Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bimmbimm
Skrevet

Det er nettopp blitt slutt mellom meg og min samboer, og jeg er dypt bekymret for at jeg ikke får betalt husleie med studielån og stipend.

Jeg har 6000 kroner fra lånekassen pr mnd, og betaler 4000 i husleie.

I tillegg kommer strøm. Jeg klarer meg ikke på en tusenlapp i måneden.

Kan sosialkontoret hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Det er nettopp blitt slutt mellom meg og min samboer, og jeg er dypt bekymret for at jeg ikke får betalt husleie med studielån og stipend.

Jeg har 6000 kroner fra lånekassen pr mnd, og betaler 4000 i husleie.

I tillegg kommer strøm. Jeg klarer meg ikke på en tusenlapp i måneden.

Kan sosialkontoret hjelpe meg?

Du får overgangsstønad fra trygdekontoret, utdanningsstønad, ekstra barnetrygd og bidrag fra faren. Hvis barnet er under 3 år får du småbarnstillegg ved siden av. Totalt utgjør vel dette ca. 13.000-14.000 per måned.

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje du skal skaffe deg en ekstrajobb, og evt vurdere å flytte til et billigere sted?

Gjest bimmbimm
Skrevet
Du får overgangsstønad fra trygdekontoret, utdanningsstønad, ekstra barnetrygd og bidrag fra faren. Hvis barnet er under 3 år får du småbarnstillegg ved siden av. Totalt utgjør vel dette ca. 13.000-14.000 per måned.

Jeg har ikke barn. ;)

Skrevet

Har hun barn da? Oppfattet ikke innlegget sånn. Og har man ikke barn får man jo heller ikke støtte, vet ikke om noen støtteordninger for studenter, så det er nok bare å finne seg et billigere sted å bo.

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje du skal skaffe deg en ekstrajobb, og evt vurdere å flytte til et billigere sted?

Ekstrajobb blir ikke enkelt etter som jeg blir lærling om noen månder. ;)

Jeg har lett etter billigere, men billigste er 4000 kr. for 50 kvadrat-leilighet.

Gjest Gjest
Skrevet
Har hun barn da? Oppfattet ikke innlegget sånn. Og har man ikke barn får man jo heller ikke støtte, vet ikke om noen støtteordninger for studenter, så det er nok bare å finne seg et billigere sted å bo.

Ok, takk for svar.

Skrevet

Du trenger jo ikke en 50 kvm leilighet når du er bare én, og spesielt ikke når du har dårlig råd. Man må bo etter evne.

Gjest Piper
Skrevet

utrolig bra at man kalrer å få inn barn i dette, når det ikke står noe om at trådstarter har barn. :ler:

Til trådstarter:

Tviler på at du får hjelp fra sosialen, for de har maksgrense for hvor høy husleie du kan ha, og din er beklageligvis for høye. Mener det er 2500 som er maksgrensen til sosialkontoret.

Men jeg ville sendt inn en søknad, for du har jo ikke noe å tape på det. Kan være du får noen kroner.

Gjest bimmbimm
Skrevet
utrolig bra at man kalrer å få inn barn i dette, når det ikke står noe om at trådstarter har barn.  :ler:

Til trådstarter:

Tviler på at du får hjelp fra sosialen, for de har maksgrense for hvor høy husleie du kan ha, og din er beklageligvis for høye. Mener det er 2500 som er maksgrensen til sosialkontoret.

Men jeg ville sendt inn en søknad, for du har jo ikke noe å tape på det. Kan være du får noen kroner.

Hva om det ikke finnes hybel/leilighet til 2500 kroner, her da? :forvirret:

Uff, nå blir jeg bekymret.

Skrevet

Man trenger ikke 50 kvm som singel student. Jeg hadde 34 kvm, og det var mer enn nok, jeg hadde luksusbolig i forhold til vennene mine.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du må finne deg et billigere sted å bo (kollektiv kanskje? Eller kan du få deg en romkamerat der du bor? Det er halve leia, det) og få deg en jobb. Er du kjapp, så kan du kanskje få deg en sommervikarstilling, da er det ikke noe pes at du må begynne som lærling om noen mnd.

Gjest camillo
Skrevet

Du må nok finne deg et mindre og billigere sted å bo. Femti kvm er jo SVÆRT til å være student.

Skrevet

Romkamerat var jo en genial ide da, da blir det jo bare 2000 per person. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Eg hadde 12 kvadrat.. Du har det ikkje noko verre du enn andre studentar.. Delte de husleia når de budde sammen? Du kan i alle fall kreve at sambuaren betaler sin del ut oppsigelses-tida.

Gjest Gjest
Skrevet
Er du kjapp, så kan du kanskje få deg en sommervikarstilling, da er det ikke noe pes at du må begynne som lærling om noen mnd.

Det har jeg allerede. Det er høsten jeg bekymrer meg for.

Men, jeg får bare legge ut annonser og håpe det ordner seg.

Gjest Gjest
Skrevet

50 kvm er luxus for en enslig student :overrasket:

Jeg har bodd 3 år sammen med et mindreårig barn på 28 kvm! Kan vi så kan jammen du også!

Gjest Lattermild
Skrevet
Hva om det ikke finnes hybel/leilighet til 2500 kroner, her da?  :forvirret:

Uff, nå blir jeg bekymret.

Jeg vil nok våge å påstå at samme hvor man bor i landet vil det være mulig å finne et sted å bo til 2500.

Som student kan man ikke forvente å ha en stor leilighet, ofte må man nøye seg med et rom, og dele kjøkken/bad med andre.

)

Gjest Gjest
Skrevet

Du skriver ikke hvor du bor og studerer, men de fleste studiesteder har en studentsamskipnad eller liknende som kan hjelpe med hybel. Jeg var i samme situasjon som deg og flyttet fra en vanlig leilighet og til en studenhybel på 12 kvm. Klart det var en stor overgang, men for en periode går alt. Så kan du heller se an økonomien, jobbsituasjon osv og evt finne deg noe annet seinere.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan jo melde deg for et vikarbyrå? Siden du begynner som lærling om noen måneder, så har du vel fri i sommer går jeg ut i fra?

Sjekk avisa der du bor, evt zett.no. Mange studenter som flytter ut av hyblene sine for tida. Hvis du trenger noe med en gang kan det hende det tar for lang tid å søke gjennom samskipnaden, sånn at du kanskje trenger noe i mellomtiden ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...