lillesky Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Hvor mye (ca. sum) er det vanlig å gi i gave til brudepar? Tenker på 1. nær familie 2. halvnær familie (fettere, kusiner) 3. venner
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 1. nær familie 1000 2. halvnær familie (fettere, kusiner) 500 3. venner 300 hvertfall det vi har gjort... men foreldre gir jo gjærne mer til barna sine da!!!
Gjest Aloha Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Jeg hadde brukt ca en tusenlapp på de nærmeste venner og familie. Står for øvrig ikke så nært mine søskenbarn, så jeg ville nok lagt mer i gave til venner enn til de. Spørs hvor nært forhold man har til de forskjellige. Men til et bryllup hvor jeg er invitert, ville jeg minimum gitt gave for 3-400,-, samme hvem det er til.
Gjest gjest 0 Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har ikke nært forhold til andre i familien enn min søster, bestemor, mamma og pappa, men jeg har derimot veldig mange venner. Så jeg ville gitt gave til ca 1000 til de nærmeste venninnene mine, og ca 300 til de andre jeg blir invitert til, og under det til de andre. (søsteren min ville vel fått noe ganske dyrt...)
Arwen Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 1. nær familie 1000 2. halvnær familie (fettere, kusiner) 400 -600 3. venner 400-600 halvnør familie og venner blir likt for meg. Har jo ofte mye mer kontakt med venner enn familie.
Mies Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Jeg veit ikke hva som er vanlig, men vil si at det jo avhenger litt ut i fra hvor god råd man har. Jeg synes ikke det er naturlig at min venninde som tjener 250.000 i året gir like store gaver som hun som tjener 400.000. Og så vil jeg i at det avhenger litt av om man kommer alene eller sammen med kjæreste/mann. Det faller ikke meg naturlig å gi en sum dersom jeg er alene og dobbel så mye når vi er invitert begge, dersom det er min venninde som gifter seg. Det blir vel mer i nærheten av en halv gang til. Og så er det slik at vi har litt ulikt gavenivå til ulike personer, noen av mine onkler/tanter gir dobbelt så mye som andre, og da blir det naturlig for meg å gi de mere tilbake også. Og så kommer det jo veldig ann på hva man finner i butikkene, dersom man finner noe fint som jeg synes er midt i blinken så er det ikke sikkert jeg bekymrer meg så veldig for prisen dersom den er to hundre mer eller mindre enn jeg hadde tenkt. Når alt det er sagt så skal jeg prøve å svare. Jeg har for tiden god økonomi, for tre år siden ville svaret vært et helt annet. Nær familie (søsken, svigerinner/svoger, foreldre, ol) 1000+ Veldig nære venner 1000 Halvnær familie: 500-600 Venner som ikke er de aller nærmeste: 500-600
Raringen Skrevet 1. juni 2006 #7 Skrevet 1. juni 2006 Jeg har visst et litt annet syn på dette. Jeg synes det koster såpass mye for brudeparet å invitere deg som gjest, at jeg synes det er hyggelig å gi noe som er mye finere enn de evnt ville fått til bursdager, etc. Utifra tidligere bryllupet jeg har vært i, har jeg gitt følgende: Til fjernere familie 750 Til venner 750 Til mine aller nærmeste, det være seg familie eller venner, ville jeg uten tvil gitt 1.000 minst. Enig i det at man ikke gir dobbelt dersom man er par, men kanskje 1,5 gang beløpet? Det ville aldri falt meg inn å bruke 3-400,- på noen, men det er min oppfatning. Har lenge hatt den innstilling at man prøver å matche kuvert-prisen sin, selv om det høres litt tullete ut. Dersom man ikke er invitert til middag, men kaffe og kaker, ville jeg nok gitt mindre. MEN; nå tjener jeg godt og har god råd. Spør meg igjen om noen år, når jeg tjener vesentlig mindre. Da ser jeg ikke bort i fra at du får et helt annet svar
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 1. nær familie 1000 2. halvnær familie (fettere, kusiner) 400 -600 3. venner 400-600 halvnør familie og venner blir likt for meg. Har jo ofte mye mer kontakt med venner enn familie. ← enig
Gjest gjest 0 Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Når alt det er sagt så skal jeg prøve å svare. Jeg har for tiden god økonomi, for tre år siden ville svaret vært et helt annet. Nær familie (søsken, svigerinner/svoger, foreldre, ol) 1000+ Veldig nære venner 1000 Halvnær familie: 500-600 Venner som ikke er de aller nærmeste: 500-600 ← Jeg og sambo er studenter og vi gir det samme nå.... Men likevel synes jeg det er en grei prisgruppe å legge seg til selv om man har mer penger. Selvfølgelig, hadde jeg vært "rik" kunne jeg funnet på å gi gaver til langt over 1000-lappen til gode venner og familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå