Gå til innhold

Blomkarse

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjøpt blomkarsefrø - ref denne tråden her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=193447

det blir nevnt lus der, mens andre mener det ikke er et problem.

snakket med et par naboer i går, og de hevdet når de hadde hatt blomkarse hadde de vært fulle av lus.... :grine:

er det noen som vet om det er et vanlig problem med blomkarse, og om det er noe man kan gjøre for å unngå det?

har veldig lyst på blomkarse i balkongkassen - men vil jo ikke ha masse lus.... :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Har aldri hatt lus på mine, men hvis du får det, så dusj med grønnsåpe. Da dauer lusa.

Skrevet

Jeg har heller aldri hatt lus på mine blomkarse. Synes de er kjempe fine, i tillegg er de enkle å få til.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har heller aldri hatt lus på mine blomkarse. Synes de er kjempe fine, i tillegg er de enkle å få til.

:Nikke:

Har ikke inntrykk av at blomkarse er spesielt utsatt for lus. La være å sette dem tett inntil roser. Har også lest at om man planter dem inntil/under kirsebærtrær "tar" de sorte lus fra treet. Vet faktisk ikke om det var sorte bladlus elelr noe annet, emen det er i hvert fall et økologisk hagetips om du vil unngå lus på frukttreet men ikke er så nøye med blomkarsen...

Gjest Gjest
Skrevet

Lus er helt vanlig på blomkarse, men hvis du gjør som Bjrønsdatter skriver - dusjer dem med grønnsåpevann - så dør dem.

Skrevet

tusen takk for svar! jeg gjør et forsøk og står klar med grønnsåpa :)

Skrevet
Råd mot bladlus

Blomkarse skal hjelpe mot bladlus. Jeg graver også ned bananskall i rosebedet for å hindre bladlus på rosene. Skulle derimot lus komme i blomsterbed likevel, kan en bruke en blanding av 2% grønnsåpe, 1% rødsprit og 97% vann. Denne blandingen skader ikke marihønene som er en kjærkommen hjelper i hagen.

Meldugg

Hagetips fra Kolonihage

Fant dette om lus etc...

Så da er det jo lurt med blomkarse da.. må kjøpe og så selv også, tror jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...