Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Hva synes dere om å fritt velge den bunaden man synes er penest, uten å ha den minste lille tilknytning til stedet? Jeg må innrømme at jeg har vurdert det selv noen ganger, men jeg synes nok det er litt feil. Jeg er sterkt imot diverse fantasidrakter og festdrakter, så jeg ville aldri valgt en slik, men av og til har jeg altså lyst til å kjøpe meg en bunad bare på grunn av utseendet. (Har bunad fra før, med tilknytning, men ville gjerne hatt en til.)
Saeria Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Jeg valgte en jeg har tilknytning til. Nå er det jo ofte at en har tilknytning til mer enn et fylke og om en ikke har det, så er det ofte flere "varianter" å velge mellom innen et fylke også. For meg var det viktig og "riktigst" å velge en bunad jeg hadde tilknytning til. Det er sånn jeg synes det bør være.
Ciara Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Jeg valgte også bunad etter tilhørighet. Jeg synes det blir helt feil å velge bunad etter utseende, og ikke etter tilhørighet.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Skjønner at du har lyst til det, det finnes mange virkelige fine bunader, men jeg synes det blir veldig feil jeg. En bunad skal liksom representere ditt opphavssted og er derfor ikke bare et vanlig plagg. Synes derimot det er greit å velge en bunad fra der moren eller faren din kommer fra hvis du synes en av disse er finere enn der du er født (sett at dere kommer fra ulike steder selvfølgelig) Men å velge en bunad bare fordi man synes den blir fin, blir for dumt..
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 Enig med dem som allerede har talt, det blir feil å velge etter utseende.
Arkana Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 (endret) Nå har ikke jeg bunad (og vil ikke ha heller), men det kunne ikke falle meg inn å velge en bunad jeg ikke har tilhørighet til. Nå har jeg tre bunader å velge mellom fra hjemstedet mitt og den ene (blå nordlandsbunad) er kåret til Norges fineste (noe jeg er helt enig i), og jeg vet mange vil ha den bare pga utseende, men jeg har heldigvis enda ikke møtt noen som har gått så langt. Det er jo ikke noe bunadspoliti akkurat, men jeg ville nok stusset veldig om jeg møtte noen som har valgt en bunad fra et sted de ikke har tilhørighet til. Endret 13. mai 2006 av Arkana
Gjest gjesta Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Jeg synes også det er litt underlig å skulle velge bunad etter utseende foran tilhørighet, men det virker som det blir mer og mer allment akseptert? For min del var det ikke noe problem. Bunaden jeg valgte hører til distriktet jeg vokste opp i, og er etter min mening den aller fineste Og jeg kunne valgt nordlandsbunaden også, men den er langt fra like fin som min. Helt objektivt altså
Gjest -eline- Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 Synes som alle andre at man skal velge bunad fra steder man har tilhørighet. Hadde blitt veldig feil om jeg hadde troppet opp i Grafferdrakten eller Beltestakken (som er de bunadene jeg synes er penest som jeg _ikke_ kan ha) når jeg ikke har noen tilknytning til verken Ottadalen eller Telemark, er nok endel som hadde hevet øyenbrynene da ja. Må innrømme at jeg angrer på valget av bunad, har fjellbygdbunad fra trøndelag, hadde jeg valgt igjen så hadde jeg valgt Nord-trøndelagsbunaden eller en av de rekonstruerte draktene fra Trøndelag. Vurderer å selge den jeg har og kjøpe ny etterhvert gitt... Hva synes dere om å velge bunad fra et sted som bestemoren din er fra (men ikke bodde fast på i voksen alder) og man har hytte på? Kjæresten har lyst på bunad etterhvert og lurer litt på hva han skal velge nemlig.
Gjest gjesta Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 Hva synes dere om å velge bunad fra et sted som bestemoren din er fra (men ikke bodde fast på i voksen alder) og man har hytte på? Kjæresten har lyst på bunad etterhvert og lurer litt på hva han skal velge nemlig. ← Jeg synes det er helt greit. Når man føler selv at man har tilhørighet til en plass, skal ikke andre komme og bestemme hva som avgjør om du har tilhørighet der eller ikke. 1
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ville valgt pga tilhørighet, ikke bare pga utseende. Men så har du jo en del friere bunader, tror det er oslo-bunaden som er veldig valgfri?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ville valgt fra tilhørighet, eller designet utseende selv. Ikke "tatt" en hvilken som helst bunad uten tilhørighet..
Usikker Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Jeg synes "bunad-regler" skal følges jeg. Hvorfor skal vi ikke gjøre det? Det har med tradisjoner å gjøre. Hvorfor skal vi "på død og liv" trosse alt som heter tradisjoner og regler. Vi må slutte å være så forfengelige. Synes det er litt trist jeg når alt som heter tradisjoner dør ut........... Og hvis man sjekker etter i slekta si - så vil jeg tro det fleste har flere bunader å velge mellom - så det går an å unngå den som er "minst kledelig".
Spirito Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har telemarksbunad, selv om jeg aldri har bodd der selv. Oldeforeldrene mine kom derfra, og siden dengang har slekta bodd i Oslo. Siden draktmaterialet fra Oslo er syltynt, valgte jeg å gå bakover i slekta, og endte da der. Jeg ville heller ha en ordentlig bunad fra et sted jeg hadde slekt dengang bunadene var i bruk, enn å ha en nymotens konstruksjon fra et sted slekta mi opprinnelig ikke er fra. Men det er sikkert mange som tenker at jeg ikke har den fjerneste tilknytning til Telemark. Nå blir det rekonstruert en drakt fra Ringerike (der jeg er oppvokst) som har historisk grunnlag, og den skal jeg sy meg når den blir tilgjengelig.
Usikker Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ville valgt pga tilhørighet, ikke bare pga utseende. Men så har du jo en del friere bunader, tror det er oslo-bunaden som er veldig valgfri? ← Når det gjelder å få godkjent en bunad så er det vel strenge regler tror jeg. Skal du designe en sjøl - så tror jeg ikke det kan kalles for bunad. Tror jeg!
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 Når det gjelder å få godkjent en bunad så er det vel strenge regler tror jeg. Skal du designe en sjøl - så tror jeg ikke det kan kalles for bunad. Tror jeg! ← Jeg tror det er "oslo- bunaden" som man kan velge alt mulig på. Jeg vet de lager "designede" bunader på haugtussa bak slottet i oslo, men vet ikke om de er "godkjent" eller noe om det der.
Spirito Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 Jeg synes "bunad-regler" skal følges jeg. Hvorfor skal vi ikke gjøre det? Det har med tradisjoner å gjøre. Hvorfor skal vi "på død og liv" trosse alt som heter tradisjoner og regler. Vi må slutte å være så forfengelige. Synes det er litt trist jeg når alt som heter tradisjoner dør ut........... Og hvis man sjekker etter i slekta si - så vil jeg tro det fleste har flere bunader å velge mellom - så det går an å unngå den som er "minst kledelig". ← Hvilke regler er det du her refererer til? Bunad- og folkedraktrådet har ingen faste regler om hvilke bunader man har lov til å velge, ihvertfall.
Gjest 1111 Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Jeg syns bunad skal være noe man velger etter tilhørlighet og ikke pga utseende, slik som de fleste ser ut til å mene av de som har svart. Hva som tilsier tilhørlighet er jo en annen sak igjen, og føler man veldig sterk tilhørlighet til et sted fordi bestemor har bodd der osv (som nevnt i eksempel her), så mener jeg at det er ok det og. Har veldig lyst til å ha bunad selv, og er så heldig at jeg er halvt nordlending, og derfor uansett får den bunaden jeg syns er finest, nemlig blå nordlandsbunad
Gjest Emera Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 Jeg synes også man skal velge bunad etter tilhørighet. Selv har jeg rød trønderbunad. Det er flere bunader jeg synes er finere enn den, men jeg ville ikke følt meg komfortabel i f. eks. en romeriksbunad kun fordi jeg synes den er fin å se på.
Usikker Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Jeg finner ingen "regler" om dette på Bunad- og folkedraktrådet sine nettsider jeg heller. Men det er slik jeg har "lært det" da Jeg mener at man skal ha respekt for dette antrekket. Jeg mener at man skal bruke den lua som hører til - selv om den er "teit". Mener også at man skal ha bunadsko til - og ikke "sexy høyhælte" sko (jeg grøsser når jeg ser det). Ja - jeg er nok litt gammeldags i dette synet. Men - det er vel lov.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #20 Skrevet 13. mai 2006 OK, jeg har blitt overbevist... Jeg er også en sånn som mener at man skal ha respekt for bunaden (og jeg bruker bestandig hodeplagget!), og jeg ser nå at valg av bunad også går på dette med respekt. Så jeg dropper idéen, jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå