Gå til innhold

Hvor lenge må kattemor holdes innendørs

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Føler jeg oversvømmer forumet med katteprat nå, men syns det er vanskelig å finne noe særlig informasjon på nettet :forvirret: .

Kattemor har allerede begynt å ville gå ut, og selvfølgelig slipper jeg henne ikke ut siden ungene bare er 3 dager gamle. Men når kan hun egentlig begynne å gå ut igjen? Når ungene har begynt å spise og gå på kassa selv? Eller skal hun holdes inne helt til ungene gis bort ved 12-ukers alderen?

Akkurat nå sitter hun i vinduet og kikker ut mens ungene sover, og hun tar det litt tungt at den andre katten får gå ut og inn som den vil mens hun blir stoppet ved døra. Håper hun slår seg til ro med innetilværelsen etterhvert...

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg lot min katt gå inn og ut som hun ville selv, hvertfall etter to dager(e. fødselen) da hun begynte å mase ved døra.. Men hun husket hva som lå inne og ventet på henne, så hun var alltid raskt tilbake. Tror ikke du trenger å sperre henne inne. Det ville jeg nok ha gjort hvis hun hadde "vist dårlig oppførsel", men jeg tror ikke det er vanlig hvertfall.

Gjest Gjest

kattemor kan få ny løpetid så tidlig som 4 uker. Du bør derfor holde henne inne helt fram til du har kastrert henne. Dvs fram til kattungene er 12 uker og flyttet til nye hjem.

kattemor kan faktisk bli drektig allerede mens hun dier ungene. Katter har en helt enorm fruktbarhet (eggløsningen skjer i det hunnkatten blir parret, derfor ender nesten hver eneste parring med drektighet). Det er en stor belastning for hunnkatten å måtte gå gjennom to svangerskap så tett i tid. kjenner en som hadde en katt som fødte 2 kull bare i løpet av noen måneders tid. ingen ukastrerte katter bør gå ut på egen hånd.

Dessuten er det hensynet til at kattungene ikke må bli hjemløse. Selv om kattungene kan spise på egen hånd, trenger de mora for å få nødvendig oppdragelse. Ulykker kan skje med katter som går ute alene, og det går utover kattungene hvis det skulle skje mens de er avhengig av henne.

Håper dette var oppklarende :)

Gjest Gjesta

Jeg glemte å skrive at jeg ga p- piller til katten min igjen, bare noen dager etter fødselen og før jeg slapp henne ut.. Nå tviler jeg på at pusemammaen stikker særlig langt unna i og med at det er noen små som venter på henne hjemme.

Ulykker kan skje, men for å være ærlig synes jeg det er litt drøyt å sperre katten inne "bare i tilfelle", hvis ikke man bor rett vedsidenav motorveien.

Kattungene blir jo ikke hjemløse?

Ps: Steriliserte henne etter kattungene var gitt gitt bort og hun "kom seg litt". Hun var veldig tynn før kattungene kom og ble ganske pjusk etter matstasjons- jobben (hun krevde å opprettholde helt til de siste ungene flyttet).

Endret av Binna

Annonse

Gjest Gjesta

Takk for svar :)

Hun virker som en god mor, men jeg er redd for at hun skal glemme hva som ligger inne og venter på henne dersom hun går utendørs. Dessuten er det pipene fra ungene som får henne til å springe til dem, og hun vil jo ikke høre ungene utenifra. Er mulig jeg undervurderer kattemor nå, men er veldig redd for at noe skal gå galt.

Når det gjelder ny løpetid, så er planen å kastrere henne med en gang ungene er 12 uker gamle og leveringsklare. Jeg ser ikke noen problemer med å la henne gå ute så lenge hun ikke har løpetid. Og det er noe som er veldig lett å oppdage, for oppførselen blir veldig annerledes under løpetida. Men jeg håper inderlig at hun ikke rekker å få løpetid før hun skal kastreres, for det er lett å se at det innebærer mye stress. Spesielt dersom hun blir holdt innendørs, noe som jo må gjøres dersom jeg ikke vil ha enda et kull (og nei, det er ikke aktuelt).

