Arkana Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 (endret) Enkel ertestuing (4 pers.) 3 dl tørre erter (legges i vann over natten) 1 dl melk 1 ss hvetemel 1 ts salt Dekk ertene med kaldt vann og kok dem møre. Lag jevning med melk og mel. Rør inn og la stuingen koke 5-6 minutter. Smak til med salt. Endret 13. mai 2006 av Arkana
Gjest splæsj Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 En boks hermetiske erter av hvilken som helst type. Ta vare på laken. Mos ertene. Tilsett pepper og ev muskatt. Spe på med laken til pureen er slik som du vil ha den.
Brunhilde Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 En boks hermetiske erter av hvilken som helst type. Ta vare på laken. Mos ertene. Tilsett pepper og ev muskatt. Spe på med laken til pureen er slik som du vil ha den. ← Det du beskriver er vel ertepure, ja, og ikke ertestuing? Det jeg forbinder med ertestuing er noe a la det Arkana la ut oppskrift på. Det kan forresten være godt med noen gulrotbiter i ertestuingen, spesielt hvis den skal spises til kjøttkaker i brun saus.
Gjest Sabia Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Jeg bruker frosne erter, og koker etter anvisning på posen. Knuser ertene med stapper eller gaffel. Rør inn smør, sukker, salt og litt pepper. Veldig godt! Endret 14. mai 2006 av Nivea 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Enkel ertestuing (4 pers.) 3 dl tørre erter (legges i vann over natten) 1 dl melk 1 ss hvetemel 1 ts salt Dekk ertene med kaldt vann og kok dem møre. Lag jevning med melk og mel. Rør inn og la stuingen koke 5-6 minutter. Smak til med salt. ← Koketid 5-6 min? mener du vanlig tørre erter? de trenger jo timer
Arkana Skrevet 14. mai 2006 #8 Skrevet 14. mai 2006 Koketid 5-6 min? mener du vanlig tørre erter? de trenger jo timer ← Du må nok lese oppskriften en gang til.
hilli Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 Enkel ertestuing (4 pers.) 3 dl tørre erter (legges i vann over natten) 1 dl melk 1 ss hvetemel 1 ts salt Dekk ertene med kaldt vann og kok dem møre. Lag jevning med melk og mel. Rør inn og la stuingen koke 5-6 minutter. Smak til med salt. ← For de av oss som er litt late eller ikke så gode til å planlegge går det helt fint å bruke hermetiserte tørkede erter som du slipper å legge i vann over natta. Jeg har aldri laget ertestueing med tørre erter, så om det blir like godt vet jeg ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå