Gå til innhold

Dokument 2 15. Mai - Frykten for frykten

Anbefalte innlegg

Skrevet

"DOKUMENT 2 15. MAI

Frykten for frykten

Av Connie Barr

12.05.06 13:59

Står vi overfor en ny spanskesyke? Eller enda verre - en influensaepidemi som vil ligne svartedauen i dødelighet?

Eksperter mener at en ny pandemi kan bli verre enn spanskesyken, som tok livet av over 40 millioner mennesker. FN har bedt alle land forberede seg på en verdensomspennende epidemi forårsaket av et dødelig virus.

Mange lands myndigheter oppfordrer nå befolkningen om å lagre mat og medisiner i tilfelle en pandemi, men norske myndigheter sier vi ikke skal bekymre oss.

Hvorfor informerer ikke norske helsemyndigheter oss om hvor alvorlig en pandemi kan bli?

Se "Dokument 2: Frykten for frykten" på TV 2 mandag 15. mai klokken 22.30."

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/dokument2/...ticle635643.ece

http://webtv.tv2.no/webtv/?treeId=33

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kommer det pandemi, så kommer den. Vi dør uansett før eller senere. Media i Norge er ingenting mot hvordan de fokuserer på evt. pandemi i andre land - langt før fugleinfluensaen blant fugl kom til europa

For meg forteller det bare at myndighetene vil at vi skal bekymre oss, istedet for å fokusere på krig f.eks. i midtøsten.

En trøst til trådstarter er at de nå har funnet ut at svarthyllebær hjelper og fungerer mot fugleinfluensa også...

Men hva mener trådstarter? Det er vel bedre å dø i sykdom enn i krig?

Synes ikke vi skal være redde jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Kommer det pandemi, så kommer den. Vi dør uansett før eller senere. Media i Norge er ingenting mot hvordan de fokuserer på evt. pandemi i andre land - langt før fugleinfluensaen blant fugl kom til europa

For meg forteller det bare at myndighetene vil at vi skal bekymre oss, istedet for å fokusere på krig f.eks. i midtøsten.

En trøst til trådstarter er at de nå har funnet ut at svarthyllebær hjelper og fungerer mot fugleinfluensa også...

Men hva mener trådstarter? Det er vel bedre å dø i sykdom enn i krig?

Synes ikke vi skal være redde jeg.

Helt enig!

Bare tull å være redd for dette. En kan heller begynne å bli redd når personer rundt en begynner å dø, ikke før.

Skrevet

Gjest:

Vi bruker tid og penger på brannvarslere, brannslukkingsapparater, sykkelhjelmer, redningsvester, bilbelter, airbager, førstehjelpsutstyr og alle mulige former for beskyttelse.

Vi gjør det fordi vi forstår at det reduserer skader og død, og fordi det ikke alltid er mulig å få hjelp fra redningstjenester, brannvesen ol. med en gang når man trenger det.

Mange synes slike personlige sikkerhetstiltak er fornuftige fordi det beskytter de man er glad i. :)

Influensa-pandemier (store epidemier hvor mange mennesker dør) forekommer med jevne mellomrom og det er ikke usannsynlig at du og jeg vil oppleve en slik sykdomsbølge. :tristbla:

Verdens helseorganisasjon (WHO) og mange forskere er bekymret for at H5N1 viruset vil kunne forårsake en slik pandemi.

Jeg tror det vil være lurt hvis enkeltpersoner, familier og lokalsamfunn tenker grundig igjennom hva som kan gjøres for å redusere skadevirkningene ved neste pandemi. :klem:

Tror du alle som trenger det vil få den hjelpen de ønsker fra myndigheter ol. i en slik krisesituasjon?

Jeg vil oppfordre alle til å tenke igjennom disse tingene skikkelig! :)

Det er naturlig å føle litt frykt av og til, og ingenting å skamme seg eller være flau over.

Ved å ta mot til oss og føle på frykten kan vi forberede oss på det som kan skje. :klem:

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1127114.ece

http://www.nationen.no/meninger/Kronikk/article2001085.ece

http://www.who.int/csr/disease/avian_influ...index.html#isit

Skrevet

Var det noen som så denne dokumentaren i går?

Gjest gjest1
Skrevet
Var det noen som så denne dokumentaren i går?

Jeg så dokumentaren, dvs. til halvveis inni, da ble paradokset for stort for meg ;)

De intervjuet forskere om "frykten for frykten", og spurte om det er bra eller ikke å spre panikk / informere befolkningen / anmode om å forberede seg på det verste. Bare det å sende ut et slikt program er jo å ta et tydelig standpunkt FOR, for det er nettopp det de gjør når folk ser dette programmet.

Selv mener jeg at vi klarer å tenke selv, hva er vitsen med at staten går ut med advarsler om at en pandemi kan komme når som helst. Alle vet jo det! Og alle vet vel at ikke "staten" kommer til å redde oss hvis epidemien kommer, det er praktisk umulig.

De eneste som kanskje ikke vet det, er barna, og de kan vi skåne, i min mening.

Det er nok fryktmomenter i dag, dersom man skal ta alt innover seg. Store ting som terror, forurensning, pandemier, til små ting som bilulykker, hjerteinfarkt etc etc i dagliglivet.

Livet er for kort til å bekymre seg når dette er krefter vi ikke rår over uansett. Medisiner vil bare forskyve problemet en liten stund, til virusene finner nye former.

Alternativet til pandemier er uansett utelukket (mellom valget å være utsatt for pandemier eller å kutte aktivt i befolkningstallet på jorden slik at levevilkårene ble bedre for de gjenværende er det vel klart at man heller vil ta sjansen på pandemien). Det er vel bare jordas måte å ta skjea i egen hånd på, og redusere befolkningstallet når vi blir for mange.

Gjest Gjest
Skrevet

Dokument 2 anser jeg som useriøst.

Hva gjelder frykten for frykten, så tror jeg den er mye mer skadelig enn et utbrudd av fugleinfluensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...