Er det noen flere som mener at det er forsvarlig å åpne døra nå slik at hun kan gå ut og inn (ungene er 3 dager gamle)? Det er ingen fare for at hun skal bli påkjørt eller noe sånt, men er det helt sikkert at hun husker ungene og kommer raskt inn igjen?

Er veldig usikker her... :sjenert:

Edit: Jeg brukte visst såpass lang tid på dette innlegget at det rakk å komme flere svar som jeg ikke hadde lest. Da prøver jeg å åpne døra og ser hvordan det går. Nå sover kattemor, så det får vente til i morgen. Må koordinere litt med naboen, for nabogutten er kattemors største skrekk og jeg vil ikke at han skal skremme henne bort slik at hun ikke tør å komme hjem igjen.

Endret av Fairy
Gjest Gjesta
Går det greit å gi p-piller til kattemor mens hun dier? Det er ikke noen skadelige stoffer som går over i morsmelka eller noe sånt? For det høres jo ut som en god midlertidig løsning, fram til kastrasjonen :)

Ja, det går fint. Jeg ville gitt henne det frem til du får kastrert henne. Ikke tatt noen sjanser på det..

Gjest Gjesta
Ja, det går fint. Jeg ville gitt henne det frem til du får kastrert henne. Ikke tatt noen sjanser på det..

Takk for svar :) . Vet du om det er mulig å ringe til dyrlegen og få ham til å sende en resept til apoteket, eller må jeg møte opp på dyrlegekontoret for å få p-piller? Pga at jeg bor langt uti huttiheita uten bil, så er det så og si umulig for meg å komme meg til dyrlegen. Det har krevd usannsynlig mye planlegging og hjelp fra familie og venner for å få ordnet transport til dyrlegen for kastrasjon om 12 uker, og jeg tviler på at jeg klarer å få til enda en tur for å få p-piller. Kjipe ulemper med å bo på bygda :forvirret:

Takk for svar :) . Vet du om det er mulig å ringe til dyrlegen og få ham til å sende en resept til apoteket, eller må jeg møte opp på dyrlegekontoret for å få p-piller?

Jeg ringte bare til dyreklinikken og fikk dem til å faxe over en resept til apoteket. Så det skal gå fint!

Gratulerer så mye med de små, forresten! :)

Annonse

Gjest Gjesta
Jeg ringte bare til dyreklinikken og fikk dem til å faxe over en resept til apoteket. Så det skal gå fint!

Gratulerer så mye med de små, forresten! :)

Kjempeflott! Et problem mindre. Og takk for gratulasjonene :)

Jeg er nok litt kattunge-opphengt for tida, men det er jo så morsomt og så har jeg et enormt behov for å dele alt med alle :ler: . Har vokst opp med masse katter i barndomshjemmet, men pga at vi alltid har vært ansvarlige nok til å kastrere kattene så har jeg aldri opplevd så små kattunger før. Kattunger er nok dagligdags for mange, men for meg er det stort. Og sannsynligvis er det eneste gangen jeg får oppleve kattunger, så jeg får glede meg mens jeg kan :)

Gjest Miloine
Nå har kattemor våknet, og jeg har åpnet døra. Oj, og der var hun inne igjen allerede :ler: . Dette kommer nok til å fungere bra :)

:ler: der kan du se, hun er så klar over oppgaven sin et hun blir ikke ute lenger enn en liten luftetur! Hun er jo mor nå må vite :) en mor forlater ikke barna sine lenge uten oppsyn - dyreverden som menneskeverden.

Gjest Donna
Kjempeflott! Et problem mindre. Og takk for gratulasjonene :)

Jeg er nok litt kattunge-opphengt for tida, men det er jo så morsomt og så har jeg et enormt behov for å dele alt med alle :ler: . Har vokst opp med masse katter i barndomshjemmet, men pga at vi alltid har vært ansvarlige nok til å kastrere kattene så har jeg aldri opplevd så små kattunger før. Kattunger er nok dagligdags for mange, men for meg er det stort. Og sannsynligvis er det eneste gangen jeg får oppleve kattunger, så jeg får glede meg mens jeg kan :)

Glemte å gratulere deg ... Kattunger er noe av det skjønneste jeg vet :) Kos deg og nyt dem :)

Annonse
Gjest Varg-Menja
Når det gjelder ny løpetid, så er planen å kastrere henne med en gang ungene er 12 uker gamle og leveringsklare. Jeg ser ikke noen problemer med å la henne gå ute så lenge hun ikke har løpetid. Og det er noe som er veldig lett å oppdage, for oppførselen blir veldig annerledes under løpetida.

NB, dette kan endre seg veldig når hun har fått kattunger. Løpetida er aldri like tydelig som før katten har fått unger, mens hun har ett kull. Og katter får nesten alltid løpetid ca en uke etter fødselen, så dersom du skal slippe henne ut bør du gi henne p-piller, for å unngå at hun blir gravid igjen. (Blir hun gravid nå vil neste kull være ute før det kullet du har nå er leveringsklare...)

Det skal ikke være noe problem å gi henne p-piller, men husk også at hun bør gå på pillene ca en ukes tid før du slipper henne ut, for å være sikker på at de har begynt å virke.

Gjest Catwoman
Hun virker som en god mor, men jeg er redd for at hun skal glemme hva som ligger inne og venter på henne dersom hun går utendørs. Dessuten er det pipene fra ungene som får henne til å springe til dem, og hun vil jo ikke høre ungene utenifra. Er mulig jeg undervurderer kattemor nå, men er veldig redd for at noe skal gå galt.

Hun glemmer de ikke. Om hun ikke høre pip vil hun nok kjenne melkesprenget ganske godt. Og da kommer hun inn igjen. :)

Gjest Gjest
NB, dette kan endre seg veldig når hun har fått kattunger. Løpetida er aldri like tydelig som før katten har fått unger, mens hun har ett kull. Og katter får nesten alltid løpetid ca en uke etter fødselen, så dersom du skal slippe henne ut bør du gi henne p-piller, for å unngå at hun blir gravid igjen. (Blir hun gravid nå vil neste kull være ute før det kullet du har nå er leveringsklare...)

Det skal ikke være noe problem å gi henne p-piller, men husk også at hun bør gå på pillene ca en ukes tid før du slipper henne ut, for å være sikker på at de har begynt å virke.

:Nikke: Dette er helt riktig!

Man skal aldri slippe ut virile katter på egen hånd, men ok så lenge man gir p-piller. Det kan påvirke melkeproduksjonen å gi p-piller, men det er ikke snakk om så mye. Tross alt var det jo ikke så mange kattunger katten din fikk, så hun har vel nok melk til dem alle.

Og husk på at p-pillen skal gis til omtrent samme tidspunkt en gang i uka. Ikke gi pillen rett før du slipper ut katten, da kan du ikke se hvis hun kaster den opp etterpå.

Det er også mulig å kastrere katten mens den ammer, dette må du snakke med din veterinær om. Enkelte dyrleger etterlater seg et så lite snitt etter operasjonen at kattemor kommer seg så raskt igjen og kan amme kattungene igjen kort tid etterpå.

Gjest Varg-Menja
Det er også mulig å kastrere katten mens den ammer, dette må du snakke med din veterinær om. Enkelte dyrleger etterlater seg et så lite snitt etter operasjonen at kattemor kommer seg så raskt igjen og kan amme kattungene igjen kort tid etterpå.

Nå er det blitt mer og mer vanlig at dyrlegene også kan gå inn fra siden, og ta inngrepet den veien, på den måten vil ikke muligheten for amming bli påvirket i det hele tatt. Bare si ifra at katten fortsatt ammer, så finner de en løsning på det.

Endret av Varg-Menja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...