Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Har en hund på 7 kg, jeg pleier å gi den en halv brødskive med en del smør på hver dag. Smøret er uten salt. Kan dette være skadelig?
Gjest gjesta Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Virker hunden din syk? Har den lagt på seg? Magetrøbbel? Hvis alt virker ok med hunden din, så er ikke jeg så hysterisk som tenker at dette er farlig. Men jeg skjønner kanskje ikke helt vitsen med en halv skive med smør hver dag.... :klø: Det finnes da så mye annet sunt hunde"godt".
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Ok, takk for svar Grunnen er at jeg synes ikke det hadde gjort noe om hun la på seg ett par kg (hun ser litt tynn ut)pluss at hun ser frem til den brødskiva da jeg spiser frokosr.. Hun spiser normalt mye med kvalitetsfor og får bare hundegodis utenom det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 http://www.tine.no/page?id=26&key=6150&cat=638 Ser ikke ut til at det er noe som kan skade hunden i dette smøret? Er jo bare fløte og melkesyrekultur.
Gjest gjesta Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 pluss at hun ser frem til den brødskiva da jeg spiser frokosr.. ← Tigger hun bare ved frokost da?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Hun tigger ganske sjelden fordi hun ikke får noe ved bordet. Men kan vel kanskje kalle det tigging ved frokost. Hun sitter hvertfall og titter i døråpningen med store øyene og sikler..
monikabrx Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Prøv å venne hunden til frukt istedet.. Hunder får "lett" hull i tennene av brød. Jeg viste ikke dette selv før vet. fortalte det sist jeg var der... Jeg fortalte att vi hadde bytta ut brød med frukt, og da fortalte han att de fleste hunder med karies hadde den ting til felles att de fikk jevnlig brød
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 Innenfor hundekjøringsmiljøet, pleide de å gi usaltet smør og tørrfisk til huskyene under tur. De ga cirka halv kg smør per dag per hund, men dette var under kulde og lange turer på fjellet.
Piff Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 Hvorfor må du gi hunden en brødskive med smør hver dag?
Piff Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 http://www.tine.no/page?id=26&key=6150&cat=638 Ser ikke ut til at det er noe som kan skade hunden i dette smøret? Er jo bare fløte og melkesyrekultur. ← Laktose kan skade hunden, og det er laktose i fløte og melkesyrer som du nevner her. Hunder er laktose intolerante, og det vil si at de ikke har muligheten for å fordøye enzymet laktase. De vil derfor kunne få mage og tarmproblemer, mye luft i seg, slik at de kan få magedreining mye lettere og diaré. Så jeg skjønner ikke hvorfor du skal gi hunden en brødskive (som ikke er altfor bra heller) med smør, når hunden heller kan ta seg et rått gnagebein og kose seg med.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Laktose kan skade hunden, og det er laktose i fløte og melkesyrer som du nevner her. Hunder er laktose intolerante, og det vil si at de ikke har muligheten for å fordøye enzymet laktase. De vil derfor kunne få mage og tarmproblemer, mye luft i seg, slik at de kan få magedreining mye lettere og diaré. Så jeg skjønner ikke hvorfor du skal gi hunden en brødskive (som ikke er altfor bra heller) med smør, når hunden heller kan ta seg et rått gnagebein og kose seg med. ← Bare en bagatell, men det er vel enzymet laktase de mangler, så de ikke kan fordøye laktose (melkesukker)? Ellers stemmer det nok det du skriver.
Piff Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Æh, ja. Skriveleif. Mener selvfølgelig at de må ha enzymet laktase, for å klare å fordøye laktose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå