Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og mannen min har separert oss, og jeg har flyttet med sønnen vår.

Jeg er arbeidsledig og har søkt på overgangsstønad.

Jeg fikk en lapp fra trygdekontoret som jeg skulle levere aetat, det sto bla.a at jeg plikter å levere meldekort, søkejobber osv for å ha rett på overgangsstønad.

Og jeg måtte krysse av ja eller nei på noen få spm.

Det er jo greit, ingen problem.

I går da jeg dro på aetat for å levere den lappen, ble jeg møtt av ei sur skikkelig ufyselig dame, som begynte å hakke med en gang.

Hun spurte om jeg er meldt inn der, noe jeg er.

Hun lurte da på om jeg søker jobber, noe jeg også kunne bekrefte.

Men hun måtte ha full oversikt over hva jeg har søkt på. Som jeg sa har jeg ikke det i hodet.

Fikk da beskjed om å komme tilbake på mandag med oversikt over hva jeg har søkt osv.

Mitt problem er at jeg har vært så dum at jeg ikke har skrevet ned dette, og jeg husker jo ikke alt jeg har søkt på, når osv!

Kan jo slenge inn en haug søknader nå for å ha litt å vise for meg, men det hjelper vel ikke, sjekker de opp dette?

Det er ikke det at jeg ikke har søkt jobber eller vil ha jobb, for det vil jeg absolutt!

Ødelegger dette for meg, sånn at jeg ikke får stønaden?

Er rimelig fortvilet nå :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Dette har hun da ikke noe med???

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg vet ikke?

Men det er visst ett krav for å få den stønaden at man skal være tilmeldt aetat og søke jobber.

Hvis den aetatdama gir tilbakemelding til trygdekontoret at jeg ikke søker jobber fordi jeg ikke har en oversikt, kan det kanskje være at jeg ikke får stønaden?

Er liksom avhengig av de pengene frem til jeg forhåpentligvis snart får en jobb :tristbla:

Gjest gjest1
Skrevet

Men husker du ikke noen av stedene du har søkt på da? Hvertfall nå den siste tiden? Og de trenger vel ikke nøyaktig dato for når du søkte, men sånn ca? Det burde da vel være mulig å ressonere seg frem til noe av dette?

Uansett, kjipt er det. Kjedelig å bli gjort oppmerksom på slikt nå. Hadde du vist det tidligere hadde du jo sikkert skrevet det opp etterhvert.

Håper det ordner seg!

Gjest Gjest
Skrevet

Husker jo noen av stedene, men vet ikke om det holder.

Slenger inn en del søknader i dag jeg, så får jeg flere navn på lista mi.

Men om de sjekker det opp, begynner å ringe rundt osv, er det vel ikke positivt at disse søknadene ble sendt inn etter jeg var der på fredag.

Men når jeg tenker meg om vet jo ikke hun hvem jeg er, så om jjeg har flaks er det ei annen jeg møter på på mandag.

Pokker også, føler meg som jeg driver med lureri nå, men jeg husker bare ikke hver søknad jeg sendt i løpet av flere mnd, og jeg vet ikke hvor store krav de setter :sur:

Gjest splæsj
Skrevet

Uffa meg, aetat kan være et helvete noen ganger. Var det en dame i informasjonsskranken du snakket med? Be om å få en saksbehandler så raskt som mulig, de er som oftest bedre å ha å gjøre med. Bruk helgen til å tenke på hvor du har søkt, og forklar så situasjonen at du ikke husker alle steder i et brev.

Gjest allium
Skrevet

Men det spiller vel ingen rolle om du har søkt jobber eller ikke, så lenge du begynner å søke nå?

Det er fra nå av du skal ha overgangsstønad, ikke i forrige måned. Om du lå hjemme på sofaen og spiste konfekt i forrige måned, er det da ingen som har noe med?

Gjest Gjest
Skrevet

Uff,for noen regler det var for å få overgangstønad det var nå da.

Spør om å få snakke med en anen enn hun du snakket med,for hun hørtes ikke grei ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og mannen min har separert oss, og jeg har flyttet med sønnen vår.

Jeg er arbeidsledig og har søkt på overgangsstønad.

Jeg fikk en lapp fra trygdekontoret som jeg skulle levere aetat, det sto bla.a at jeg plikter å levere meldekort, søkejobber osv for å ha rett på overgangsstønad.

Og jeg måtte krysse av ja eller nei på noen få spm.

Det er jo greit, ingen problem.

I går da jeg dro på aetat for å levere den lappen, ble jeg møtt av ei sur skikkelig ufyselig dame, som begynte å hakke med en gang.

Hun spurte om jeg er meldt inn der, noe jeg er.

Hun lurte da på om jeg søker jobber, noe jeg også kunne bekrefte.

Men hun måtte ha full oversikt over hva jeg har søkt på. Som jeg sa har jeg ikke det i hodet.

Fikk da beskjed om å komme tilbake på mandag med oversikt over hva jeg har søkt osv.

Mitt problem er at jeg har vært så dum at jeg ikke har skrevet ned dette, og jeg husker jo ikke alt jeg har søkt på, når osv!

Kan jo slenge inn en haug søknader nå for å ha litt å vise for meg, men det hjelper vel ikke, sjekker de opp dette?

Det er ikke det at jeg ikke har søkt jobber eller vil ha jobb, for det vil jeg absolutt!

Ødelegger dette for meg, sånn at jeg ikke får stønaden?

Er rimelig fortvilet nå  :tristbla:

ja det toget er nok kjørt nå ja...

vet du ikke hva du har søkt på?

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Be om å få snakke med en saksbehandler. De i informasjonen har fått beskjed om å være ufyselige!

Aetat ga følgende beskjed til meg på et informasjonsmøte. Det finnes ikke en eneste fast jobb og oppspore i Oslog/Akershus i din "gate". Likevel krever vi at du søker på minst 10 jobber hver dag, ringer 6 nye arbeidsgivere som ikke har utlyst stillinger og presenter deg, og tilby å jobbe gratis til 3 arbeidsgiver. (mot å motta dagpenger) gjør du ikke det og rapporterer dette via skjema til aetat så mister du dagpengene.

dette gjør de for å rett og slett "bli kvitt" deg i arbeidsledighetskøen!

men hvis du akkurat har registrert deg som arbeidsledig via aetat. Så kan de ikke kreve at du har listen klar.

så den sure hurpa du traff i info. skranken som ikke har fått seg noe på en stund.... kan du bare le av..

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg tror jeg skal be om en saksbehandler, hvertfall hvis jeg møter på samme menneske igjen, hun var rett og slett ufyselig.

Skikkelig hånlig ovenfra og ned holdning, og bare fnøys og så skikkelig oppgitt ut når jeg sa noe. Avbrøyt meg flere ganger for å komme med noen sure kommentarer.

Til slutt røsket jeg til meg den lappen igjen, freste noe hun forhåpentligvis ikke oppfattet og marsjerte ut derfra i fullt sinne.

Det som er rart er at på skrivet jeg fikk fra trygdekontoret sto det bare at jeg skulle levere vedlagte lapp hos aetat, ikke et ord om å ha med noen opplysninger om hva jeg har søkt av jobber.

Til syvende og sist er det tr.kontoret som avgjør, aetat skal bare informere de om jeg har oppfylt mine forpliktelser med meldekort osv.

Tror jeg ringer tr.kontoret på mandag først jeg, og hører hva de sier der.

Gjest gjesta
Skrevet

Uansett skal du bare levere bevis på at du er registrert som arbeidsøker. Det kan du hente ut fra nett. Er det trygdekontoret skal ha. Aldri hatt noe problemer med det. Venninna mi sto ikke som arbeidsøker engang hun.

Skrevet

Kanskje du kan sende den lappen i posten, så slipper du å gå ned der? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...