Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Hva er det som gjør at røykere så ofte har så sterke følelser rundt hvor de skal få røyke? Hva er det med akkurat røykedebatten som trigger folk? Få reagerer på at det ikke er lov å drikke f.eks. øl på et offentlig område. Så hva er det egentlig med denne røykingen som gjør at det vekker så sterke følelser i oss?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Jeg røyker, men kan ikke si at jeg har spesielt sterke følelser ang røykedebatten. Er sjelden jeg gidder å delta i en slik debatt uansett, det kommer jo aldri noe vettugt ut av det. Bare krangling. Men jeg skjønner veldig godt at ikkerøykere vil slippe å puste inn røyklukta hvor enn de går, så jeg vet å ta hensyn når jeg skal ta meg en røyk.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Veldig enkelt å svare på for min del...men litt vanskelig å forklare: Det finnes mange vaner (uvaner) blant folk eller ting med folk, som er ubehagelige eller til plage for andre på en eller annen måte. Likevel blir desse folkene ikke puttet i en GRUPPE, og stemplet dumme/ekle/hensynsløse osv. Røykere er noe man ER eller IKKE ER, og når det kommer til røyking er det nærmest "offentlig akseptert" at man har lov å se ned på, slenge dritt til/om, klage over osv.. Det er nesten ikke grenser for mye skittkasting man kan komme med til røykere, likevel er det omtrent ingen som ser ned på den som kommer med dritten...fordi det er greit liksom. Det er jo bare dumme røykere... Sånn er det bare blitt, og det virker som det bare blir verre og verre. Derfor tror jeg røykere har mye følelser forbundet med dette. Er lei av å høre så mye nedsettende om sin person, bare fordi man tilfeldigvis røyker. Hvis man kunne fått en "fin" debatt om dette, med saklige kommentarer og ikke skittkasting og spydigheter, tror jeg nok det hadde vært bedre... En annen grunn er nok også at de fleste røykere selv ikke ønsker å røyke, og har mye dårlig samvittighet fordi de røyker. Da gjør det ikke bedre å få mye dritt fra ikke-røykere. De fleste røykere synes slett ikke det er "kult" å røyke, og forsvarer ikke selve vanen. Men de ønsker respekt for den personen de er, ikke for en uvane de uheldigvis har fått.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Litt av problemet i debatten mellom røykere og ikke-røykere er jo at røykerne får nedsatt luktesans. Både pga stoffene de innhalerer (rent fysiologisk), og pga de venner seg til lukta (vanen). Derfor er det veldig mange som ikke har forståelse for at ikke-røykere ikke synes lukta er særlig god. Jeg synes folk selv skal få velge om de vil innhalere røyk, og også om de skal lukte tobakk. Jeg synes svært lite om å bli påtvunget tobakksrøyk. Og jeg er ikke noe mer positiv til kvinner som dynker seg i parfyme, så her behandler jeg alle likt. Dette har ingenting med stigmatisering av røykere. Jeg kjenner røykere som er hensynsfulle, som flytter seg så jeg ikke skal få tobakken i ansiktet. Men vi må alle ha innstillingen at vi skal ta hensyn til hverandre. Og tross alt er det røykerne som her påfører andre en ulempe. jeg tror det var en stor ulempe at det var en KrF-statsråd som var ansvarlig da den nye røykeloven ble innført. Dette har gjort mange av røykerne enda trassere, og vil plage andre mennesker med røyklukt bare for å motbevise at Høybråthen kunne innføre et slikt påbud. Men hva oppnår man med det? man plager jo ikke høybråthen personlig, men man plager andre uskyldige mennesker. Og jeg vet at røykeloven hadde blitt innført uansett, men for mange er det vanskelig å svelge at det var en kristen-pietistisk statsråd som var ansvarlig på det tidspunktet. Til røykerne: trassalderen bør være over når man er voksen. Tilpass dere loven, og ta hensyn overfor andre mennesker
Gjest Piper Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Til røykerne: trassalderen bør være over når man er voksen. Tilpass dere loven, og ta hensyn overfor andre mennesker ← Slike kommentarer er det, som får oss til å reagere. For det første så svarte du ikke på spørsmålet, for du er ikke røyker. Du gikk rett inn og forklarte hvorfor du ikke liker det osv. Det er dette vi blir irritert på, at slike som deg bare må si noe uansett. For å svare på spørsmålet til Violetta Jeg er så møkka lei av å bli kritisert, sett ned på og det som verre er, bare fordi jeg røyker. Det er som om det er lov å "mobbe" røykere, bare fordi de røyker. Og det provoserer meg. Vi blir diskutert opp og ned i mente, og burde helst ikke fått lov å røyke noen steder. Du sier selv at det ikke er lov til å drikke på offentlige steder, men vi røykere skal helst ikke røyke noen steder for folk kalger uansett. Det har vi jo fått med oss, når vi ikke en gang kan røyke på vår egen altan. Vi skal ta hensyn hele veien, og det fordi vi røyker. De som går med parfyme hver dag tar aldri hensyn til noen, for det finnes faktisk mange som reagerer på parfyme. Men dette blir ikke diskutert så mye, men "alle" må diskutere røykerne og deres forferdelige hensynsløshet. Derfor blir jeg provosert.
