Gå til innhold

Bli med noen hjem fra bhg

Anbefalte innlegg

Gjest Bilsikker
Skrevet

I barnehagen er det mange som blir med hverandre hjem. De bruker ikke ekstra bilstol for disse barna, men kjørestrekninger er ikke lenger enn ett par kilometer.

Nå skal snart datteren min være hjem til ei i barnehagen og jeg vil at hun skal sitte i bilstol så jeg har tenkt å sende med stol. Den er enkel å sette inn og bruker bilens seler. Kjøreturen er 5-10 km. Tror denne moren vil bli overrasket, men jeg er veldig opptatt av bilsikkerhet (har opplevd dødsfall i trafikken).

Er jeg for hysterisk?

Hva gjør du i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke den som skal hente har eksra sete, sender jeg med.

Det er sjåførens ansvar å sørge for at alle i bilen er forsvarlig sikret, men det er lov å hjelpe til.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Om ikke den som skal hente har eksra sete, sender jeg med.

Det er sjåførens ansvar å sørge for at alle i bilen er forsvarlig sikret, men det er lov å hjelpe til.

Enig. Det er sjåførens ansvar, men ditt tap hvis det skulle skje noe.

Gjest Miloine
Skrevet

Barnet skal sitte i bilsete! En ulykke kan skje på 5 meter som 5000 mil...Kjørelengden har ikke noe å si når det er snakk om ulykker.

Skrevet

Jeg antar at de fleste er enig i at detr SKAL brukes barnesete.

Men når dagen kommer kan det likevel være litt mer komplisert.

Jeg ser trådstarter skriver at det er enkelt å montere setet, men for en som ikke har gjort dette tidligere er det ikke sikkert det er så enkelt likevel. Det finnes jo en mengde forskjellige teknikker for å feste barnesetene, og når en har stått å fiklet i nærmere 10 minutter (kanske i regnevær) er det altfor lett å gi opp. Jeg tror derfor du bør ta noen minutters "trening" med foreldrene til det andre barnet, og forsikre deg om at den som henter denne aktuelle dagen får med seg denne "treningen".

De fleste foreldre er som sagt opptatt av sikkerheten, og har derfor stor forståelse for problemstillingen. Av samme årsdak vil de fleste foreldre akseptere 10 minutters trening. (Menn er desverre mindre interesert i den slags bruksanvisninger enn kvinner. Dette medfører at enkelte mener det ikke er nødvendig med en opplæring, spesielt ikke fra en KVINNE. ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Hvilken alder er det på barnet?

Er barnet så stort at det kan bruke pute istedenfor bilsete?

Pute er enkelt å bruke, å noe de fleste mestrer å sette på plass.

Kom det ikke nye regler for sikring av barn i bil for de under 150 cm nå i mai også da?

Jeg har gått til innkjøp av 3 bilputer, har 1 barn som er 9 år. Kjøpte 1 pute til samboers bil, og 2 puter til min bil siden jeg stadig har med 1 barn ekstra.

Man kan jo ikke regne med at foreldre skal kjøpe inn ekstra puter, men jeg fant ut at 1 pute ville være mer lønnsomt enn 750 kr i bot. En pute koster ca 100 kr.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg antar at de fleste er enig i at detr SKAL brukes barnesete.

Men når dagen kommer kan det likevel være litt mer komplisert.

Jeg ser trådstarter skriver at det er enkelt å montere setet, men for en som ikke har gjort dette tidligere er det ikke sikkert det er så enkelt likevel. Det finnes jo en mengde forskjellige teknikker for å feste barnesetene, og når en har stått å fiklet i nærmere 10 minutter (kanske i regnevær) er det altfor lett å gi opp. Jeg tror derfor du bør ta noen minutters "trening" med foreldrene til det andre barnet, og forsikre deg om at den som henter denne aktuelle dagen får med seg denne "treningen".

De fleste foreldre er som sagt opptatt av sikkerheten, og har derfor stor forståelse for problemstillingen. Av samme årsdak vil de fleste foreldre akseptere 10 minutters trening. (Menn er desverre mindre interesert i den slags bruksanvisninger enn kvinner. Dette medfører at enkelte mener det ikke er nødvendig med en opplæring, spesielt ikke fra en KVINNE. ;) )

Hva er galt med opplæring fra KVINNER, Far til 2?

Jeg tror nå det er flest kvinner som monterer bilseter i bilen siden de kjører rundt med barn oftere enn menn, å vi kan jo ikke basere oss på hjelp fra menn da.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er galt med opplæring fra KVINNER, Far til 2?

Jeg tror nå det er flest kvinner som monterer bilseter i bilen siden de kjører rundt med barn oftere enn menn, å vi kan jo ikke basere oss på hjelp fra menn da.

Slik jeg forstår det er ikke Far til 2 en av disse mennene.

Gjest Gjest
Skrevet
Slik jeg forstår det er ikke Far til 2 en av disse mennene.

Da blir det for dumt å trekke fram akkurat det :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er litt hysterisk å be noen montere ett sete for en liten biltur!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg synes det er litt hysterisk å be noen montere ett sete for en liten biltur!

Ja jøss. Alle vet jo at det ikke skjer noe på den turen. :roll:

Gjest Donna
Skrevet

Jeg hadde sendt med en bilpute om de hadde hatt behov - spør dem. De fleste har en bilpute ekstra - og en bilpute er vel godt nok?

Skrevet

Jeg sender med bilsete.

Vi har 123 sete, og det må jo ikke monteres. Så det er jo veldig lett.

Ellers er jo bilpute genialt.

Gjest Gjest
Skrevet

Så utrolig mye styr for de ungene deres :overrasket:

Bruk vanlig fornuft, hva gjorde folk før bilsetene liksom?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Så utrolig mye styr for de ungene deres  :overrasket:

Døde i trafikkulykker?

Gjest Gjest
Skrevet

Styr for ungene..?

Og hva sier statisikken om skader og dødsfall i trafikken før kontra nå??

Det er en plikt å feste barna skikkelig. Barna kan selv ikke velge. Når vi velger for barna må vi velge det BESTE!!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Styr for ungene..?

Det er en plikt å feste barna skikkelig. Barna kan selv ikke velge. Når vi velger for barna må vi velge det BESTE!!

Så enig, så enig!

Gjest Gjest
Skrevet
Styr for ungene..?

Å skru fast seter i bilen for en tur til butikken som tar omtrent 4 minutter?

Jeg kaller det hysteri!

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Så utrolig mye styr for de ungene deres  :overrasket:

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt/ lest.

Før i tiden var det ikke så mye trafikk som idag, det var ikke så vanlig å kjøre bil som nå, og hastighetene var ikke så høye som idag.

Idag er det også påbudt at både fører og passasjerere er sikret på en forskriftsmessig måte.

Noe av det værste jeg ser er biler der ungene beveger seg rundt i bilen mens den kjører.

Vil til slutt si at ulykker også kan skje på korte strekninger med lav hastighet.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Å skru fast seter i bilen for en tur til butikken som tar omtrent 4 minutter?

Jeg kaller det hysteri!

Å hvis man kommer ut for et uhell på vei til butikken så er ikke ungene sikret. De blir kanskje hardt skadet, eller i værste fall så dør de.

Synes ikke det er hysteri å sikre barna i bil, det kalles fornuft og ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...