Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Hei, Om man ønsker å designe sine egne invitasjoner, kan man gjøre dette hos noen som leverer/selger invitasjoner.. Altså jeg tenker på trykk, hm, må man finne et trykkeri om man ikke vil kjøpe noen som allerede finns å bestille? Eller er de/butikken (der man f.eks kjøper materiale) behjelpelige med det? Klønete skreve, men; er det noen som har designet egne, og fått de trykket opp? Det ser kanskje ikke så bra ut med hånskrift..... Ha ha, trenger litt hjelp. Noen? Endret 14. mai 2006 av Neffi
Lykketrollet Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 Jeg tok kontakt med et trykk og kopieringsfirma i byen. Jeg har malt invitasjon selv og skrevet på det som jeg kunne skrive på for hånd... (jeg har hatt skrift som fag). Vi trykket det opp på papir som ligner et lerret....jeg kunne velge mellom ufattelig mange typer papir både i tekstur og farge! Det hadde ikke kostet oss mer enn 300 kr for 150 invitasjoner, men siden jeg kjenner en som jobber der fikk jeg det gratis. Hvis du selv lager en fin invitasjon i Photoshop eller Word (hva det enn måtte være) så kan man sende via e-mail til bedriften, da blir i alle fall kvaliteten bedre enn om du skulle ta en kopi av en kopi. Jeg ville tatt en telefon til et trykkeri av noe slag og forhørt meg. Ikke noe å tape på det. Masse lykke til med invitasjonene!
Gjest Gjest_Mies_* Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Litt uskikker på hva du lurte på så her er noen alternativ: kjøp alt ett sted, du leverer tekst, og de ordner det på ark og får det skrevet ut (decor??? er ett slikt sted, dette er et annet, ellers så er jo dette noe mange som jobber med grafikk (reklame) kan gjøre. De mest avangserte av disse stedene kan skrive ut i gull osv. Og du slipper unna med å gjøre minimalt. Sett opp teksten på datamaskin, skriv ut på en printsjappe/kopihus/plottested. For eksempel allkopi. Alle byer har et slikt sted. Da kan du ha med ark selv, eller du kan høre med sjappa (sjekk uansett med de hva de kan skrive ut på, verierer fra sjappe til sjappe). De kan lage pene falser (bretter) og skriver ut penere enn en hjemmeprinter. Du kan også kjøpe ferdigfalset ark. (trykkeri er bare for aviser) Sett opp teksten på datamaskin, skriv ut på en hjemmeprinter/jobbprinter. Full kontroll, litt billigere enn forrige. Skriv ut deler av innbydelsen hjemme eller på kopisjappe, og lim videre på den (ganske vanlig), setter på utstensede hjerter, bånd i rygg osv. Lag alt fra bunnen, med håndskrift, stempeltrykk osv.
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Litt uskikker på hva du lurte på så her er noen alternativ: kjøp alt ett sted, du leverer tekst, og de ordner det på ark og får det skrevet ut (decor??? er ett slikt sted, dette er et annet, ellers så er jo dette noe mange som jobber med grafikk (reklame) kan gjøre. De mest avangserte av disse stedene kan skrive ut i gull osv. Og du slipper unna med å gjøre minimalt. Sett opp teksten på datamaskin, skriv ut på en printsjappe/kopihus/plottested. For eksempel allkopi. Alle byer har et slikt sted. Da kan du ha med ark selv, eller du kan høre med sjappa (sjekk uansett med de hva de kan skrive ut på, verierer fra sjappe til sjappe). De kan lage pene falser (bretter) og skriver ut penere enn en hjemmeprinter. Du kan også kjøpe ferdigfalset ark. (trykkeri er bare for aviser) Sett opp teksten på datamaskin, skriv ut på en hjemmeprinter/jobbprinter. Full kontroll, litt billigere enn forrige. Skriv ut deler av innbydelsen hjemme eller på kopisjappe, og lim videre på den (ganske vanlig), setter på utstensede hjerter, bånd i rygg osv. Lag alt fra bunnen, med håndskrift, stempeltrykk osv. ← Takk for tips, men jeg vil nok trykke mine invitasjoner :-)
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Jeg tok kontakt med et trykk og kopieringsfirma i byen. Jeg har malt invitasjon selv og skrevet på det som jeg kunne skrive på for hånd... (jeg har hatt skrift som fag). Vi trykket det opp på papir som ligner et lerret....jeg kunne velge mellom ufattelig mange typer papir både i tekstur og farge! Det hadde ikke kostet oss mer enn 300 kr for 150 invitasjoner, men siden jeg kjenner en som jobber der fikk jeg det gratis. Hvis du selv lager en fin invitasjon i Photoshop eller Word (hva det enn måtte være) så kan man sende via e-mail til bedriften, da blir i alle fall kvaliteten bedre enn om du skulle ta en kopi av en kopi. Jeg ville tatt en telefon til et trykkeri av noe slag og forhørt meg. Ikke noe å tape på det. Masse lykke til med invitasjonene! ← Kan man bare lage en PDF av invitasjonen og få den trykket opp på et trykkeri? Hva med navn-endringene da? Må jeg lage 50 stk forskjellige da.... hm? Jeg vil nemlig ha trykket selve skriften også..
Lykketrollet Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Kan man bare lage en PDF av invitasjonen og få den trykket opp på et trykkeri? Hva med navn-endringene da? Må jeg lage 50 stk forskjellige da.... hm? Jeg vil nemlig ha trykket selve skriften også.. ← Nå har jeg skrevet for hånd da...så jeg lot navnene være uskrevne og fylte inn etterpå. Skrev med sånn pennesplitt og blekkhus... Hmmm....vet ikke helt hvordan løse det hvis du skal ha maskinskreven skrift... Da må man vel nesten bare lage 50 forskjellige.... Ja, vi sendte over i JPG format vi da....via hotmail! Men hvis du stikker innom til en sånn bedrift så vil de sikkert han gode ideer om hvordan løse navneproblemet og hvordan det blir best å gjøre det! Må bare si at alle trodde jeg hadde malt hver enkelt invitasjon (utrolig god kvalitet på kopiene!!)! Mye skryt har jeg fått! Endret 14. mai 2006 av Lykketrollet
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Nå har jeg skrevet for hånd da...så jeg lot navnene være uskrevne og fylte inn etterpå. Skrev med sånn pennesplitt og blekkhus... Hmmm....vet ikke helt hvordan løse det hvis du skal ha maskinskreven skrift... Da må man vel nesten bare lage 50 forskjellige.... Ja, vi sendte over i JPG format vi da....via hotmail! Men hvis du stikker innom til en sånn bedrift så vil de sikkert han gode ideer om hvordan løse navneproblemet og hvordan det blir best å gjøre det! Må bare si at alle trodde jeg hadde malt hver enkelt invitasjon (utrolig god kvalitet på kopiene!!)! Mye skryt har jeg fått! ← Så gøy!!! Grattis, de er sikkert veldig fine (kan jeg se??! ) Takk for tipsene iallefall, jeg får nok lete opp ett tykkeri eller et kopisenter e.l. ny mission Endret 14. mai 2006 av Neffi
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 Kan man bare lage en PDF av invitasjonen og få den trykket opp på et trykkeri? Hva med navn-endringene da? Må jeg lage 50 stk forskjellige da.... hm? Jeg vil nemlig ha trykket selve skriften også.. ← dete løste jeg enkelt ved å skrive de ut selv på pc... designa de sjøl på pc å... skrev ut en også bytta jeg navn før jeg skrev neste!!!
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #9 Skrevet 14. mai 2006 dete løste jeg enkelt ved å skrive de ut selv på pc... designa de sjøl på pc å... skrev ut en også bytta jeg navn før jeg skrev neste!!! ← Som sagt er det stor forskjell på print og trykk :-)
Gjest -eline- Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 Kan man bare lage en PDF av invitasjonen og få den trykket opp på et trykkeri? Hva med navn-endringene da? Må jeg lage 50 stk forskjellige da.... hm? Jeg vil nemlig ha trykket selve skriften også.. ← PDF er ment for web og ikke trykk (farger kan se svært forskjellige ut når det er lagret i pdf i forhold til hva det skal se ut på trykk), .jpg er greit (husk å kun lagre som .jpg når du er _helt_ ferdig med designet siden .jpg komprimerer) , samme er .eps (hvertfall hos de trykkeriene jeg har vært i kontakt med). Husk å lagre bilder i CMYK og ikke RGB (CMYK er fargene man bruker i trykk/print, RGB er webfarger). Dersom du kun skal ha tekst så kan det hende de ønsker noe annet, det bør du ta kontakt med de og spørre. Og ja, du må nok lage 50 forskjellige skal du få trykket hvert navn.
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 (endret) PDF er ment for web og ikke trykk (farger kan se svært forskjellige ut når det er lagret i pdf i forhold til hva det skal se ut på trykk), .jpg er greit (husk å kun lagre som .jpg når du er _helt_ ferdig med designet siden .jpg komprimerer) , samme er .eps (hvertfall hos de trykkeriene jeg har vært i kontakt med). Husk å lagre bilder i CMYK og ikke RGB (CMYK er fargene man bruker i trykk/print, RGB er webfarger). Dersom du kun skal ha tekst så kan det hende de ønsker noe annet, det bør du ta kontakt med de og spørre. Og ja, du må nok lage 50 forskjellige skal du få trykket hvert navn. ← PDF er ment som trykk Det spørs hva du lagrer! Skal du trykke et Indesigndokument (f.eks) må du lagre som PDF for å få det trykket - man leverer ikke fra seg åpne dokument Endret 14. mai 2006 av Neffi
Lykketrollet Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 Det er veldig stor forskjell på trykk og printer kvalitet. Veldig. Man kan jo ikke putte hvilket som helst papir i printern heller... Lag 50 forskjellige, det klarer du kjapt! Masse lykke til! Jeg har ikke bilde av invitasjonenen på PC lenger. Sambo reformaterte hele greia for en uke siden og jeg har mistet tragisk mye materiale! Og bilder!