Williams Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Er noe helt annen å utsette noen for røyk enn dårlig parfyme spør du meg! Slutta selv og røyke for lenge siden, og det er jeg kjempe glad for! Folk må uansett få gjøre hva de vil, men enkelte røykere er ufattelige uhensynsfulle! Og hvorfor kan dere ikke plukke opp sneipene etter dere??
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Ikke bare du som blir provosert, Piper, du provoserer meg noe så til de grader! Hvorfor skal JEG ta konsekvensene av at DU må skade deg selv? Hvorfor skal JEG ikke kunne sitte ute på min veranda, som er over din, og nyte sola uten å få trynet fullt av røyk? Hvorfor synes du at det er DU som blir plaget? Når det vitterlig er DU som påfører andre ubehag og helsefare ved å gjøre det du gjør? Jeg har ingenting imot deg som person, men røykpakka di kan jeg være foruten.
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 Nå var jo ikke denne tråden ment som noen pro- og conrøykedebatt. Mer om hvorfor det blir så sterke følelser rundt. Vanlige røykedebatter er det massevis av her inne.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #9 Skrevet 14. mai 2006 Er noe helt annen å utsette noen for røyk enn dårlig parfyme spør du meg! Slutta selv og røyke for lenge siden, og det er jeg kjempe glad for! Folk må uansett få gjøre hva de vil, men enkelte røykere er ufattelige uhensynsfulle! Og hvorfor kan dere ikke plukke opp sneipene etter dere?? ← Jeg kjenner flere som er allergiske mot parfyme, jeg, som blir tette i halsen og får røde rennende øyne i opptil et par dager etter at de har vært utsatt for en parfymestinker. Hensynsløse røykere finnes det selvsagt noen av, og de regner jeg med de fleste, både røykere og ikkerøykere, misliker. Jeg røyker ikke selv, men skjønner godt at røykere pr i dag føler seg behandlet som utskudd. Dette er folk som på alle andre områder kan fungere helt ypperlig, gjøre en bra jobb, ikke røyker i busskur OG tar opp sneipen etter seg, likevel får de slengt dritt til seg av noen osm kjenenr de lukter røyk. DERFOR blir endel røykere provosert.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 Ikke bare du som blir provosert, Piper, du provoserer meg noe så til de grader! Hvorfor skal JEG ta konsekvensene av at DU må skade deg selv? Hvorfor skal JEG ikke kunne sitte ute på min veranda, som er over din, og nyte sola uten å få trynet fullt av røyk? Hvorfor synes du at det er DU som blir plaget? Når det vitterlig er DU som påfører andre ubehag og helsefare ved å gjøre det du gjør? Jeg har ingenting imot deg som person, men røykpakka di kan jeg være foruten. ← Hvis du bor så tett må du vel regne med at du kan ha naboer som røyker utendørs (verandaen er ute, ja, og de eier vel sin veranda like mye som du eier din). På samme måte må man nesten tåle at naboen lager mat som lukter, snakker høyt med åpen dør/ute på verandaen, griller (hvis det ikke er forbudt i vedtekter e.l) og at ungene skriker. Det kan godt hende noen irriterer seg over ting DERE gjør på verandaen også. Det er heller ikke SÅ helseskadelig å være utendørs å få litt røyk på seg, selv om jeg er den første til å være enig i at det lukter vondt og er irriterende. Om det er bilvei i nærheten av der dere bor vil jeg anta støv og gasser fra den er mye farligere. Og sist men ikke minst er jeg glad jeg bor isolert ute på landet:-) Jeg irriterte meg også over alt naboen gjorde da jeg bodde i blokk.
Søplebøtta Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Hvorfor så sterke følelser MOT røykerne? Det er vel de drøyeste for å si det sånn. Røyker ikke selv..
Gjest Gjest1 Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 Men uansett, gratulerer Violetta- du har nettopp fått bevis for din hypotese Folk KLARER IKKE å diskutere røyking uten å komme med smålige kommentarer, sure kommentarer, og generell møkkaslenging (pluss noen særedeles tvilsomme påstander). Aner ikke hvorfor, men det er vel sånn at en god del ikke-røykere kan være noe, vel, angripende og påståelige. Det er akkurat som de har bevist at retten er på deres side, og med god hjelp fra diverse antirøyk-kampanjer kan de bare kjøre på. Røykerne på sin side, har vel nok dårlig samvittighet fra før av, og tåler lite før de går i forsvarposisjon, forsvarsløse nikotinslaver som de er. Kanskje de er røyksugne i studio også når debatten kjøres, hvem vet Nei fri og bevare meg vel. Jeg ga opp å diskutere røyk den gangen to festdelitakere sto og hylte til hverandre: "En bussholdeplass er et offentlig sted! Hvis du røyker der, plager du meg faktisk med den **%#&#* røykinga di! Mishandlig er det!" og den andre svarte "Da får du for *#%*** finne deg en annen bussholdeplass å stå på, og kanskje helst en som ikke ligger kloss inn til motorveien, hvis du vil ta vare på den ##%&*## helsa di!" Dette var voksne mennesker...! Så nettopp pga disse opphetede følelsene, gidder jeg ikke diskutere mer. Jeg går stille ut fra festlokalet og ut på verandaen mens jeg nynner "Jeg røyker, ædda bædda, bare prøv å taaaa meg!" ← Jeg skal vel ikke ta æren for noen hypotese, det er bare en slags betraktning jeg har gjort meg. Og nå fått bekreftet.
NinjaTurtle Skrevet 14. mai 2006 #13 Skrevet 14. mai 2006 De som går med parfyme hver dag tar aldri hensyn til noen, for det finnes faktisk mange som reagerer på parfyme. Men dette blir ikke diskutert så mye, men "alle" må diskutere røykerne og deres forferdelige hensynsløshet. Derfor blir jeg provosert. ← Nå er det dessverre lav tilgang på statistisk materiale som linker parfymebruk til helseeffekter som claudicatio intermittens, beinamputasjoner, og forskjellige typer lungekreft. Men jeg har faktisk sympati for røykerne i denne saken. Det er utrolig hvordan enkelte folk føler for å spy ut galle og tråkke på andre bare selvtilliten er god nok. Som om det faen ikke er mulig å tenke seg om eller vise hensyn. Har du en fin og bitter tunge, er du faen meg nødt til å bruke den for alt det er verdt. Bare drit i sånne folk som kritiserer røykere offentlig. Ja, det koster samfunnet penger at dere røyker, men flesteparten i samfunnet har ræva helse uansett og er giddalause slasker som aldri trener. Hilsen en fysisk sunn ikke-røyker.
Gjest Piper Skrevet 14. mai 2006 #14 Skrevet 14. mai 2006 Ikke bare du som blir provosert, Piper, du provoserer meg noe så til de grader! Hvorfor skal JEG ta konsekvensene av at DU må skade deg selv? Hvorfor skal JEG ikke kunne sitte ute på min veranda, som er over din, og nyte sola uten å få trynet fullt av røyk? Hvorfor synes du at det er DU som blir plaget? Når det vitterlig er DU som påfører andre ubehag og helsefare ved å gjøre det du gjør? Jeg har ingenting imot deg som person, men røykpakka di kan jeg være foruten. ← Et veldig god eksepmpel på hvorfor vi blir provosert, for beklageligvis finnes det hysteriske mennekser overalt. Sier meg ferdig med debatten, for jeg orker ikke gå inn på en ny debatt om hvor vi skal få lov å røyke. For tydeligvis skal vi ikke få lov til å røyke noen steder, for det har enkelte bestemt. En annen ting, er det rart det er krig i verden, når noen blir så hysterisk fordi naboen eventuelt røyker på SIN EGEN altan? Og nei, jeg påfører ikke noen helsefare, ved at jeg røyker på min egen altan. Er man så hysterisk, bør man flytte langt ut i skogen. Ferdig fra meg
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #15 Skrevet 14. mai 2006 Nå er det dessverre lav tilgang på statistisk materiale som linker parfymebruk til helseeffekter som claudicatio intermittens, beinamputasjoner, og forskjellige typer lungekreft. ← Så lenge det er snakk om litt vilkårlig passiv røyking utendørs, og at man sitter ved siden av noen som lukter røyk, tror jeg faren for lungekreft og beiamputasjon er forsvinnende liten - sistnevnte skal ikke utelukkes om man i sitt blindende raseri ikke ser seg for og får undersåttene overkjørt av trikken:-) Folk som er allergiske kan være like plaget av parfyme som av røyklukt. Røykere som røyker innendørs i våre dager (unntatt på privatfest hvor folk er inneforstått med det) slik at det går utover andre på en skadelig måte er i et klart mindretall. De fleste røykere i dag føler nok at de tar mye hensyn, og selv om jeg ikke kjenner noen røykere som klager over røykeloven (den har jo gjort utestedene levelige og dessuten gjort det lettere å slutte å festrøyke) eller er særlig hensynsløse, blir de utsatt for mye nedsettende drittslenging. Rykere er en av de ytterst få gruppene i samfunnet det virkelig er lov å spre edder og galle over - ingen ville vel sagt til en psykisk utviklingshemmet at han luktet vondt eller ikke visste sitt eget beste, eller til en pakistansk nabo athan lukter hvitløk i 2006? Men røykere kan man si alt til... Og nei, jeg røyker ikke selv.
Donnie Darko Skrevet 15. mai 2006 #16 Skrevet 15. mai 2006 Ikke bare du som blir provosert, Piper, du provoserer meg noe så til de grader! Hvorfor skal JEG ta konsekvensene av at DU må skade deg selv? Hvorfor skal JEG ikke kunne sitte ute på min veranda, som er over din, og nyte sola uten å få trynet fullt av røyk? Hvorfor synes du at det er DU som blir plaget? Når det vitterlig er DU som påfører andre ubehag og helsefare ved å gjøre det du gjør? Jeg har ingenting imot deg som person, men røykpakka di kan jeg være foruten. ← Det er slike utsagn som får meg til å nyte røyken enda mer.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #17 Skrevet 15. mai 2006 Det er slike utsagn som får meg til å nyte røyken enda mer. ← Det er slike utsagn som gjør at vi røykere virker umodne og selvsentrerte.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #18 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har sterke meninger mot røykere som ikke skjønner at det de gjør er til sjenanse og er helseskadelig for andre, nettopp fordi jeg ikke liker at andre "tvinger" på meg sin uvane. Dessuten har jeg til gode å høre gode argumenter for at røykere skal få lov til å røyke i døråpninger, innendørs, i busskur osv. Det eneste jeg har fått med meg er at de synes de har rett til det fordi de er mennesker de også og fordi det ikke er så farlig for ikke-røykere å puste inn røyken. At noen velger å røyke er meg helt likegyldig dersom de gjør det så de ikke plager andre. Men når de tenker at det "bare" er én røyk de må puste inn, så tenker de ikke på hvor mange røykere i løpet av dagen som har tenkt det samme. I løpet av en dag kan man faktisk utsettes for mye røyk om ikke røykere tar hensyn. Parfyme (og svette/ hvitløk) er plagsomt det også, men dog ikke like skadelig for de fleste. Derfor synes jeg ikke det er sammenlignbart.
punktom Skrevet 15. mai 2006 #19 Skrevet 15. mai 2006 Ikke bare du som blir provosert, Piper, du provoserer meg noe så til de grader! Hvorfor skal JEG ta konsekvensene av at DU må skade deg selv? Hvorfor skal JEG ikke kunne sitte ute på min veranda, som er over din, og nyte sola uten å få trynet fullt av røyk? Hvorfor synes du at det er DU som blir plaget? Når det vitterlig er DU som påfører andre ubehag og helsefare ved å gjøre det du gjør? Jeg har ingenting imot deg som person, men røykpakka di kan jeg være foruten. ← Jeg tenkte det samme selv da det flyttet inn en hvitløksspisende muslimsk familie i gården her... Hvorfor kan ikke jeg gå ut og hente posten uten å bli møtt av denne ekle middagslukten deres?! Du påføres ingen helseskade ved å lukte litt røyk på verandaen din. Ubehag muligens, men da får du heller flytte på landet, for det er mye som kan ubehage deg i byen. Selv har jeg ingen problemer med hvitløk og har ikke flyttet ut av bygården. Men hadde jeg hatt det, så tviler jeg sterkt på at mange av pk-erne her inne ville vært enige i at det var den muslimske familien det var noe galt med, og ikke meg.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #20 Skrevet 15. mai 2006 Røykemotstanderne er absolutt mest fanatiske. Har aldri møtt en røyker som KREVER å få røyke et sted når noen uttrykker sin misnøye mot det. Til og med røykeloven aksepterte de, og det må jo sies å være ganske medgjørlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå