Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 hei alle sammen! lurer litt hva dere legger i uttrykket "å være godt gift"? har det bare med penger å gjøre? hva betyr det at en kvinne er godt gift kontra at en mann er godt gift?
Usikker Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 Etter min oppfatning så er dette et gammeldags uttrykk. Det ble nok brukt hvis brud/brudgom ble gift med en som hadde penger og status. Stor gård - fin stilling (yrke) - masse penger.......... Vet ikke helt om jeg har hørt det blir brukt så mye idag.
CheapChampagne Skrevet 12. mai 2006 #4 Skrevet 12. mai 2006 Jeg tenker at da har de vært gift lenge ← Samme her.
Gjest 1111 Skrevet 12. mai 2006 #5 Skrevet 12. mai 2006 For meg er det et ganske så gammeldags uttrykk, og det jeg tenker når jeg hører det er at de har vært gift lenge.
Gjest Velma Skrevet 12. mai 2006 #6 Skrevet 12. mai 2006 Godt gift, hmm, ja for meg handler det helst om penger og posisjon. men det er jo et avlegs uttrykk da. En kvinne som er godt gift, har gjort et bra for seg selv, og det ligger en aning bak at hun ikke hadde klart det, uten akkurart dette ekteskapet. For en mann kan det vel bli mye det samme, selv om jeg tror det kan ha handlet mer om status enn penger i noen tilfeller. dagens godt gifte: kjendis, kongelige eller idretts stjerne ektefeller?? (MM, Ari?? )
Floja Felíz Skrevet 12. mai 2006 #7 Skrevet 12. mai 2006 Godt gift, hmm, ja for meg handler det helst om penger og posisjon. men det er jo et avlegs uttrykk da. En kvinne som er godt gift, har gjort et bra for seg selv, og det ligger en aning bak at hun ikke hadde klart det, uten akkurart dette ekteskapet. For en mann kan det vel bli mye det samme, selv om jeg tror det kan ha handlet mer om status enn penger i noen tilfeller. dagens godt gifte: kjendis, kongelige eller idretts stjerne ektefeller?? (MM, Ari?? ) ← Helt enig med Velma!
Arkana Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 For meg har uttrykket "godt gift" ingenting med penger og status å gjøre, da tenker jeg på noen som har vært gift lenge og som er lykkelige.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Vil skille mellom utrykkene 'godt gift' og 'godt ekteskap' synes dere blander begrepene her.
Lilith Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 For meg har uttrykket "godt gift" ingenting med penger og status å gjøre, da tenker jeg på noen som har vært gift lenge og som er lykkelige. ← Samme her.
Brunhilde Skrevet 12. mai 2006 #11 Skrevet 12. mai 2006 For meg har uttrykket "godt gift" ingenting med penger og status å gjøre, da tenker jeg på noen som har vært gift lenge og som er lykkelige. ← Akkurat det samme som jeg tenker. Vil skille mellom utrykkene 'godt gift' og 'godt ekteskap' synes dere blander begrepene her. ← Jeg syns ikke det. Å si om noen at han/hun er "godt gift" betyr, for meg, at hab/hun ikke bare er gift, men har det godt med å være det. Et godt ekteskap er forsåvidt det samme, men at det å bruke "godt gift" i den sammenhengen en del av oss gjør er å blande begrep er jeg ikke enig med deg i.
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 12. mai 2006 #12 Skrevet 12. mai 2006 Selve uttrykket "å være godt gift" forbinder jeg med penger, ja. Eller status. Det er jo (heldigvis) ikke mye i bruk lenger, men når jeg hører at noen har giftet seg "godt", så er det stort sett i den forbindelse- ikke hvorvidt de er lykkelige eller ei.
Arkana Skrevet 12. mai 2006 #13 Skrevet 12. mai 2006 En forskjell på "godt gift" og "godt ekteskap", for meg i allefall, er at sistnevnte ikke sier noe om lengden på ekteskapet. Jeg ville ikke si at noen som har vært gift et år eller to er godt gift, men de kan likevel ha et godt ekteskap.
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 12. mai 2006 #15 Skrevet 12. mai 2006 Hmm, men er det ikke en sammenblanding mellom "godt gift" og "lykkelig gift" her da? Mener fremdeles at "godt gift" er et gammeldags uttrykk for de som har gjort et "godt parti"- mens det å være "lykkelig gift" handler om hvordan ekteskapet er. Eller?
Susan Sto Helit Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 Hmm, men er det ikke en sammenblanding mellom "godt gift" og "lykkelig gift" her da? Mener fremdeles at "godt gift" er et gammeldags uttrykk for de som har gjort et "godt parti"- mens det å være "lykkelig gift" handler om hvordan ekteskapet er. Eller? ← Det er en forskjell på "godt gift" og "lykkelig gift". Jeg synes ikke "godt gift" har noe med å ha gjort "et godt parti" å gjøre. Å være "godt gift" er det samme som at man har et trygt og stabilt ekteskap. Har man et "godt ekteskap", kan man sies å være "godt gift". Mens "lykkelig gift" like gjerne kan brukes om nygifte. De er gift, og trives med det.
Sølvpilen Skrevet 12. mai 2006 #18 Skrevet 12. mai 2006 For meg har uttrykket "godt gift" ingenting med penger og status å gjøre, da tenker jeg på noen som har vært gift lenge og som er lykkelige. ← Helt enig
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #19 Skrevet 12. mai 2006 Jeg har vært gift i to år og bruker uttrykket godt gift når jeg blir sjekket opp på by'n. Sier det gjerne med litt humor, men alvoret skinner gjennom med at jeg har det bra der jeg er, forholdet er stabilt og jeg er fornøyd med det livet jeg har. Så for meg betyr begrepet rett og slett at jeg er fornøyd og har det bra!! Det er det jeg og tenker når jeg hører begrepet fra andre.
Gjest Pet Skrevet 12. mai 2006 #20 Skrevet 12. mai 2006 Hmm, men er det ikke en sammenblanding mellom "godt gift" og "lykkelig gift" her da? Mener fremdeles at "godt gift" er et gammeldags uttrykk for de som har gjort et "godt parti"- mens det å være "lykkelig gift" handler om hvordan ekteskapet er. Eller? ← Enig. Godt gift betyr at man sitter godt i det - gjennom ekteskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå