Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg tror det er fordi det finnes noen dustete røykere og noen dustete ikke-røykere.

Dustete røykere som føler seg dumme fordi det vet det ikke er bra å røyke og hater alle som minner dem på det, og overlegne, snusfornuftige ikke-røykere som bruker enhver anledning til å rakke ned på røykerne. Og når disse møtes, ja da blir det krangel :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Røykemotstanderne er absolutt mest fanatiske.

Har aldri møtt en røyker som KREVER å få røyke et sted når noen uttrykker sin misnøye mot det. Til og med røykeloven aksepterte de, og det må jo sies å være ganske medgjørlig.

Jeg har møtt opptil flere røykere som krever å få røyke inne. Stort sett gamle menn, vel å merke. MEN jeg dømmer ikke alle røykere av den grunn. Har ingenting i mot røykere så lenge de viser hensyn; det er tross alt deres uvane, ikke min.

Skrevet
Hva er det som gjør at røykere så ofte har så sterke følelser rundt hvor de skal få røyke? Hva er det med akkurat røykedebatten som trigger folk?

Få reagerer på at det ikke er lov å drikke f.eks. øl på et offentlig område.

Så hva er det egentlig med denne røykingen som gjør at det vekker så sterke følelser i oss?

Tror det har svært lite med røyken i seg selv. Det har noe med uvilje til endring. Vi har et ordtak som heter forandring fryder, men i virkeligheten så er forandring noe man motsetter seg. Driver med endringsarbeid selv, og mange bedrifter sliter med dette. Det handler om en viktig ting som heter indremotivasjon. Når man har null av det selv og blir pålagt til å endre seg av noen andre (selv om det er på høy tide og det absolutt mest logiske valget) så kjemper man mot det med nebb og klør. Problemet er nok at om man har gått for fort frem, så nytter det ikke å prøve å legge frem gode argument - alt har låst seg.

En annen ting er det at det i Norge, som andre steder, har en underlig form for autoritetsangst. Hvor ofte møter man ikke folk som bæler seg over hvor mye staten kontrollerer og håver inn, men glemmer det fint når staten kommer en selv til gode.

Det er ikke bare med røyking vi har sett så motvilje og sterke følelser. Man ser det med jevne mellomrom både hos ting som angår hele nasjonen samt deler av nasjonen. Det ble også et rabalder når det kom en lov om å ikke kunne slå barn (Nå skulle staten blande seg inn i hva en gjorde i eget hjem også nå) og vi har for eksempel noe mer nylig om kvinner i ledelse i kristne organisasjoner, som f.eks. kvinnelige prester og kvinners rett til å stemme på styremøter etc.

Skrevet (endret)

Nå skal jeg prøve å gi et saklig, ikke-emmosjonellt svar, uten å hisse meg opp:

Jeg røyker og har engasjert meg mye i debatten. Hvorfor?

Fordi et røyke-regelverk som kunne tilfredstillt ALLE behov (både røykere, ikke-røykere og de som er plaget av av røyk) kunne med enkelthet vært innført som et alternativ til totalforbud innedørs på utesteder.

En røykelov i tråd med den som er innført i Spania eller et regelverk som tillater adskilte, ventilerte, ubetjente røykerom på serveringssteder ville ivareta ALLE. Teknologien finnes der - å benekte det viser at dette handler vel så mye om moralisme som om helsepolitikk.Så enkelt er det faktisk - og jeg har til gode å høre et gangbart argument mot mitt forslag. Nei, da kommer alle de vikarierende argumentene om dårlig ånde, helserisiko, at det er dyrt , røykere er uintelligente og jeg vet ikke hva.

Både salg og bruk av tobakk er faktisk lovlig i Norge. Dagens røykelov er overkill og ivaretar kun en gruppe - og ikke vi voksne som velger å ta en kalkulert risiko uten ønske om å plage andre. Bjørnsdaters svar er et strålende eksempel på det motsatte.

Ambi

:smoke:

Endret av Ambi
Gjest Gjest1
Skrevet

Nå er jo ikke tobakk det eneste i dette landet det er lov å selge men (nesten) ikke å bruke...:ler:

Skrevet
Nå er jo ikke tobakk det eneste i dette landet det er lov å selge men (nesten) ikke å bruke...:ler:

Det har du rett i, men det er da et paradoks at det er lettere å få satt seg et skudd med heroin (Illegalt stoff!!) tørskodd og innedørs enn å få tatt seg en røyk under tilsvarende forhold. Vel å merke sammen med liksinnede voksne mennesker som befinner seg der av fri vilje... :overrasket:

Ambi

Gjest Gjest1
Skrevet
Det har du rett i, men det er da et paradoks at det er lettere å få satt seg et skudd med heroin (Illegalt stoff!!) tørskodd og innedørs enn å få tatt seg en røyk under tilsvarende forhold. Vel å merke sammen med liksinnede voksne mennesker som befinner seg der av fri vilje... :overrasket:

Ambi

Veel, nå tror jeg faktisk at du enten overdriver eller at du vanker på helt andre steder enn meg.

Skrevet
adskilte, ventilerte, ubetjente røykerom på serveringssteder ville ivareta ALLE.

Vel, det har faktisk vært fullt mulig å lage dette i Norge i årevis, men det har selvsagt ikke røykerne vært interessert i å foreslå, før røykeloven kom. Hadde slike separate, ventilerte røykerom blitt laget for lenge siden hadde det neppe vært noe behov for en røykelov, men nå er det for sent.

