monique Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Jeg ønsker å åpne en bankkonto i utlandet, da jeg er i utlandet og skal tilbringe en periode her. Jeg ønsker å åpne en bankkonto her for det gjør ting lettere for meg. Er dette lov i henhold til norske lover, og evt. hvordan dette gjøres og må jeg rapportere dette til myndighetene? Takker for svar.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 Om du har lov til å ha konto i utlandet, er opp til det landet du tenker å åpne konto i. I forhold til norske myndigheter er det ikke noe problem. Det er for eksempel mange studenter med konto i landet de studerer i. Du må selvsagt oppgi hva du har av verdier i utlandet, både av penger på bok og eiendommer. Hvis du tenker å jobbe i utlandet, bør du sette deg inn i hvilke avtaler Norge har med landet angående dobbelbeskatning.
monique Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2006 Noen som vet hvor jeg kan henvende meg om dette med åpning av bankkonto? Kanskje skatteetaten?
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Noen som vet hvor jeg kan henvende meg om dette med åpning av bankkonto? Kanskje skatteetaten? ← Hva tenker du på spesielt? Du trenger ikke tillatelse fra myndigheter i Norge for å åpne konto, du må bare rapportere til dem hva du har stående i utlandet. Når du får selvangivelsen din neste år, vil det være et felt om du har forume/gjeld i utlandet. Krysser du ja, skal du fylle ut et ekstra skjema om dette. Mener jeg da
Amadea Skrevet 14. mai 2006 #5 Skrevet 14. mai 2006 Du tar kontakt med banken du vil aapne konto i. Jeg har erfaring med at i noen banker er det greit med pass, mens i andre vil de at du skal vise frem nasjonal ID-kort.. Naar du leverer selvangivelsen maa du opplyse om bankkonti i utlandet og hvor mye du har staaende der. Det er et eget skjema for det. Det er veldig enkelt og greit. Hvorvidt du maa betale formuesskatt kommer an paa saa mye, men hvis det er en brukskonto blir det vel ikke noe saerlig formuesskatt vel?
Gjest ttrr Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Er ikke noe problem å åpne konto i utlandet. Jeg studerer i USA dette året og har åpnet konto her. Spørsmålet er jo bare hvilke krav banken stiller, norske myndigheter bryr seg ikke (bortsett fra at du som det sies over her må rapportere formuen på selvangivelsen). Jeg måtte bare ha en amerikansk adresse samt legitimasjon (pass eller amerikansk førerkort), og vips hadde jeg konto.
Gjest -eline- Skrevet 14. mai 2006 #7 Skrevet 14. mai 2006 Bankene her i UK har forskjellige krav, noen er strengere enn andre. Jeg måtte ha med meg pass, leiekontrakt (evt regning på strøm/gass på huset jeg leier i mitt navn) og bevis på at jeg studerte på universitetet (evt så må man ha lønnsslipp). Fikk verken visakort, sjekk (oj så synd) eller kontokreditt som jeg ville fått dersom jeg var britisk.
Gjest tuddelu Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 Dersom jeg åpner en konto i Frankrike, har Norge noen måte å finne ut av dette på? Har for eksempel land i EØS en avtale om å melde fra til andre EØS-land dersom en statsborger av dette landet åpner en konto? (Kanskje bankene har meldeplikt??)
Gjest tuddelu Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Dersom jeg åpner en konto i Frankrike, har Norge noen måte å finne ut av dette på? Har for eksempel land i EØS en avtale om å melde fra til andre EØS-land dersom en statsborger av dette landet åpner en konto? (Kanskje bankene har meldeplikt??) Ingen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå