Gå til innhold

Fornye ekteskapsløftene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi giftet oss for litt over 2 år siden.

Og vi ønsker og fornye ekteskapsløftene.

Mye av grunnen er at vi ikke ble fornøyd med bryllupet.

Jeg følte vel at svigemor og flere gikk inn og overtok hele byllupet.

Så vi ønsker et nytt bryllup på våres måte, sånn som vi vil ha det.

Det jeg lurer på er hvor lenge bør man vente? Jeg mener vi kan gjøre det 5 år etter, mannen min vil vente til 10 år etter? Hva synes dere?

Jeg vil gjerne ha skikkelig brudekjole en gang til, jeg bare elsker bryllup og brudekjoler. Men er det passende?

Og vil vi bli tatt seriøst siden vi har giftet oss en gang før, når vi da skal gjøre alt på nytt?

Blir takknemlig for alle tanker og meninger om dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Eg hadde ikkje tatt det seriøst...

Kva med å reise bort utan at nokon treng å vite om det, så kan de gjere det nett som de vil, utan at noko legg seg borti det?

Skrevet

Jeg synes man bør vente 10 år hvertfall. Og at det neste "bryllupet" ikke blir sånn tradisjonelt bryllup,men noe litt enklere. Litt som en fest der man inviterer til selskap for å feire at man har vært gift i 10 år (og fornyer løftene i den anledning). Har sett fro meg at dersom jeg noen gang skal gjøre dette vil jeg ha en enkel hvit sommerkjole, og kanskje ha "sermonien" ute, og ha et enkelt kalas etterpå. Kanskje en stor grillfest eller lignende. Synes det blir rart hvis man skal to tradisjonelle, store bryllup.. nesten som man ikke har hatt det første liksom... men det er nå meg da..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde tatt det så seriøst.

Det virker litt desperat syns jeg. Å ha et helt nytt bryllup med brudekjole?

Da ville jeg heller gått for en av de andre løsningene med å feire en bryllupsdag (5 eller 10 år) og så heller fornye dem da. Men jeg ville gjort det uten brudekjolen, det kan fort bli litt voldsomt.

Hva med pakker? Forventer du at folk igjen skal gi dere pakker på dagen?

Å ha en fest for å feire kjærligheten er det ingenting galt med, men å ha to bryllup syns jeg blir rart og hadde ikke tatt seriøst.

Skrevet

Takk for svar!

Vi har og prata om og reise til Maldivene eller lignende for og fornye ekteskapsløftet, da blir det bare oss to og datteren våres.

Så jeg får tenke en del på hva jeg ønsker.

Og til det med pakker, så hvis vi holder stort selskap på våres 10 års bryllupsdag og fornyer ekteskapsløftene så håper man jo på og få en liten ting. Men vi forventer jo ikke og få bryllupsgaver, for det har vi jo fått. Det ville jo føltes galt.

Hvis jeg blir innvitert i et selskap hvor det serveres mat, så har jeg jo alltid med en form for gave.

Skjønner og at dere mener det blir litt drøyt med brudekjole igjen, er bare at jeg elsker brudekjoler, skulle gjerne hatt 20 stk hengende i skapet mitt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er enig med de andre. Å feire at man har vært gift i 10 år er bare koselig, men med brudekjole og full pakke blir litt vel sært.

Gjest lillelou
Skrevet

Feiring av 10 års bryllupsdag er koselig og romantisk, men hvis man durer ivei med full bryllupsstas,så syns jeg det blir litt merkelig,og som gjest ville jeg nok følt meg litt beklemt. :)

Gjest Piper
Skrevet (endret)

Jeg har aldri forstått de som gjør det, for på meg virker det som man ikke klarer å gå videre fra bryllupsdagen. Man henger igjen liksom.

Trodde heller ikke det var vanlig med å invitere masse folk til 10 års bryllupsdag, men det kan jo være noen som velger å gjøre det. Men i vår familie og omgangskrets har jeg aldri hørt noen som har feiret bryllupsdager.

Kanskje man bør fokusere litt mer på ekteskapet, i stedet for å henge igjen ved det som ikek helt gikk etter planen på selve dagen. Men dere må jo for all del gjøre det, men jeg hadde ikke tatt det seriøst. Ville heller sett på det som brudegalskap, der bruden ikke klarer å komme videre.

En annen ting, hva har egentlig svigermor og de andre med deres bryllupsløfter å gjøre? Bryllupsløftene er jo mellom deg og din mann, eller ødela de de også?

Endret av Piper
Skrevet

De ødela ikke selve vielsen. Det er det eneste jeg husker som noe posetivt fra bryllupet vårt.

Men resten ble ikke sånn som vi ønsket i det hele tatt.

Og ja, jeg er nok brudegal. Skulle gjerne giftet meg en gang i året jeg.

Og i ekteskapet har vi det faktisk utrolig bra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å fornye med diger fest og alle gjestene en gang til, på fex ti års bryllupsdagen. Men jeg ville hatt samme kjole av sentimentale grunner, og jeg ville gjort det klart at vi IKKE ønsket oss gaver, at det kun var fest for festens skyld.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det høres greit ut med en fest liksom, men ny kjole og gaver blir litt VEL i overkant.

Skrevet

Jeg har planlagt at vi skal fornye løftene våre når vi skal ha gullbryllup eller noe sånt, på en sandstrand på en sydhavsøy, i florlette klær og palmesus. Men det er jo 50 år inn i tid, og vil kun inkludere meg om kjæresten min:)

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Jeg synes man bør vente 10 år hvertfall. Og at det neste "bryllupet" ikke blir sånn tradisjonelt bryllup,men noe litt enklere. Litt som en fest der man inviterer til selskap for å feire at man har vært gift i 10 år (og fornyer løftene i den anledning).

Synes det blir rart hvis man skal to tradisjonelle, store bryllup.. nesten som man ikke har hatt det første liksom... men det er nå meg da..

er nok enig ja. og vente MINST ti år.

å fornye ekteskapsløfter forbinder jeg med litt eldre folk som har vært gift i mange år og som gjerne har vært igjennom en tøff periode/separert, og at man da "blir gift på nytt".

hadde jeg vært deg ville jeg gjort det på en strand i sydligere strøk :hjerter_rundt:

som afrodite skriver, ja! :Nikke:

Endret av Fruktfat
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Er også enig med Arielle, det blir litt... rart hvis dere skal gifte dere annethvert år, hvis du skjønner...

Skrevet

Koselig å feire bryllupsdag, men det blir å gå vel langt om man stiller opp i brudekjole.

Gjest Gjest
Skrevet

Brudekjole og gaver - hadde jeg blitt invitert til noe sånt hadde jeg trodd det var en spøk.

Bryllup er en engangsforeteelse, selv om du har grodd fast i en drømmebryllupverden du ikke klarer å vokse fra så tror jeg du kommer til å slite med å få omverdenen til å ta det seriøst.

En fest for å feire bryllupsdag er helt greit, men hvis du stiller i ny brudekjole og forventer gaver er jeg redd det bikker over kanten og blir mer patetisk enn vakkert.

Skrevet

Mannen min har lyst til at vi skal "gifte oss" en gang til. I Las Vegas. Først syntes jeg det var helt sprøtt, men det kunne ha vært gøy.

Synes ikke det gjør noe å markere feiringen med bryllupskjole, men jeg ville aldri ha forventet gaver.

Tror egentlig ikke det er så vanlig å feire bryllupsdager i Norge. Det er det derimot her i DK... (Men her feires det meste).

Men - jeg synes ikke grunnlaget for feiringen din er riktig. At du vil gjøre det "om i gjen" fordi du ikke fikk det som du ville, p.g.a svigermors innblanding.

Skrevet

Har vel aldri skjønt dette med fornyelse av ekteskapsløftene... Det blir litt for Hollywood/Britney Spears for meg.

Sikker på at du ikke bare bruker dine svigerforeldres innblanding til å ha et nytt bryllup? Du sier jo selv at du er brudegal.... I så fall synes jeg du skal følge rådet til Piper og konsentrere deg om ekteskapet. Det er jo tross alt det som er det essensielle, ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...