Skrevet

Jeg røyker og røykeloven plager meg ikke i det hele tatt. Synes det er deilig jeg. Men i mitt eget hjem/ min veranda/ hage gjør jeg hva jeg vil. Også ute ellers. Men jeg stiller meg selvfølgelig ikke inntil noen å tennner meg en røyk, men så stiller jeg meg ikke inntil noen ellers heller.

Skrevet

Jeg er festrøyker, og jeg innbiller meg at det gjør at jeg klarer å forstå alle her.

Ja, det er ekkelt å få røyk i trynet når man ikke røyker selv. Men det blir litt dumt når ikke-røykerne ikke kan flytte seg noen meter bort heller. Jeg flytter meg støtt og stadig for mennesker som lukter vondt, biler som står på tomgang etc. Jeg lager ikke bråk fordi jeg vil de skal flytte seg, det er faktisk mye mer effektivt å flytte seg selv. Til gjengjeld bør jo røykerne ta hensyn og ikke stille seg rett ved siden av en som ikke røyker. Men vi har faktisk noe som heter vind her i verden, så selv om noen står ti meter bort, kan det faktisk hende ikke-røykere vil merke røyken likevel. Dette bør ikke-røykerne prøve å ignorere. Å kaste sneiper er ikke pent. Men hvor mye valg har folk mange steder? I storbyer i utlandet kaster jeg aldri en sneip på bakken, fordi det er montert askebegere på hver eneste søppelkasse, det er det faktisk ikke her. I en ideell verden hadde folk orket å bære sneipen hjem, men det er bare ikke realistisk.

...og hva folk gjør på sin egen veranda, har virkelig ingen andre noe med.

Skrevet

....og en annen ting, det er direkte dumt med alle innleggene her med "røykere gjør ditt, ikke-røykere gjør datt". Det finnes faktisk hensynsfulle røykere og håpløse ikke-røykere også. Dette er mennesker som faktisk bare har røyk eller ikke-røyk felles, de har ikke nødvendigvis noen andre felles karaktertrekk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er faktisk også ganske engasjert i røykedebatten. Det som irriterer meg er at røykerne ikke får et enenste sted de kan røyke. Nå røyker ikke jeg annet enn en sjelden gang, men jeg har full forståelse for de som står ute og hutrer om vinteren. Jeg synes vi har lagt oss på en altfor fanatisk linje. Gi røykerne en kafe hvor de kan kose seg. De er voksne mennesker og burde ha en plass de kunne sitte og nyte en røyk i fred uten slike som på død og liv skal hetse og jage andre :frustrert:

Skrevet
Vel, det har faktisk vært fullt mulig å lage dette i Norge i årevis, men det har selvsagt ikke røykerne vært interessert i å foreslå, før røykeloven kom. Hadde slike separate, ventilerte røykerom blitt laget for lenge siden hadde det neppe vært noe behov for en røykelov, men nå er det for sent.

Dette er bare tøys. De tidligere røykerestriksjonene ble hverken fulgt opp eller sanksjonert. Dersom alternativet den gang hadde vært slike løsninger - eller steng sjappa - ville det selvsagt ha blitt gjennomført. Men nå er detfor sent som du sier.

Det er omtrent som om vi skulle ha en sovende lov mot fyllekjøring der folk kunne kjøre i fylla uten å risikere å bli tatt eller straffet til tross for at det er ulovlig. Så plutselig en dag sier myndighetene at dette funker jo ikke - alt for mange kjører i fylla. Dermed må vi totalforby bilkjøring.

Mitt poeng er igrunn at forslag til fullgode alternative løsninger som IKKE ville plage ikke-røykere pussig nok blir besvart med andre argumenter enn behovet for røykfrie omgivelser ("det kunne de tenkt på før", det er usosialt med røykerom, røykere lukter likevel vondt osv osv)

Ambi

Gjest Gjest1
Skrevet
Dette er bare tøys. De tidligere røykerestriksjonene ble hverken fulgt opp eller sanksjonert. Dersom alternativet den gang hadde vært slike løsninger - eller steng sjappa - ville det selvsagt ha blitt gjennomført. Men nå er detfor sent som du sier.

Det er omtrent som om vi skulle ha en sovende lov mot fyllekjøring der folk kunne kjøre i fylla uten å risikere å bli tatt eller straffet til tross for at det er ulovlig. Så plutselig en dag sier myndighetene at dette funker jo ikke - alt for mange kjører i fylla. Dermed må vi totalforby bilkjøring.

Mitt poeng er igrunn at forslag til fullgode alternative løsninger som IKKE ville plage ikke-røykere pussig nok blir besvart med andre argumenter enn behovet for røykfrie omgivelser ("det kunne de tenkt på før", det er usosialt med røykerom, røykere lukter likevel vondt osv osv)

Ambi

Om røykere hadde vært så hensynsfulle som de gir inntrykk av her inne så hadde ikke røyking vært noe problem.

Skrevet
Om røykere hadde vært så hensynsfulle som de gir inntrykk av her inne så hadde ikke røyking vært noe problem.

Så flertallet av røykerne er hensynløse?

Gjest Gjest1
Skrevet
Så flertallet av røykerne er hensynløse?

Det var ikke det jeg skrev.

Skrevet

Forresten, jeg tenkte å begynne å røyke om en måned. Hvilket merke passer det best å begynne med for en som er komplett n00b når det gjelder sigg?

Skrevet

Unnskyld, men jeg klarer ikke å dy meg:

"No, I don't mind if you smoke. Do you mind if I fart? It's one of my habits."

-Steve Martin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...