Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Vi har to pusekatter på ett år som har vært innekatter her i blokka siden vi fikk dem (for nesten ett år siden). De har aldri hatt noen problemer med dette, og blir stimulert på alle mulige måter, og har hverandre. Men nå i det siste har hankatten stått ved vinduet hver eneste dag nesten hele tiden og dunket på vinduet. Jeg får så vondt av han. Det er ikke lov å slippe ut katter her i borettslaget. Hva skal vi gjøre for noe? Den andre katter bryr seg ikke med vinduet i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Ja... ← Er det lenge siden katten ble kastrert da, og rakk katten å bli kjønnsmoden før den ble kastrert? Katter er fruktbare i en uke etter inngrepet og har fortsatt kjønnshormoner i systemet i en måned etterpå. Det er jo veldig fint vær nå, har dere mulighet til å lufte dem litt hvis dere har balkong? Da er det selvsagt en forutsetning at dere sikrer balkongen og har kattene under oppsyn. Ellers er det viktig at du ikke gir katten oppmerksomhet når den begynner å skrape på vinduet. Da vil bare katten lære at det vil hjelpe å skrape der for å få din oppmerksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Er det lenge siden katten ble kastrert da, og rakk katten å bli kjønnsmoden før den ble kastrert? Katter er fruktbare i en uke etter inngrepet og har fortsatt kjønnshormoner i systemet i en måned etterpå. Det er jo veldig fint vær nå, har dere mulighet til å lufte dem litt hvis dere har balkong? Da er det selvsagt en forutsetning at dere sikrer balkongen og har kattene under oppsyn. Ellers er det viktig at du ikke gir katten oppmerksomhet når den begynner å skrape på vinduet. Da vil bare katten lære at det vil hjelpe å skrape der for å få din oppmerksomhet. ← Han ble kastrert før han ble kjønnsmoden, og det er lenge siden nå... Har balkong, men vet ikke helt hvordan jeg skal få sikret den...(har ikke sånne vinduer der...) Gir han ikke oppmerksomhet når han skraper, men får så vondt av han stakkars...mjauer og skraper.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Noen katter trives bare ikke som innekatter, og da er det egentlig lite du kan gjøre annet enn å flytte eller omplassere katten. Lek, selskap, lufting på balkon er ikke alltid nok. Å ha innekatt medfører alltid en risiko for at katten faktisk ikke trives selv om man gjør sitt beste.
Lillesøster Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Kjedelig dilemma. Kan du gå tur med han, i bånd altså?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 Kjedelig dilemma. Kan du gå tur med han, i bånd altså? ← Jeg kan prøve det..
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #9 Skrevet 14. mai 2006 Synes det var et godt tips, å se om det hjelper å gå tur med den i bånd
la Flaca Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 Jeg syns det er skikkelig trist at du opplever at katten din ikke trives. Men så må jeg bare si at hele begrepet "innekatt" gjør meg direkte kvalm. At det går an å frarøve det lille rovdyret noe så vesentlig som å kunne bevege seg fritt utendørs er helt forferdelig etter min mening og gjør meg orntlig trist. Håper virkelig det ordner seg for deg og katten din...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Jeg syns det er skikkelig trist at du opplever at katten din ikke trives. Men så må jeg bare si at hele begrepet "innekatt" gjør meg direkte kvalm. At det går an å frarøve det lille rovdyret noe så vesentlig som å kunne bevege seg fritt utendørs er helt forferdelig etter min mening og gjør meg orntlig trist. Håper virkelig det ordner seg for deg og katten din... ← Hva var med poenget med det innlegget ditt? Til TS: du kan sikre balkongen ved å bruke espaljenett eller hønsenetting. Men du må være ute på balkongen sammen med kattene, i tilfellet de skulle begynne å klatre på gelenderet. Du kan også prøve å vende dem til å gå i bånd. Og så lurer jeg på hvordan forholdene med tanke på trafikk er der du bor? For med henvisning til den nye husleieloven, skal egentlig ikke borettslag kunne nekte folk å ha kjæledyr, hvis ikke det er gode grunner for det. Men spørsmålet er jo om man orker å ta opp kampen med borettslaget. Og så forutsetter det selvsagt at utemulighetene er gode nok for å ha katt. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 Hva var med poenget med det innlegget ditt? Til TS: du kan sikre balkongen ved å bruke espaljenett eller hønsenetting. Men du må være ute på balkongen sammen med kattene, i tilfellet de skulle begynne å klatre på gelenderet. Du kan også prøve å vende dem til å gå i bånd. Og så lurer jeg på hvordan forholdene med tanke på trafikk er der du bor? For med henvisning til den nye husleieloven, skal egentlig ikke borettslag kunne nekte folk å ha kjæledyr, hvis ikke det er gode grunner for det. Men spørsmålet er jo om man orker å ta opp kampen med borettslaget. Og så forutsetter det selvsagt at utemulighetene er gode nok for å ha katt. Lykke til ← Det er et ganske trafikkert område, så jeg vet ikke om jeg hadde sluppet dem ut uten tilsyn...ihvertfall ikke med det første.. Ifølge borettslaget her er det ikke lov å ha katt ute, men har det kommet noe nytt jeg har gått glipp av?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #13 Skrevet 14. mai 2006 Det er et ganske trafikkert område, så jeg vet ikke om jeg hadde sluppet dem ut uten tilsyn...ihvertfall ikke med det første.. Ifølge borettslaget her er det ikke lov å ha katt ute, men har det kommet noe nytt jeg har gått glipp av? ← Her kan du lese husleieloven. Den åpner i større grad for dyrehold enn den gamle lovteksten gjorde. Men dette er jo snakk om et tolkningsspørsmål for juristene. Meg bekjent har ikke dette blitt prøvd i rettssytemet enda. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. men hvis det er for trafikkert der du bor er jo uansett ikke dette aktuelt for dine katter.
