Gå til innhold

Hvor ofte tar du celleprøve?  

2 stemmer

1. 1. Hvor ofte tar du celleprøve?

• Sjeldnere
      1
    • årlig
      6
    • Aldri
      4
    • hver annet år
      4
    • Hvert tredje år
      13

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet at man "anbefaler" at kvinner skal ta celleprøver av livmorhalsen hvert tredje år. Jeg mener derimot at man skal ta det hvert år, og det er fagfolk som også mener det. Husk at prøvene er en stor samfunnsmessig kostnad, og at det er en av grunnene til at legene bare sier hvert tredje år og at de som sier noe annet blir dysset ned.

Jeg sier dette også fordi søsteren min fikk livmorhalskreft bare 31 år gammel. Det var da 1 1/2 år siden siste celleprøve. Tenk om hun hadde tatt celleprøve hvert år! Da hadde hun levd nå. Hun døde 33 år gammel.

Husk også at dere som har/har hatt kjønnsvorter har større sannsynlighet for å få livmorhalskreft i fremtiden.

For min del er dette en billig forhåndsregel i forhold til å oppdage kreft tidlig. Så alle dere som uansett er innom legen for å få resept på p-piller, ta prøven selv om det er ubehagelig og legen ikke sier det er nødvendig (si du SKAL, så gjør legen det). Leste om en lege som sa at dersom alle tok prøver hvert år, ville antall dødsfall halveres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å høre om søsteren din, Imax! Vil gjerne si meg enig med deg og dele min lille erfaring med andre - selv om den ikke har med kreft å gjøre da, så håper det er i orden.

Jeg tar celleprøve hvert år, og fra i år av i tillegg ultralyd. Hadde gått til vanlig lege i flere år, men bestemte meg for å gå til gynekolog i sommer. Hun fant en stor cyste på den ene eggstokken min, den hadde jeg visstnok hatt i flere år og overhodet ikke merket noe til den - skremmende! Ikke det at en cyste kan sammenlignes med kreft, men tenk om det hadde vært det? Ikke umulig, dessverre. Poenget er: jeg enig med Imax, ta undersøkelse og celleprøve hvert år!

Hello Kitty

*nå med 1 og 1/2 eggstokk*

Skrevet

På grunn av problemer,så tar jeg 1 g. i året.

Skrevet

Jeg vil selv komme til å ta celleprøve hver år, selv om jeg "bare" er 22.

Har hatt flere tilfeller av kreft i familien - heldigvis med positivt utfall - men jeg vil følge NØYE med på kroppen min. Mange undervurderer dessverre å passe på seg selv. Flott at du tar opp dette Imax! Trist å høre om søsteren din. Det er hårreisende at de vil ha tatt celleprøver på kvinner så sjelden.

Da jeg jobbet hos gynekolog i fjor - fikk jeg vite da jeg begynte at legen tok celleprøver på ALLE pasientene ! I hvertfall de som "bare" gikk til gu en gang i året. De som har vært/er i faresonen blir vel oftere sjekket, tenker jeg.

Synes dette å passe på sin egen helse, er en kjempegod investering, og det er godt å være på den sikre siden også ?

Helt enig med dere :)

Et råd på tampen : Ikke ta deres celleprøver og gynekologiske undersøkelser hos en allmennpraktiserende / "vanlig" lege uten spesialistutdanning! Det er mye lurere å la en gynekolog ta seg av dette.

Spesialistene vet best!

Klem,

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har bare tatt en gang, det var når jeg ba om p-piller for drøyt to år siden. Legen sa at jeg burde ta det hvert tredje år, og det aksepterte jeg. Nå har jeg byttet lege.

Til gynekolog har jeg aldri i mitt liv vært, og har ingen planer om det, så min almennlege får ta dette, om hun ikke har problemer med det. Jeg valgte en kvinnelig lege nå da jeg byttet, for det trur jeg jeg vil føle meg mer komfortabel med, når de skal ta prøver der nede.

Når alle her snakker om å ta det årlig... hmm... vel, jeg får vurdere det da når jeg snakker med legen neste gang. (Enda ikke besøkt min nye lege jeg. Trur kanskje jeg burde overføre journalen min på en måte, men hvordan gjør man det rent praktisk?)

Skrevet

Fredagsbarn :

For å overføre din journal fra din forrige lege, kan du ringe ham/henne og be om at din journal (utskrifter) blir sendt til din nye lege (husk legens navn og adresse når du spør). Har begge parter (legekontorene) elektronisk overføring, kan dette også brukes. Dette vil legene svare deg på hvis aktuelt. Skal du selv ha en kopi av din journal (det har du rett til hvis du ønsker), kan du be om dette til deg selv, men det vil koste deg litt pæng,- tror det er rundt 50-lappen eller så.

Lykke til :D

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, jeg får vel ta å gjøre det da. Så det er gjort innen jeg "plutselig" trenger en time. Etter planene trenger jeg ingen time før til våren (basert på varigheten av de reseptene jeg har nå) men hvem vet?

Ringe legen jeg.. en eller annen gang :)

Skrevet

Jeg krysset av for annenhvert, men siden jeg går hos spesialist/gynekolog, så krever han meg inn til undersøkelse hvert halvannet år.

Etter at jeg begynte hos spesialist så har han alltid tatt celleprøve når jeg er innom til p-pille-undersøkelse, tar også andre, sikkert "unødvendige" prøver, kjønnssykdommer etc. hver gang.

Det er da ikke ubehagelig å ta en vanlig celleprøve? Ikke mer ubehagelig en det i utgangspunktet er å ligge der å sprike mener jeg. Han tar jo bare en trepinne borti livmortappen, "skraper" såvidt med seg noe slim fra tappen, så har han det han trenger! Utskrapning er visst mer ubehagelig, men det gjør de vel ikke dersom de ikke finner endringer på celleprøvene.

Jeg har hatt både mor og søster som har hatt endringer i cellene i livmor, og selv om dette ikke er arvelig etter hva de vet idag, så viser det jo litt at det er en viss mulighet for at det også kan skje meg. Da tar jeg heller en undersøkelse ekstra, så slipper jeg å bekymre meg unødig.

Jeg har vært til to forskjellige spesialister, begge har ment at undersøkelse bør foregå med kun 1 1/2 års imellom, ihvertfall dersom man bruker p-piller, mens den siste almennpraktikeren jeg brukte til gynekolog syntes det var helt greit med 2 -3 år... Jeg synes det er skummelt at det er en slik stor forskjell mellom de som har spesialisert seg og de som ikke har gjort det! Og kommer aldri igjen til å la en almennpraktiker til å "passe på" underlivet mitt!

Skrevet

Jeg er med på å teste ut en vaksine mot HPV. Noen former for viruset gir kjønnsvorter, noen merker man ikke noe til og noen kan gi celleforandringer, som i skjeldne tilfeller utvilker seg til kreft. I en 4-års periode skal jeg gå 1-2 ganger i året for å ta celleprøver.

Kjempefint om flere blir med, dere kan lese mer på www.kreftvaksine.com

Gjest Zalomine
Skrevet

hørtes ut som en god ide.. men "mellom 18-og 23 år". Ja, jeg er 23 nå da, blir 24 neste år. Så om jeg melder meg på NÅ, så er jeg i rett aldersgruppe... vel, så treg som jeg er med å vurdere alt mulig, så er jeg antakelig for gammel innen jeg bestemmer meg....

Gjest Zalomine
Skrevet

Og så står det at vi ikke kan bli gravid i løpet av de første 7 månendene. Nå er jeg jo ikke prøver da... men skulle like å ha muligheten om økonomien (og sambo) tillater det i løpet av det kommende året...

• 4 uker senere...
Gjest Rehina
Skrevet

Ok nå forstår jeg litt mer.Velger å svare på dette,og henviser til tittelen fra en som skrev om kjønnsvorter.

Skrevet
Ok nå forstår jeg litt mer.Velger å svare på dette,og henviser til tittelen fra en som skrev om kjønnsvorter.

Unnskyld at jeg spør, men HVA ????

Flott at du velger å svare her, det er et viktig og interessant tema. Men hva svarer du ? Og hva har det med kjønnsvorter å gjøre ?

Klem, Diva :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...