Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
:overrasket: Jaggu glad jeg ikke har bunad!
Skrevet

Bortsett fra at jeg med stor selvfølge bruker søljeøredobbene, oppfyller jeg disse punktene uten problemer. Synes ikke det er store krav som stilles heller. Hvor vanskelig kan det være å feste søljene der de skal sitte, eller å ta på seg bunadsko istedet for pumps? :overrasket:

Skrevet

Jeg synes ikke disse budene bør være så vanskelige å følge. Det er jo bare sunn fornuft og respekt for nasjonaldrakten som gjelder her.

Gleder meg til å ta den på til 17. mai.

Gjest Anerikke
Skrevet

Holder meg uten problemer til alle, forutenom det første. Jeg kommer ALDRI til å iføre meg den forferdelige lua!

Gjest Gjesta
Skrevet

Da jeg fikk bunad, blånektet jeg på å få hodeplagget, så det har jeg ikke. Dessuten klarer jeg aldri i livet å få kjøpt meg bunadcape, men fryser tappert i ullundertøy. Utover det går det greit.

Skrevet

Jeg synes hodeplagg er kjempestilig! :) Jeg har et enkelt, svart skaut til min bunad, men er litt misunnelig på de som har en eller annen variant av Hardangerbunaden og får gå med de stivede hvite skautene...

Skrevet
Jeg synes hodeplagg er kjempestilig!  :) Jeg har et enkelt, svart skaut til min bunad, men er litt misunnelig på de som har en eller annen variant av Hardangerbunaden og får gå med de stivede hvite skautene...

Hodeplaggene er det som gjør bunad til bunad, synes jeg. Det er kjempestilig! :)

Gjest Virvel
Skrevet

Hodeplagg har jeg ikke (tror det er forbeholdt gifte kvinner for min bunad), ellers er alle de andre punktene en selvfølge. Jeg ville gjerne hatt med et punkt om solbriller også, jeg da... Synes det er en skikkelig uting sammen med bunad.

Skrevet
Hodeplagg har jeg ikke (tror det er forbeholdt gifte kvinner for min bunad), ellers er alle de andre punktene en selvfølge. Jeg ville gjerne hatt med et punkt om solbriller også, jeg da... Synes det er en skikkelig uting sammen med bunad.

For ikke å snakke om sigaretter. Det er så lekkert med bunaddamer som står og ruller med pakka på kneet og har ullstakken full av tobakk. :sjenert:

Skrevet
Jeg synes hodeplagg er kjempestilig!  :) Jeg har et enkelt, svart skaut til min bunad, men er litt misunnelig på de som har en eller annen variant av Hardangerbunaden og får gå med de stivede hvite skautene...

Jeg har ikke hodeplagg til min bunad, men brukte min mormors i fjor. Det var faktisk ganske pent synes jeg, og jeg ser det er flere og flere som velger å bruke det.

Så neste gang jeg er hjemme så skal jeg få satt mamma i gang til å brodere luen min slik at jeg kanskje til neste år kanskje har luen klar.

Gjest Gjesta
Skrevet
For ikke å snakke om sigaretter. Det er så lekkert med bunaddamer som står og ruller med pakka på kneet og har ullstakken full av tobakk.  :sjenert:

Eller når de går på kafé, drikker masse øl, og sitter der fortsatt hvis man skal møte noen i ni-ti-tida på kvelden. Lekkert... :roll: (Ja, det går an å dra hjem og skifte!).

Men jeg vil nok aldri få hodeplagg...Pikelue ville jeg ikke ha dengang, og nå er det vel mest koneskautet som (snart) er aktuelt, og dét er stygt, det.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg liker best bunader med høyt liv og skaut jeg da... Sånne alle synes ser bomsete ut... :sjenert:

Men har null tilhørighet, så må nok gå for en bunad med en vanlig lue gitt

Skrevet
Eller når de går på kafé, drikker masse øl, og sitter der fortsatt hvis man skal møte noen i ni-ti-tida på kvelden. Lekkert... :roll: (Ja, det går an å dra hjem og skifte!).

Men jeg vil nok aldri få hodeplagg...Pikelue ville jeg ikke ha dengang, og nå er det vel mest koneskautet som (snart) er aktuelt, og dét er stygt, det.

Tusen takk. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Tusen takk.  :ler:

Til MIN bunad er det stygt. Men husk at det kommer fra en person som aldri bruker lue, ikke engang i ti minus.

Gjest Emera
Skrevet

Kommer aldri til å bruke lua, den er utrolig tantete. Om jeg kan si det slik. Jeg kler den i hvertfall ikke!

Ellers så da de budene fornuftige ut.

Skrevet

Jeg bruker øredobbene, så der synder jeg stort. Men synes det er hakket bedre enn å gå med vanlige øredobber. Og ta de ut? Neeeei, det går vel ikke an? ;)

Ellers går jeg ikke med lua heller. Jeg visste faktisk ikke at nordlandsbunaden hadde lue jeg, før jeg så det på sidene til Dagbladet... :flau: Til mitt forsvar har jeg aldri sett noen andre med den lua heller. Synes den er skikkelig stygg... (unnskyld til de som måtte ha den! Smaken er som baken osv...)

Gjest Piper
Skrevet

1. Hodeplagg er obligatorisk: Dette er en del av alle bunader, både for kvinner og menn. Hodeplagget hører med.

Ikke noe for meg

2. Bunadsko er best: Utrykket skal være enkelt, ikke ta på deg pumps eller støvletter. Svarte, enkle sko kan til nød passere.

Bruker ikke det man kaller bunadsko, men kopien. Betaler ikke nærmere 1000 kroner for et par sko, når jeg kan få sko som passer til 199. De ser ut som bunadsko, men er altså kopier.

3. Bruk tette strømper: Velg ull eller bomull, dropp nylonstrømper. Som oftest er det svarte strømper som er tingen, men sjekk ut hvilken farge som gjelder for din bunad.

Bruker de strømpene jeg vil, for det er ingen som ser de under stakken

4. Begrenset stash: Fest søljen der den hører hjemme, ikke på livet eller vesten. Ikke bruk sølvbelte på en bunad der det ikke hører til.

Har ingen problemer med å følge dette

5. Pyntfri sone: I tidligere tider brukte man ikke pynt i ørene. Ikke bruk søljeøredobber eller andre øredobber. Men sjekk ut hva som hører til din bunad. Enkelte nye bunader har øredobber som en del av tilbehøret.

Bruker bare sølvet som tilhører bunaden

6. Snublefritt skjørt: Sørg for at stakken ikke er for lang eller for kort. Kanten skal ligge 15-20 centimeter over bakken. Du skal ikke måtte holde i skjørtet for å unngå å tråkke i det.

Min er nok litt lengre enn dette, men jeg snubler ikke i den.

7. Dunjakke-forbud: Er det kaldt, ta på lyst ullundertøy. Mangler du ytterplagget som hører til bunaden din, kan du eventuelt bruke et svart, nøytralt sjal.

Er det kaldt har jeg ingen som helst problemer med å ta på meg en varm kåpe, for jeg liker ikke å fryse

8. Bunadsparaply - fy! En tradisjonell svart paraply gjør nytten om det regner.

Bruker vanlig paraply

9. Naturlig look: Dropp sminke, eller sørg for at den ser naturlig ut.

Sminken ser naturlig ut ;)

10. Kniv forbeholdt menn: Bunadskniv til damer er et nymotens påfunn, dette hører ikke hjemme på kvinnebunader, kun enkelte mannsbunader.

Har ingen anelse om det er kniv til min bunad, men ejg hadde nok ikek brukt det selv om det fantes

Vel, håper på fint vær :sjarmor:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg skal bruke lua i aar. Det er en liten lue med broderier og den skal sitte paa bakhodet.

Jeg synes det er fint.

Endret av Sukkerert
Skrevet

Synder visst mot opptil flere regler her.

Har ikke lue, men vurderer å skaffe meg den. Har Vestfold-bunad, og lua ser litt sånn Frelsesarme-kyse ut. Men da hadde jeg sluppet å irritere meg over kort hår. Mulig jeg skaffer det.

Har øredobber, men bruker dem nesten aldri like vel. Så den er grei. Bruker noen enkle, sorte skinnsko, siden bunadskoene jeg har er helt utrolig vonde å ha på.

Og for første gang siden konfirmasjonen for 15 år siden, har jeg nå LOV til å bruke konebeltet i sølv... ;) Vel, jeg kan ha konebelte. Om det er spesielt lov å bruke det til Vestfoldbunaden er en annen sak.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...