Carrot Skrevet 12. mai 2006 #1 Del Skrevet 12. mai 2006 Hvorfor i all verden er det slik at man lettere ser feil og mangler hos andre enn man klarer gjenkjenne de samme hos seg selv?? Er det ikke et paradoks når man sier ting som "det er lettere å sitte på utsiden å se inn" "lettere å råde andre enn selv å følge dem" "man ser ikke flisen i eget øye men bjelken i andres" - osv osv osv... Da lurer jeg på - siden ALLE vet at det er slik... Hvorfor gjør ingen noe med det?? - hvorfor fortsetter mange av KGs brukere å råde andre i saker de ikke hadde klart følge sitt eget råd dersom situasjonen var snudd? ER VI VIRKELIG SÅ DUMME SOM MENNESKER??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 13. mai 2006 #2 Del Skrevet 13. mai 2006 Tja, dumme vet jeg ikke - men egoistiske er vi og det er vel ingen som vil tro dårlig om seg selv??? Ikke utad i allefall... Alle ønsker vi vel å hjelpe, hvilke motiver som ligger bak er en annen sak.. Når det gjelder å råde andre er det vel lettere å mene noe om hva andre bør gjøre fordi det ikke er vi som skal gjøre det.. Og når det gjelder å forandre på ting er det også lettere å forvente at andre forandrer seg fordi vi ser oss selv som "perfekte" i forhold til oss selv tror jeg... Psykologien snakker om IT, EGO og Selvet - og det er vel slik at vi tenkter best om oss selv men tillegger andre våre egne dårlige egenskaper vi helst ikke vil vedkjenne oss at vi har.. litt som "på seg selv kjenenr man andre" bortsett fra at jeg ikke tror vi gjør det.. Jeg tror vi trøster oss selv med en slik holdning fordi da slipper vi å tenke over egne følelser, handlinger og hvordan vi faktisk på virker de rundt oss både bevisst og ubevisst.... Kanskje.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 13. mai 2006 #3 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg har ikke noe problemer med og kritisere meg selv. Og si hva som er galt med meg. Jeg kritiserer aldri noen før jeg kritiserer meg selv fordi jeg har veldig mange feil. men det er jo vanelig at man ikke kritiserer seg selv. Det er som Bjørnstjerne Bjørnson sa eller var det Tolstoy ? " Man vil forandre alle andre. Men aldri seg selv " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 13. mai 2006 #4 Del Skrevet 13. mai 2006 "Ingen ting er så enkelt som for den som ikke trenger å sette ideèn ut i livet" ............ lett å si - vanskelig å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. mai 2006 #5 Del Skrevet 13. mai 2006 Dessuten er det mye mer interessant med andres problemer enn sine egne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Del Skrevet 13. mai 2006 De aller fleste er veldig flinke til å servere floskler som vise svar til andres problemstillinger. Det er den største faren med slike fora der simple mennesker spør andre om råd. Ikke gi råd dersom du ikke er kvalifisert til det bør være moralen i denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 15. mai 2006 De aller fleste er veldig flinke til å servere floskler som vise svar til andres problemstillinger. Det er den største faren med slike fora der simple mennesker spør andre om råd. Ikke gi råd dersom du ikke er kvalifisert til det bør være moralen i denne tråden! ← Unnskyld?? Det er vel ikke råd i seg selv dette handler om men evnen mennesker har til å erkjenne egne feil og mangler like lett som de ser andre sine..... Og når det gjelder å råde så bør man i allefall satt seg inn i situasjonen og være sikker på at man selv kan gjennomføre det man råder andre til - det interesange ville vært om du som gjest hadde et unikt nick så man visste hvem du var i forhold til dine meninger på linje med andre....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #8 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) - hvorfor fortsetter mange av KGs brukere å råde andre i saker de ikke hadde klart følge sitt eget råd dersom situasjonen var snudd? ← Det er jo ikke vanskelig å sitte og vite hva som bør gjøres, hva som er riktig og fornuftig i gitte situasjoner. Ergo er det ikke vanskelig å gi folk gode råd heller, selv om man selv av forskjellige årsaker ikke klarer å følge de samme rådene for seg selv. Det har ingen ting med dumhet å gjøre. At enkelte mennesker ikke eier selvinnsikt er bare sånn det er.. noen har det, andre ikke. Det er også en ganske kjent sak at det som irriterer deg mest hos andre, er feil du kjenner igjen og ikke liker hos deg selv. Endret 15. mai 2006 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå