Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Min mann har en datter fra et kjæresteforhold for mange år tilbake. Han betaler barnebidrag til moren hver mnd. Det jeg lurer på er hva som skjer når nå vi får barn sammen. Vi har vært gift i 5år, og skal ha barn i slutten av året. Vil barnebidraget bli redusert, når han får et barn til å forsørge?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 JA bidraget skal reduseres siden han nå har 2 barn å forsørge. Bidraget deles på 2 hvor barn 1 får halvparten.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Bidraget blir redusert, men det er ikke så enkelt at det blir delt i 2. Først og fremst er det viktig å gi beskjed til trygdekontoret så fort barnet er født. Etterpå må han søke om å få bidraget redusert. Dette skjer ikke automatisk. Det er mange ting som spiller inn. Bl.a inntekt,skatteklasse,antall voksne i husholdningen.Dere kan og gå inn på bidrags kalkulatoren å regne det ut selv også.Bare vær obs på at trygdekontoret ikke alltid er flinke med opplysnings plikten sin. Det har jeg fått erfare..Lykke til..
livsnyter Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 Det er ikke så enkelt lengere,det går også på hvor mye samvær han tilbringer med barnet
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Okay, takk for svar! Høres bra ut at vårt felles barn også får noe av den potten. SKal jammen få han til å være tidlig ute med dette, for av erfaring er ikke Trygdekontoret så gode på service. Blir spennende å se hvor mye av de 4000,- han betaler idag, kommer vårt nye felles barn tilgode.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å spørre om en ting til. Moren til hans første barn er temmlig flink til å finne alle smutthul, slik at hun får melket han for mest mulig penger. Hun er til og fra studier og små jobber hele veien, så hun gjør alt hun kan for å få lett tilgang på penger. Men kan hun egentlig gjøre noe fra eller til, for at han fortsatt må betale det samme, selv om vi får et nytt barn?
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å spørre om en ting til. Moren til hans første barn er temmlig flink til å finne alle smutthul, slik at hun får melket han for mest mulig penger. Hun er til og fra studier og små jobber hele veien, så hun gjør alt hun kan for å få lett tilgang på penger. Men kan hun egentlig gjøre noe fra eller til, for at han fortsatt må betale det samme, selv om vi får et nytt barn? ← Nå er det jo ikke akkurat noen smart måte å få penger på da. Det smarteste er å tjene mye penger selv, uavhengig av bidrag. Det koster 860 kroner for hver av partene å få utlignet bidraget på nytt, og mellomlegget må være på 10% eller mer om det skal forandres. Bortsett fra det kan jo far og mor avtale som de vil. Her kan du lese av hjertens lyst om bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 Så klart helt enig med deg at dette ikke er måten å tjene penger på. Det er det heller ikke snakk om! Det er snakk om at vårt felles barn skal ha de samme mulighten som barn nr.1. Barn nr. 1 får nå en søsken, og må som alle andre søsken dele på godene, i dette tilfelle de økonomiske. Barn nr.1 bor i en familie, så hun lider ingen nød. Det er kun moren som er arbeidsky, og prøver alt hun kan å melke han for penger.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 Så klart helt enig med deg at dette ikke er måten å tjene penger på. Det er det heller ikke snakk om! Det er snakk om at vårt felles barn skal ha de samme mulighten som barn nr.1. Barn nr. 1 får nå en søsken, og må som alle andre søsken dele på godene, i dette tilfelle de økonomiske. Barn nr.1 bor i en familie, så hun lider ingen nød. Det er kun moren som er arbeidsky, og prøver alt hun kan å melke han for penger. ← Stygt sagt. Han var jo tross alt med på å få dettte barnet,så da er det bare å betale.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Tror virkelig den som kom med det siste svaret ønsker å missforstå meg, men for all del bare gjør det. Stillte et saklig spørsmål og forventer et saklig svar!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å si en ting til det siste innlegget. Det er en hel historie bak, som du overhodet ikke har innsikt i. Så jeg synes det er ganske utrolig at du kan komme med de utalelsene du gjør, for du har ikke noe bagrunnsinformasjon til å kunne uttale deg.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Det spiller også en rolle om hvor mye du har å bidra med. Med det mener jeg om du er i jobb og har egen inntekt. For begge foreldrene har forsørgeransvar, å det gjelder også deg når deres barn kommer.
Far til 2 Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å spørre om en ting til. Moren til hans første barn er temmlig flink til å finne alle smutthul, slik at hun får melket han for mest mulig penger. Hun er til og fra studier og små jobber hele veien, så hun gjør alt hun kan for å få lett tilgang på penger. Men kan hun egentlig gjøre noe fra eller til, for at han fortsatt må betale det samme, selv om vi får et nytt barn? ← Joda, det finnes flere kjente metoder for å få ex'en til å betale mest mulig. Dagens bidrag er bl.a. basert på mors inntekt. En ikke ukjent måte er at mor reduserer arbeidstiden/inntekten for å få mest mulig gratis. En annen kjent metode er at mor får et nytt barn. Da blir hun hjemmeværende en periode (noen blir hjemme LENGE). I slike tilfeller øker også bidraget, og bidragsyter betaler dermed indirekte for det nye barnet mor får med ny kjæreste. En metode som ble brukt en periode, men som nå noen ganger slår tilbake på bostedsforelder (mor) er å begrense samværeret. Dette gjøres f.eks. ved å flytte så langt at det blir vanskelig med jevnlig samvær. Om mor samtidig er hjemmeværende med nytt barn slipper hun å delta i reiseutgiftene. Dette medfører at bidragsyter (far) enten får økte utgifter ved samvær, eller at samværet reduseres slik at bidraget øker. Noen ganger nekter bostedsforeldre for at det er så mye samvær som avtalen tilsier. Lenge ble dette brukt for å høyne bidraget, men etterhvert som myndighetene kunne dokumentere utstrakt bruk av slike metoder ble bidragsyters (fars) påstand om samvær tatt med i vurderingen. metoden er vanskeligere å benytte i dag enn for bare et par år siden.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 Det skjønner jeg, og det tar jeg som en selvfølge! Kunne aldri tenkt meg å sette et barn til verden uten å ta ansvar for å forsørge det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 Far til 2, takk for svar! Mye ev det du nevner har vi opplevd, som er utrolig uspekulert (av mor) iforhold til det økonomiske og veldig treist for far. Han får knapt sett barnet, og må betale enda mere for moren bevisst har valgt å flytte langt bort. Det er derfor jeg må si at det ikke er mye likestilling for fedrene i slike situasjoner. Takk for forståelsen og svarene!
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å spørre om en ting til. Moren til hans første barn er temmlig flink til å finne alle smutthul, slik at hun får melket han for mest mulig penger. Hun er til og fra studier og små jobber hele veien, så hun gjør alt hun kan for å få lett tilgang på penger. Men kan hun egentlig gjøre noe fra eller til, for at han fortsatt må betale det samme, selv om vi får et nytt barn? ← Siden du absolutt ikke er saklig i dine spørsmål kan du ikke forvente mer saklighet tilbake synes jeg.
Gjest En annen gjest Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 Glemte å spørre om en ting til. Moren til hans første barn er temmlig flink til å finne alle smutthul, slik at hun får melket han for mest mulig penger. Hun er til og fra studier og små jobber hele veien, så hun gjør alt hun kan for å få lett tilgang på penger. Men kan hun egentlig gjøre noe fra eller til, for at han fortsatt må betale det samme, selv om vi får et nytt barn? ← Tror virkelig den som kom med det siste svaret ønsker å missforstå meg, men for all del bare gjør det. Stillte et saklig spørsmål og forventer et saklig svar! ← Nå har vel ikke du bare holdt deg til å stille et saklig spørsmål. Du har også klart å få med endel negative ting om mor til barn 1, å da må du regne med svar deretter. Glemte å si en ting til det siste innlegget. Det er en hel historie bak, som du overhodet ikke har innsikt i. Så jeg synes det er ganske utrolig at du kan komme med de utalelsene du gjør, for du har ikke noe bagrunnsinformasjon til å kunne uttale deg. ← Det er vanlivis en hel historie bak de fleste situasjoner, å nå får vi høre din versjon, å den er ikke bare saklig, men du opplyser oss samtidig om mor til barn 1 negative sider, som vi jo ikke vet om er sanne eller ikke.
Far til 2 Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Nå har vel ikke du bare holdt deg til å stille et saklig spørsmål. Du har også klart å få med endel negative ting om mor til barn 1, å da må du regne med svar deretter. Det er vanlivis en hel historie bak de fleste situasjoner, å nå får vi høre din versjon, å den er ikke bare saklig, men du opplyser oss samtidig om mor til barn 1 negative sider, som vi jo ikke vet om er sanne eller ikke. ← Jeg regner med at du setter spørsmålstegn ved alle andre innlegg slik du gjør med trådstarter. Noen er desverre klart flinkest til å sette spørsmålstegn ved ex'ens nye kjæreste, ex'ens nye familie forøvrig eller ex'ens "egne" meninger. Det synes med andre ord som at det er et mindretall som aksepterer at det settes spørsmålstegn ved "ex'ens tidligere kjæreste".
Gjest Piper Skrevet 13. mai 2006 #20 Skrevet 13. mai 2006 Det er faktisk ikke sikkert han må betale mindre i bidrag, for har han inntekt nok vil han nok måtte betale det samme osm han gjør nå. Men de regner ut hva det nye barnet skal ha, og så ser de hva han sitter igjen med av penger. Viser det seg at han har inntekt som holder til maks på begge, så må han nok betale maks. Om hun driver og finner smutthull ol, kan så være, men barnet har rett på bidrag fra far. I dag blir en ikke rik på bidrag, og det lønner seg virkelig å gå i jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå