Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

noen som er gode på excel her?

sitter med et regneark der jeg gjerne skulle vist verdien i hele 1000 eller 10.000 men når man trykker på cella skal verdien være som utregnet (eks. 1.324.432). synes det er så dumt å sitte dille med dette når det er så mye annet som burde vært gjort. :sjenert:

Takker masse for svar :)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Knappen ser omtrent slik ut:

,00

->,0

Skrevet

nei, det er jo knappen for færre desimaler bak komma.. det jeg sliter med er å få 354 234 til å se ut som 354 000. f.eks.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Format cells -> number -> velg accounting i lista og så antall desimaler du vil ha og evt enhet til høyre i bildet.

Skrevet

hm, det jeg lurer på er altså hvordan få rundet opp/ned til nærmeste 1000. tror kanskje det har noe med utskriftsformat å gjøre..? istedet for 1111 så synes 1000 på utskriften.. det har ikke noe med tall bak og foran komma å gjøre.. når man trykker på cella skal man kunne se den riktige verdien (f.eks. 1100) men når man bare ser over arket så ser man det i hele 1000-verdier.. dette for at det skal se mer oversiktlig og pent ut.. sorry, er ikke så flink til å forklare..

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan for eksempel ta svaret ditt, dele på 1000 for deretter fjerne desimalene ved å bruke funksjonen HELTALL og til slutt gange med 1000. Hvis svaret ditt ligger i celle A2 kan dette skrives som =HELTALL(A2/1000)*1000. Håper du forsto hva jeg mente.

Skrevet

Ok, jeg skal prøve det.. thank you :)

Skrevet

Hva med å bruke formelen AVRUND.OPP eller AVRUND.NED ??

Skrevet

ja, prøvde litt den i natt, men skjønte nok ikke helt hvordan den skal brukes... det virker som det er fryktelig mye arbeid med den dersom man må ta en og en celle for seg.. er litt lei av excel nå :sur:

Skrevet

Du trenger ikke å ta en og en celle, du kan kopiere funksjonen når du har lagt den inn i den ene cellen.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig ønsker, skal du lage en ny kolonne der tallet blir avrundet, eller ønsker du at tallet automatisk skal bli avrundet i samme rute? Jeg tror jeg ville lagt til en kolonne, for å legge funksjonen i.

Da kan du bare merke cellen, velge Funksjonen... hvis du er usikker på hvordan du skal bruke den, så kan du bare skrive f.eks. AVRUND.NED i feltet, da får du opp funksjonen, og velger OK. Det første du får spørsmål om, er hvilken rute som skal avrundes, da klikker du bare på den lille firkanten til høyre, så klikker du på den cellen som du skal avrunde, og klikker på nytt på den lille firkanten til høyre. Den ruten under, skal du bestemme om du skal avrunde til nærmeste 100 eller 1000 osv. Har du hele tall, og skal avrunde f.eks tallet 2345 til 2000, skriver du bare -3 i ruta, og trykker OK. Dette betyr at du velger hvor mange siffer til Venstre den skal runde av. Skal du ha det avrundet til 2300, velger du -2 osv...

Håper dette var til hjelp for deg, ellers kan du si fra, så kan jeg lage et slags oppsett og sende deg, hvis du vil.

Excel kan en bli lei av når en plages, men det viktigste er å holde på med det, så en ikke glemmer det, det er faktisk ganske moro når en får til ting. Men, en kan hele tiden finne nye ting som en ikke visste om da... ;)

Skrevet

ok, går dette når man har formler i cellene fra før?

når man gjør det du sier her, ser man fortsatt den egentlige verdien av tallet i cellen da? altså om det står 500 etter du har avrundet så er verdien f.eks. 509?

Skrevet

=AVRUND.NED(A1*B1;-3)

DU kan bruke flere formler, da kobler du dem f.eks. slik.

Men når du har avrundet, har du mistet den egentlige verdien, slik jeg ser det. Jeg tror jeg ville hatt 2 kolonner, slik at jeg har 1 med riktig verdi, og så 1 med avrundet verdi.

Skal si fra hvis jeg kommer på noe lurt ;)

Skrevet

ok, takk for hjelpen!

det er egentlig ikke noe viktig for oppgaven min, det er bare at det ser litt penere ut med runde tall. men jeg må nok beholde de nøyaktige verdiene.. mener det skal gå an å gjøre noe i utskriftsformat, slik at når oppgaven skrives ut ser man tallene i hele hundre eller tusen. men dersom det ikke går er det ikke akkurat verdens undergang :)

• 1 år senere...
Gjest Lady Anne-Lise
Skrevet

Hei, det er veldig enkelt.

Excel har en funksjon hvor den automatisk runder av for deg. Hvis det er f.eks priser i en butikk vil en ofte at de skal rundes oppover og da gjør du slik:

=AVRUND.OPP(31 415,00; -2)

Den vil da runde av to desimaler TIL VENSTRE for kommaet slik at tallet ut blir 31500.

"31415" kan du selvfølgelig bytte ut med cellenr, f.eks H3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...