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #13 Skrevet 14. mai 2006 Ja, håper det går bra :-) Tenkte bare at det ville bli veldig dyrt.... men da blir det kanskje ikke helt borti natta dyrt da, for sjekke ut litt av hvert rundt i området her. Takk for svar! Stakkar deg da som har mistet så mye ting på dataen! Håper det ikke var uerstatelig
Gjest -eline- Skrevet 14. mai 2006 #14 Skrevet 14. mai 2006 PDF er ment som trykk Det spørs hva du lagrer! Skal du trykke et Indesigndokument (f.eks) må du lagre som PDF for å få det trykket - man leverer ikke fra seg åpne dokument ← ...oki, grunnen til at jeg sa det er at jeg fikk kjempekjeft av en grafisk designer fordi jeg printet ut ting i pdf i stedenfor å eksportere det som .jpg (det var og veldig stor forskjell på fargene fra pdf-dokumentet og jpg-dokumentet, hvor sistnevnte var mest likt det på skjermen)...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #15 Skrevet 14. mai 2006 ...oki, grunnen til at jeg sa det er at jeg fikk kjempekjeft av en grafisk designer fordi jeg printet ut ting i pdf i stedenfor å eksportere det som .jpg (det var og veldig stor forskjell på fargene fra pdf-dokumentet og jpg-dokumentet, hvor sistnevnte var mest likt det på skjermen)... ← Og JEG har lært at man ikke bør sende .jpg til trykk, mens pdf virker ganske vanlig (i hvert fall om man jobber i InDesign, noe jeg ikke har gjort). Som du sier, .jpg er et komprimert format, dermed får man ikke noen garanti for at informasjonen som er nødvendig for et riktig trykk bevares. Min erfaring er at man ofte (helst) vil ha .eps eller .tiff, men vet ikke om alle har programvare som larger slike format. Når det gjelder fargeforskjellene du snakker om kan det kanskje ha å gjøre med hvordan .pdf-en var lagret. Ellers er det jo noen sånne postscript-greier enkelte printere ikke takler, men det skal vel pdf-en ordne--- tror jeg...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #16 Skrevet 14. mai 2006 Og JEG har lært at man ikke bør sende .jpg til trykk, mens pdf virker ganske vanlig (i hvert fall om man jobber i InDesign, noe jeg ikke har gjort). Som du sier, .jpg er et komprimert format, dermed får man ikke noen garanti for at informasjonen som er nødvendig for et riktig trykk bevares. Min erfaring er at man ofte (helst) vil ha .eps eller .tiff, men vet ikke om alle har programvare som larger slike format. Når det gjelder fargeforskjellene du snakker om kan det kanskje ha å gjøre med hvordan .pdf-en var lagret. Ellers er det jo noen sånne postscript-greier enkelte printere ikke takler, men det skal vel pdf-en ordne--- tror jeg... ← LAGRER, kanskje. Og cmyk, ja. En annen ting - be om prøvetrykk for å kontrollere. Det er ikke sikkert maskina man jobber på gjengir fargen riktig, ting kan være lagret feil osv. Om man printer digitalt går det fort å få prøvetrkk hos trykkeriet, og det pleier å være gratis.
Snurrepippen Skrevet 14. mai 2006 #17 Skrevet 14. mai 2006 Hei! IKKE send jpg. istedenfor PDF. JPG komprimerer bilder og tekst på samme måte (lager pixler), mens PDF beholder vektoriserte objekter (mattematisk utregnede bildeformler) som f.eks tekst. Derfor kan teksten din bli veldig kornete hvis du gjør den om til jpg/ tiff/ andre bildeformater. Men du bør ha høyoppløselig PDF-driver/ISO-standard for å få best mulig resultat. Og CMYK-farger.. (og høyoppløselige bilder). Det KAN bli dyrt (eller i hvertfall dyrere) dersom du skal ha hver invitasjon trykket med forskjellige navn (Ikke så dyrt dersom du trykker digitalt). Skal du trykke, så pass i så fall på at du legger de variable dataene i sort farge - hvis du er interessert i å holde kostnadene nede. Jeg har laget mine egne invitasjoner (jeg jobber som grafisk designer). Er fortsatt lenge til jeg skal gifte meg, så de er fortsatt litt på prøve-stadiet. Går det an å vise dem fram noe sted her kan jeg godt legge dem ut... :klø: Kan godt hjelpe deg hvis du vil?
Gjest Neffi Skrevet 14. mai 2006 #18 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Jeg vet hva jeg skal lagre dokumentet/bildet som... Og når jeg skal smyce... Jeg visste bare ikke hvordan avtalen var mellom butikker og trykkeriet var Takk takk, iallefall! Endret 14. mai 2006 av Neffi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå