Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurte på om der er noen som har erfaring med bruk av brystkjold under amming?

isåfall, noen gode/dårlige erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg brukte det en periode da jeg var ekstremt sår. Litt vanskelig å få småtten til å ta brystet med den dumme plastikken over, men det gikk til slutt. Godt alternativ til å få tygd istykker brystvorta, synes jeg.

Skrevet

Jeg brukte det de første ukene, fordi babyen ikke klarte å få tak på brystet. Har kun gode erfaringer, og det var ikke vanskelig å venne henne av med det heller. Jeg nølte veldig med å ville bruke det, fordi jeg hadde hørt at det ikke var bra. Men det er bedre enn at både mor og barn blir fortvilet.

Skrevet

Jeg brukte det en periode med begge mine. Med første mann fikk jeg det allerede på sykehuset fordi han var prematur og ikke klarte å ta skikkelig tak. Hadde store problemer med å venne ham av med det. Med andre mann, var jeg skikkelig sår og brukte det en periode. For meg funket avent sitt best. Det var størst, mykest og lettest for ungene å få tak i. Noen bruker skjold hele ammeperioden men ofte klarer ikke barnet å tømme hele brystet når en bruker skjold og det kan derfor være litt vanskelig å øke melkeproduksjonen.

Skrevet

Ja, jeg har laaaang erfaring med skjold.

Jeg var så utrooolig sår på brystvortene og visste ikke mine arme råd. Hadde mest lyst å gi opp hele ammingen, men så fikk jeg vite at det fantes skjold. Og da nektet jeg å amme igjen før jeg hadde fått disse skjoldene. Etter at jeg fikk de gikk det strålende!

Det ble redningen for meg altså!

Hadde litt problem med å venne han av med skjoldene, men det gikk...

Til andremann brukte jeg skjold fordi han var for svakt til å suge på puppen. Det gikk veldig fint etter at jeg brukte skjold og en dag ville han plutselig ikke ha skjold på lenger.. så var det gjort!

Det eneste som er dumt med skjoldene er at du må alltid ha de med deg også må de være reine... Men løsningen på det ble for meg å kjøpe MANGE skjold! ;)

Skrevet

Er det bare jeg som har hatt vondt også med skjold? Vondt på ene puppen nå, men kvier meg for å prøve skjoldet igjen da det var like vondt som uten sist.

Feil skjold? Har Medela sitt.

Gjest skjolda
Skrevet

Dere to som skriver at dere hadde problemer med å venne barna av med skjold. Dere lyktes i alle fall :-) Hva gjorde dere for å avvenne barnet fra skjoldet?

Skrevet

Jeg har hørt at et triks er å klippe et stadig større hull i enden.

Skrevet
Jeg har hørt at et triks er å klippe et stadig større hull i enden.

Det gjorde jeg, og det funket fint. Trengte ikke en gang å drive på med det så lenge, en dag prøvde jeg bare å ta bort skjoldet, og så gikk det fint.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Brukte skjold de første fjorten dagene, for Vendelin klarte ikke å få tak på brystvorta. Litt pes å måtte ha dem tilgjengelig hele tida, koke og styre, men det gikk jo greit. Fikk to skjold som en slags "nødløsning" på sykehuset. Jeg visste ikke at det fantes en gang, men etter to dager uten at Vendelin fikk i seg noe særlig mat, kom en av barnepleierne med dem. Det gjorde susen for oss.

Var ikke noe vanskelig å venne henne av med skjolda. Så fort hun fikk tak i puppen, så satt hun der, hun :ler: Funka fint å bruke skjoldet i noen minutter, sånn at brystvorta ble litt "sugd ut", og så ta det av. Da var det ikke noe problem å få tak.

Skrevet

Jeg brukte også skjold med tredjemann p.g.a. såre brystvorter. Jeg kan ikke huske hvordan det var med avvenning så det har sikkert gått smertefritt. Jeg brukte bare skjold inntill brystvortene var hele igjen.

Gjest skjolda
Skrevet
Det gjorde jeg, og det funket fint. Trengte ikke en gang å drive på med det så lenge, en dag prøvde jeg bare å ta bort skjoldet, og så gikk det fint.

ei jeg kjenner prøvde det men det funka ikke. hu endte forresten opp med å bruke skjold heile ammeperioden fordi hu ikke fikk vent av ungen med det.

Skrevet
ei jeg kjenner prøvde det men det funka ikke. hu endte forresten opp med å bruke skjold heile ammeperioden fordi hu ikke fikk vent av ungen med det.

Det funka ikke men hun brukte det hele ammeperioden? Makes no sense to me...?

Selv har jeg prøvd skjold en gang. Holdt på å drukne babyen min, kom alt for mye enn hun var vandt med.

Skrevet
Det funka ikke men hun brukte det hele ammeperioden? Makes no sense to me...?

Hadde du lest alt i sammenheng hadde du kanskje skjønt at det var snakk om at det ikke funka å klippe hull i tuppen for å venne av med skjoldet ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ammeskjold var en katastrofe for meg, så jeg vil ikke anbefale det. Jeg begynte med det fordi jeg hadde så utrolig såre brystvorter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Gråt når jeg ammet osv. Helsestasjonen anbefalte skjoldene, og det funket bra (trodde jeg), det så ut til at junior sugde bra. Men så sluttet han å legge på seg...Vi strevde i over en måned, til slutt ringte jeg Ammehjelpen, oppløst i tårer. Her fikk jeg klar beskjed om at jeg måtte slutte med ammeskjoldene, så jeg gjorde det. Det var et helvete for brystvortene mine, men lillegutt begynte øyeblikkelig å legge på seg :)

Kanskje vil det funke for deg, men så galt som det gikk for meg kan det altså gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...