brumma* Skrevet 14. mai 2006 #14 Skrevet 14. mai 2006 Her kan du lese husleieloven. Den åpner i større grad for dyrehold enn den gamle lovteksten gjorde. Men dette er jo snakk om et tolkningsspørsmål for juristene. Meg bekjent har ikke dette blitt prøvd i rettssytemet enda. men hvis det er for trafikkert der du bor er jo uansett ikke dette aktuelt for dine katter. ← Ja, den nye husleieloven åpner i større grad for dyrehold enn den gamle. MEN det er snakk om at leieren kan holde dyr dersom gode grunner taler for det. Det vil f.eks si at man kan ha førerhund når man er blind, dyr hvis man trenger det pga psykiske problemer osv. En god grunn er ikke at man har lyst. Hvis dette er en regel borettslaget har hatt siden før hovedinnlegger fikk kattene er det nok dessverre lite man kan gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #15 Skrevet 14. mai 2006 Ja, den nye husleieloven åpner i større grad for dyrehold enn den gamle. MEN det er snakk om at leieren kan holde dyr dersom gode grunner taler for det. Det vil f.eks si at man kan ha førerhund når man er blind, dyr hvis man trenger det pga psykiske problemer osv. En god grunn er ikke at man har lyst. ← Dette er din tolkning av loven Jeg snakket med en jurist som mente at hvis en slik sak blir tatt opp i rettssystemet kan like gjerne borettslaget måtte legge til grunn grunner for forbud, siden kjæledyr tross alt er så vanlig i Norge. Dvs at det er borettslaget må kunne dokumentere at dyreholdet er til ulempe for andre beboere. Men borettslag er gjerne så tunggrodde med styremedlemmer som er lite endringsorienterte at det er mange som kvier seg for å ta opp slike saker med styret. Emmeline-dommenEmmelinedommen var jo i sin tid en prinsipiell rettsavgjørelse. Og selv om den kun gjelder for innekatter, har den lagt litt av premissene for videre saker ang kjæledyr i borettslag. Les mer om dyr i borettslag her
Lilith Skrevet 14. mai 2006 #16 Skrevet 14. mai 2006 Jentepusen min oppfører seg på samme måte - hun skraper og skraper på inngangsdøra mens hun mjauer og bærer seg. Litt av det er nok at hun vil ut, men det er mest fordi hun ikke liker at døra er stengt. Vinduet skraper hun på særlig når det skjer spennende ting ute. Jeg tror ikke dette nødvendigvis betyr at pusen din har det vondt, men katter flest har litt problemer med grenser av noe slag uten at de lider under dette. Prøv å ta med katten din ut i bånd, som andre her foreslår - det vil den i hvert fall synes er spennende! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #17 Skrevet 14. mai 2006 Lette litt mer rundt ang katt i borettslag, og fant en advokats uttalelse her. Der skriver han sin tolkning av både hva gode grunner for leietaker er (det er mer enn å ha førerhund og er strengt tatt noe borettslaget ikke har noe med), og at ulempe bør tolkes strengere enn kun til sjenanse.
brumma* Skrevet 14. mai 2006 #18 Skrevet 14. mai 2006 Dette er din tolkning av loven Jeg snakket med en jurist som mente at hvis en slik sak blir tatt opp i rettssystemet kan like gjerne borettslaget måtte legge til grunn grunner for forbud, siden kjæledyr tross alt er så vanlig i Norge. Dvs at det er borettslaget må kunne dokumentere at dyreholdet er til ulempe for andre beboere. Men borettslag er gjerne så tunggrodde med styremedlemmer som er lite endringsorienterte at det er mange som kvier seg for å ta opp slike saker med styret. Emmeline-dommenEmmelinedommen var jo i sin tid en prinsipiell rettsavgjørelse. Og selv om den kun gjelder for innekatter, har den lagt litt av premissene for videre saker ang kjæledyr i borettslag. Les mer om dyr i borettslag her ← Det siste først, innekatter er jo ikke til sjananse for noen. Dette er det som du sier rettspraksis på, og det er jo ikke det det er snakk om her. Ja, det er min tolkning av loven. Og mange andres. Borettslaget trenger i utgangspunket ikke å ha en begrunnelse for forbudet, det vil uansett være et gyldig forbud. Om man kan bryte dette forbudet avhenger av en interesseavveining. Man må ha gode grunner for sitt ønske om dyrehold og det må ikke være til ulempe for de øvrige beboere. (gode grunner her vil si førerhund, psykososiale grunner osv...) Jo sterkere grunn det er til dyreholdet, dess større ulemper må de andre tåle. At man vil ha dyr er u utgangspunktet ikke en god grunn. Man plikter jo å sette seg inn i reglementet til borettslaget, og hvorfor ikke da kjøpe et sted man har lov til å ha dyr? Uansett, jeg mener at man "har lyst" ikke er en god grunn. Dette er heller ikke listet opp som en god grunn i forarbeidene.....
brumma* Skrevet 14. mai 2006 #19 Skrevet 14. mai 2006 Lette litt mer rundt ang katt i borettslag, og fant en advokats uttalelse her. Der skriver han sin tolkning av både hva gode grunner for leietaker er (det er mer enn å ha førerhund og er strengt tatt noe borettslaget ikke har noe med), og at ulempe bør tolkes strengere enn kun til sjenanse. ← Leste dette og det er hans mening. Men hvordan han kommer fram til at borettslag ikke har lov til ha forbud mot dette undrer jeg meg litt over. Uansett, nå har vi vel sporet litt av her... Håper det ordner seg med katten din, hovedinnlegger! Sikkert lurt å prøve tur i bånd. Bare vær obs på at noen katter er flinke til å komme seg ut av selen... :erfaring:
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #20 Skrevet 14. mai 2006 Det siste først, innekatter er jo ikke til sjananse for noen. Dette er det som du sier rettspraksis på, og det er jo ikke det det er snakk om her. Ja, det er min tolkning av loven. Og mange andres. Borettslaget trenger i utgangspunket ikke å ha en begrunnelse for forbudet, det vil uansett være et gyldig forbud. Om man kan bryte dette forbudet avhenger av en interesseavveining. Man må ha gode grunner for sitt ønske om dyrehold og det må ikke være til ulempe for de øvrige beboere. (gode grunner her vil si førerhund, psykososiale grunner osv...) Jo sterkere grunn det er til dyreholdet, dess større ulemper må de andre tåle. At man vil ha dyr er u utgangspunktet ikke en god grunn. Man plikter jo å sette seg inn i reglementet til borettslaget, og hvorfor ikke da kjøpe et sted man har lov til å ha dyr? Uansett, jeg mener at man "har lyst" ikke er en god grunn. Dette er heller ikke listet opp som en god grunn i forarbeidene..... ← Leste du siden jeg linket til der advokat høye uttaler seg om temaet? Han og også en annen jurist jeg har snakket med mener altså at borettslagene bryter husleieloven ved å ha et generelt forbud mot dyr. ja, selv om Emmeline-dommen gjaldt en innekatt, var det en prinsipiell dom: den setter grenser for hvor mye borettslag kan blande seg inn i beboernes liv og livsførsel. Det står i dommen at det er en prinsipiell domsavsigelse, og den kom jo helt til høyesterett. Også en nyere dom om en pomerian der borettslaget tapte. Den husleieloven som er nå er fra 2005, og åpner i større grad for dyrehold enn den gamle som de tidligere nevnte dommene ble prøvd mot. nei, de tider da borettslaget kunne bestemme fargen på gardinene og ellers hvordan beboerne skal leve er snart forbi. Personlig synes jeg hele forbudet mot utekatt er noe stort tull, siden det jo flyr ukastrerte hjemløse katter rundt omkring i hele byen. En ukastrert katt i et biorettslag vil ikke kunne være på langt nær til så sjenanse som disse ukastrerte hjemløse kattene. Brumma, siden du er så sikker i din sak: har du noen dokumentasjon, bortsett fra borettslagsvedtekter (som også sannsynligvis er i strid med husleieloven)? har du noen juridisk kompetanse? Selvsagt vil en avgjørelse i tingretten være avhengig av den enkelte dommers skjønn. men de forhører seg alltid med andre, og setter seg grundig inn i tidligere saker. For å få en slutt på slike generelle forbud er man også avhengig av at noen orker å kjøre en sak, om enn helt til høyesterett hvis det er nødvendig. Det er jo veldig dyrt hvis det blir delte saksomkostninger, og jeg vet at jeg ikke kommer til å ta på meg den oppgaven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå