Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Hei Nå trenger jeg litt råd, og eventuelt få greie på om jeg er helt på bærtur i denne saken. Bakgrunn: Separert, har hovedomsorgen for barna og har overtatt bilen i skiftet. Bilen står altså nå på meg. Muntlig avtale om at bilen skal følge barna under samvær. Fungerer greit, da jeg ikke har behov for bil de dagene barna er hos sin far Så langt er saken grei. Men nå vil jeg gjerne skrive en avtale med far om at hvis han kolliderer eller på annen måte er skyld i at bilen går i stykker så skal han betale skaden og/eller egenandelen på forsikringen. Det samme med parkeringsbøter han eventuelt får under den tiden han disponerer bilen. Jeg betaler alt vedlikehold og løpende utgifter på bilen. Det er helt i orden. Og saken gjelder ikke slitasjeskader som kan oppstå på en gammel bil. Men far nekter å skrive under på en avtale. Han mener også at jeg skal stå for utgiftene om noe skjer Hvem av oss har rett? Jeg må ha flere argumenter å slå i bordet med her. Om jeg har rett da. Jeg har ikke lyst til å utlevere bilen til ham mer om han ikke skal stå ansvarlig for slike ting den stunden han har bilen.
Gjest baby-E Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 Hvem av oss har rett? Jeg må ha flere argumenter å slå i bordet med her. Om jeg har rett da. Jeg har ikke lyst til å utlevere bilen til ham mer om han ikke skal stå ansvarlig for slike ting den stunden han har bilen. ← Jeg syns du har helt rett. Om han parkerer ulovlig og får bot, skulle det jo bare mangle at ikke han betalte. Om han kræsjer, så skulle det jo bare mangle at det det var hansom betalte for skadene. Det er jo bare rett og rimlig. Mener han at om du fåt bot, kræsjer osv skal dere også dele på utgiftene? Eller gjelder det bare når det er han..
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #3 Skrevet 12. mai 2006 Mener han at om du fåt bot, kræsjer osv skal dere også dele på utgiftene? Eller gjelder det bare når det er han.. ← Det han sa var at så lenge jeg står som eier så får jeg bære alle utgifter uansett
Gjest baby-E Skrevet 12. mai 2006 #4 Skrevet 12. mai 2006 Det han sa var at så lenge jeg står som eier så får jeg bære alle utgifter uansett ← Om jeg låner bilen til mamma, og jeg kræsjer, eller får bot etc. så er det jo jeg som må betale.
Cupcake Skrevet 12. mai 2006 #5 Skrevet 12. mai 2006 Selvfølgelig er det han som skal betale hvis noe sånt skulle skje! Da er det jo han sin skyld! Makan!
Arkana Skrevet 12. mai 2006 #6 Skrevet 12. mai 2006 Det burde være en selvfølge at den som får en bot eller skade på bilen betaler, uansett hvem eieren av bilen er. Siden du nå er eieren synes jeg faktisk du rett og slett kan nekte ham bruk av bilen til han skriver under på kontrakten. Hvordan han skal få ungene i barnehage er hans problem, om han så må betale drosje hver dag eller bære dem dit så får han gjøre det.
Gjest HB Skrevet 12. mai 2006 #7 Skrevet 12. mai 2006 Enig med Arkana. Han får ikke låne bilen før han skriver under på avtalen om at han får stå ansvarlig for det han gjør. Hilsen Lille meg
Gjest hovedinnlegger Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 Takk for svar alle sammen Godt at jeg ikke er på bærtur. Da har jeg bestemt meg, han får enten skrive under avtalen eller dra avgårde uten bilen i dag.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Selvfølgelig må HAN betale om HAN gjør noe skade på bilen, eller får bøter o.l. Det er ikke du som har ansvar for hans kjøring, selv om bilen er din. Om jeg låner bort bilen min f.eks, og den som evt låner den skader den eller sitter med en parkeringsbot, selvfølgelig er det den som har gjort skaden som betaler. Gjør som du har tenkt. Nekt han bilen om han ikke godtar det. MANNFOLK!!!
Gjest allium Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 Selvfølgelig er det du som har rett! Og la meg føye til en ting: Hvis han er skyld i en skade, skal han kompensere deg for bonustapet hvis dere tar det på forsikringen. Det må du få med i avtalen.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Moralsk sett har du rett. Juridisk sett har han rett...
Gjest Landra Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Hei! Først vil jeg si at det virker som du virkelig gjør dette for at barna dine skal ha det bra, og det er kjempe bra. Siden han nekter å ta ansvar for evn. bot og skader hadde jeg ikke lånt bilen til han noe mer. FOR HVIS han kræsjer bilen og ikke tar ansvar, og saken går til retten er det ikke sikkert at du vinner selv om dere har skrevet en kontrakt mellom dere. Retten kan faktisk si at forsikringen står på deg og det er ingenting som kan gjøres med det. Lykke til!
Gjest Gjest1 Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Det burde være en selvfølge at den som får en bot eller skade på bilen betaler, uansett hvem eieren av bilen er. Siden du nå er eieren synes jeg faktisk du rett og slett kan nekte ham bruk av bilen til han skriver under på kontrakten. Hvordan han skal få ungene i barnehage er hans problem, om han så må betale drosje hver dag eller bære dem dit så får han gjøre det. ← Helt enig. Dette bør være en betingelse for bilen-følger-barnet-avtalen deres.
Gjest allium Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Moralsk sett har du rett. Juridisk sett har han rett... ← På hvilken måte har han rett juridisk sett? Er det ikke lov å inngå en slik avtale? Såvidt jeg vet har vi avtalefrihet her i landet, så sant avtalen ikke strider mot alminnelig moral. Det har du jo selv sagt at den ikke gjør. Låner jeg bort bilen min til noen forventer jeg forøvrig at vedkommende betaler bøter og skader selv, uansett om vi har avtalt det eller ikke. Men her er det nok klokt å få en avtale på plass, når man ser hva han får seg til å påstå.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 Juridisk sett så er det eier av bilen (og dermed forsikringsinnehaver) som må betale både parkeringsbøter og egenandel ved uhell. Hvem som faktisk kjørte er knekkende likegyldig.
Gjest allium Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 (endret) Juridisk sett så er det eier av bilen (og dermed forsikringsinnehaver) som må betale både parkeringsbøter og egenandel ved uhell. Hvem som faktisk kjørte er knekkende likegyldig. ← Ja, men nå ønsker hun altså å inngå en avtale om noe annet, og synes det er rimelig. Juridisk er det ingenting i veien for å gjøre det. Og for å legge til: Hadde det ikke vært slik du sier juridisk, så hadde hun jo ikke hatt noe problem, og ikke noe behov for noen avtale. Endret 13. mai 2006 av allium
Gjest allium Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Etter å ha tenkt litt mer på denne, blir jeg mer og mer sikker på at du bør slutte å la ham bruke bilen. Sett at dere lager en avtale, men at han likevel nekter å betale? Da må du ta hele greia til retten. Muligens holder det med forliksrådet, men uansett kan det være mye styr for lite utbytte. Og med den holdningen han har vist - at du er ansvarlig for hans bøter og skader - kan det bli en stygg krangel. Nei, benytt det at han nekter avtale nå, og bare nekt ham å låne bilen mer. Tror det er en bedre situasjon enn en påtvunget avtale som han så gir blaffen i når det blir aktuelt. Ja, du bryter en muntlig avtale. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at ALLE (bortsett fra ham) må skjønne at det i denne avtalen også inngikk at han var ansvarlig for egne handlinger med bilen. Dette vil være den normale oppfatningen av saken. Og der har du nettopp problemet med muntlige avtaler; å bevise hva som egentlig er avtalt. Han kan ikke ta deg for at du nekter, hvis du viser til at din forutsetning hele tiden var at han var ansvarlig for skader og bøter.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 Han skrev under avtalen, og den ble laget som et tillegg til samværsavtalen. Tanken på å ikke ha bil når han har de to små fikk han til å snu. Og i tillegg hadde han fått inn av faren sin da han spurte om å få låne bilen hans, han mente nemlig det samme som meg Så da løste saken seg for denne gang Takk for alle svar. Ang. det juridiske. Siden vi nå har avtale kan jeg gå på ham om han ikke betaler. Selvfølgelig er det jeg som i utgangspunktet må ta alt med forsikringsselskap etc., men jeg kan gå på med krav om at han skal betale til meg i ettertid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå