Gjest gjesto Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Jeg synes ikke klærne mine blir skikkelig rene. Har akkurat flyttet inn i hus, med ny vaskemaskin, som jeg fikk forklaring på, men lurer på om dette er feil... Er det noen mal som sier hvor vaskemiddelet skal i, altså venstre eller høyre boks? Er det andre ting som kan være årsaken?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Har du beholdt bruksanvisningen, står det der. I min vaskemaskin er det to kamre til såpe, og ett separat til skyllemiddel. De to kamrene (egentlig bare to avlange rom) er til vaskemiddel. På den smaleste av mine er det preget et 1-tall i plasten, og det er til forvask. På det bredeste kammeret er det er 2-tall i plasten, og det er til såpe til hovedvask. Er du veldig i tvil fortsatt, bruk vaskeball. Da kommer i hvert fall såpen til sin rett (hvis du bruker vaskeprogrammer uten egen forvask, for da vil jo såpen skylles bort før hovedvasken har startet? Prøv ut disse tingene først. Lykke til!
brumma* Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Alle vaskemaskinene jeg har vært borti har hatt nummer, 1 strek for forvask og 2 streker for hovedvask. Ellers kan det jo hende det er noe galt med maskinen? Noe som er ødelagt eller ikke virker helt som det skal. Høres lurt ut å sjekke om klærne blir rene med vaskeball eller sånne vasketabletter først, da finner du jo fort ut om det er maskinen som har streika.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Ellers har jeg lært at det er den største av de to kammerne som man skal ha såpen i, ved vanlig vask hvertfall.
Spirito Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 Min maskin (Siemens) har tre kammer. Kammer I (til høyre) til forvask, kammer II (til venstre) til hovedvask og det lille kammeret i midten til skyllemiddel.
Gjest Catwoman Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Hvis du kjører program uten forvask vil du kunne se om du heller pulver i feil kammer. For da vil pulveret ligge igjen i kammeret etter vask. Ellers kan du åpne vaskepulverluken forsiktig når maskinen henter pulveret, da ser du også fra hvilket kammer den henter pulver.
Gjest Sabia Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Vask et par maskiner på 60 grader fullt program uten verken klær eller såpe i. Det er nok såpe som sitter fast rundt omkring inni vaskemaskinen som gir flekker. Jeg kjøpte nettop ny vaskemaskin og da fikk jeg beskjed at det kunne være lurt å gjøre dette iblant. Verdt et forsøk hvertfall!!
Grooo Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 Min har tre kammer, merket 1 til forrvask, 2 (i midten) til hovedvask, dette er størst, og så et rundt til skyllemiddel.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #9 Skrevet 14. mai 2006 Jeg synes ikke klærne mine blir skikkelig rene. Har akkurat flyttet inn i hus, med ny vaskemaskin, som jeg fikk forklaring på, men lurer på om dette er feil... Er det noen mal som sier hvor vaskemiddelet skal i, altså venstre eller høyre boks? Er det andre ting som kan være årsaken? ← oftest er det 3 kammer på maskinene. Den til venstre er til forvask, den i midten er til skyllemiddel og den til høyre er til hovedvask. kammer til skyllemiddel kan også være bak to kammer. Lønner seg å lese bruksanv
Spirito Skrevet 14. mai 2006 #10 Skrevet 14. mai 2006 oftest er det 3 kammer på maskinene. Den til venstre er til forvask, den i midten er til skyllemiddel og den til høyre er til hovedvask. kammer til skyllemiddel kan også være bak to kammer. Lønner seg å lese bruksanv ← Dette er forskjellig fra maskin til maskin.
sanasol Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Du bør også sjekke om vannet i maskina blir varmt når den står på. Det gjør du enkelt med å kjenne på glasset mens maskina går. Det skal være varmt. Har vært borti att termostaten ryker, og da vaskes jo klærne i kaldvann, og blir selvfølgelig ikke rene. Bare et tips.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 På min maskin er kammerene merket med en balje, med en strek i for forvask og to streker for hovedvask. For skyllemiddelet tror jeg det er merket med en blomst. Mange maskiner bør renses på kokeprogram en gang i blant. Altså kjør en tom maskin på minst 90 grader.
liv Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 Og tøm filteret! Da jeg flytta inn hit så ikke filteret i vaskamaskina ut, tror de aldri har tømt det filteret jeg.
brumma* Skrevet 15. mai 2006 #14 Skrevet 15. mai 2006 Blir klærne dine rene nå, hovedinnlegger? :nysgjerrigper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå