17maitoget (mange elever som er flerkulturelle i Oslo). For meg blir dette altfor nasjonalistisk og lite inkluderende. Har lite sansen for slikt. ← Ja det er bøst det der, at nasjonaldagen er nasjonalistisk...
Transe Skrevet 15. mai 2006 #57 Skrevet 15. mai 2006 Feiret ikke dagen på flere år. Nå som jeg har arvet minmors nydelege bunad er jeg ute hele dagen. Nyter enhver anledning til å bruker den.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #58 Skrevet 15. mai 2006 For oss mer nøkterne og ikke så veldig nasjonalistiske, som ikke føler for å se dum ut og sprade rundt i gaten eog rope "hurra, hurra", ← Jeg er verken nasjonalistisk (er ikke fra Norge) eller synes det ser dumt ut å feire Norges grunnlov. 17. mai er en koselig dag som jeg bruker til å kose meg med familie og venner. Jeg gleder meg alltid til 17. mai og jul! (Du har forresten en ganske så nedlatende holdning til folk som har andre synspunkter enn deg!)
Gjest Jalileh Skrevet 15. mai 2006 #59 Skrevet 15. mai 2006 Så du ville vært imot at andre nasjoner ble feiret også da? Som at f.eks. pakistanere i Norge hadde en egen dag de feiret? ← De har jo sine egne dager hvor det feires. To Eider blandt annet også har de sin egen nasjonaldag også.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #60 Skrevet 15. mai 2006 De har jo sine egne dager hvor det feires. To Eider blandt annet også har de sin egen nasjonaldag også. ← Spurte jeg om det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå