Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 (endret) Ja, overskriften sier vel alt... Edit: Er det noen som vet om noen nettsider der jeg kan lese om hvordan kattunger utvikler seg, hvor fort det går og og hva man som eier må passe på og sånt? Endret 12. mai 2006 av Fairy
Gjest -eline- Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 Er ikke helt sikker, men satt og så på bilder av kattungene til noen venner av meg akkurat og de hadde i hvertfall øynene lukket på bildene fra de var 8 dager og begynt å åpne de på bildene fra de er 12 dager...så deromkring tenker jeg
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #4 Skrevet 12. mai 2006 Er ikke helt sikker, men satt og så på bilder av kattungene til noen venner av meg akkurat og de hadde i hvertfall øynene lukket på bildene fra de var 8 dager og begynt å åpne de på bildene fra de er 12 dager...så deromkring tenker jeg ← Er lenge siden vi hadde nyfødte kattunger, men tror de åpnet omtrent som du skriver. De er søte når de begynner å åpne - først åpner de seg innerst mot nesa - så mer og mer de neste dagene. I begynnelsen ser de nesten litt lei seg ut - de små nurkene. Så gøy med kattebeibiser Fairy - gratulerer.
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. mai 2006 #5 Skrevet 12. mai 2006 7-14 dagers alder, det er litt individuelt, og de fleste bruker noen dager på å åpne dem skikkelig. Vet ikke om noen nettside med kattungers utvikling, men det finnes en del gode bøker om det. Prøv på biblioteket, kanskje? De tingene du må passe på er vel mest at de begynner å bevege seg rundt på egenhånd fra 3-4 ukers-alderen, da bør du evt avgrense området deres slik at de ikke kan skade seg på noe. Iløpet av kort tid vil de være høyt og lavt, typiske ting man bør passe på er: - Åpne vinduer, så de ikke ramler ut - Doskåla, bør alltid lukkes etter bruk, her kan de i verste fall ramle oppi og drukne - Dører, se seg godt for før man lukker, så de ikke kommer i klem - Varme plater, her kan de brenne seg dersom de klatrer rundt - Skarpe gjenstander som kniver på kjøkkenbenken, kan bli sparket ned og treffe noen av de andre kattene - Vaskemaskin/tørketrommel, fristende sovehule for små katter, sjekk at den er tom før man setter på tøy - Vaskemidler, kjemikalier ol, giftig for små katter som kan finne på å smake på alt Omtrent samtidig begynner de å ta til seg fast føde og må lære seg å bruke kasse. Dette er noe de lærer av å se på moren, men for å begrense "uhell" bør man ofte har flere små sandkasser rundt omkring, der de befinner seg mesteparten av tiden. Så bør du heller ikke bruke klumpesand i denne fasen, da de kan finne på å spise kattesand.
Gjest Miloine Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 (endret) Gjennomsnitlig åpner kattungene øynene etter ca. 9 dager. Dette blir da fint normaldelt med variasjon fra 3-5 dager! Kattunger etter førstegangsfødende mødre i gjennomsnitt åpner øynene tidligere enn andre kattunger, og at farskapet påvirker tidspunktet. De er vel omtrent døve like lenge som blinde. Moren svarer ved å slikke dem. Endret 13. mai 2006 av Miloine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå