Gjest Annonym Skrevet 4. desember 2002 #1 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei Alle sammen! Jeg er en ong alene mor på 22 og har en sønn på 3 År.Vi har nå bod i en kjellerleilighet i tre år og min sønn har gåt runt og hostet og snufset i mange måneder.Den leiligheten vi bor er det fuktig og det lukter ordentli kjeller.Fuktiheten må vere høy i å me at jeg ikke kan ha frukt eller andre matvarer ligge lengere en noen dager,det råtner opp. For to år siden gikk jeg til komunnen og søkte om lån til bolig,ongbo og kommunal-leilighet. Og brukte argumentet at det ikke kunne være sunt for barnet og bo i en slik leilihet.Men fikk avslag på samtlige søknader og deres argument var at deres leiligheter var samme kvalitet på den jeg bodde i.Og lån fikk jeg ikke på grun av at jeg ikke hadde fast inntekt.(Mine bidrag var ikke regnet som inntekter).Selv om jeg hadde råd til å kunne få et lån den gang.Siden den gang har jeg forsøkt å finne en annen leilihet å leie men ikke fått napp på noen av de jeg har kikket på. NÅ har det gådt 2 år,har fått meg jobb og prøver å søke igjenn.Jeg lurer på om ikke jeg har noen rettiheter til å få hjelp når det er et barn som ikke har godt av å bo der vi bor.Har ikke noe lyst til at min sønn skal utvikle allergier på grunn av en leilihet. Og vil gjerne høre hva dere andre mener og kanskje har samme opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mira1 Skrevet 4. desember 2002 #2 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg ville tatt barnet med til legen, og lagt frem situasjonen for han/henne. Det kan jo hende at han gutten din utvikler allergi. Kanskje kan legen skrive et brev til kommunen i så fall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 4. desember 2002 #3 Del Skrevet 4. desember 2002 det blir sett på som en haste sak om barnet holder på og utvikle alergi eller astma pga boforhold..... Få en lege til å skrive en lege erklæring.....og søk komunal leilighet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #4 Del Skrevet 4. desember 2002 Lufter du nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 4. desember 2002 #5 Del Skrevet 4. desember 2002 Da sønnen min var liten bodde vi i et gammel fuktig hus. Vi var begge syke hele tiden! Det gikk over da vi flyttet. For tre år siden fikk vi en kjellerleilighet som også viste seg å være fuktig. Vi bodde ikke der lenge nok til å finne ut om vi ble syke: da vi ble plaget med små sorte fluer som er typisk for fuktige hus pakket vi snippesken og dro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 5. desember 2002 #6 Del Skrevet 5. desember 2002 Det sprøsmålet om "rett til å få hjelp" er vanskelig å svare på. Det kommer an på hvor mange boliger kommunen har til disposisjon og på kommunens økonomi generelt. Legeerklæring KAN hjelpe, men mange steder i landet er det mangle på kommunale boliger, og når du har tak over hodet kan det godt være du stiller langt bak i køen av den grunn. Du bør søke etableringslån (litt billigere enn lån i banken, men jeg tror lånesummen er begrenset til 80% av kjøpesum. Ellers kan du jo snakke med bankforbindelsen din - der kan jo være du tjener nok til å få lån der. Før du bestemmer deg for å kjøpe selv, bør du undersøke om du har krav på bostøtte, og om den leiligheten du har sett deg ut fyller kravene til dette. Det kan kommunens boligkontor hjelpe deg med. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2002 #7 Del Skrevet 5. desember 2002 Dersom du ikke har eid bolig tidligere kan du søke om førstehjemslån som er lån til "lav" rente og mulighet for fullfinansiering. http://www.gjensidige.no/?p=384183 Lukke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våryr-ikke pålogget Skrevet 11. desember 2002 #8 Del Skrevet 11. desember 2002 Mitt råd til deg: KOM DERE VEKK FRA DEN LEILIGHETEN SÅ FORT SOM F... Jeg har selv opplevd hvilke følger noen få måneder i en slik leilighet kan bety for helse, min samboer fikk store problemer med svimmelhet, trøtthet, utvikling av eksisterende utslett (han er allergiker) etc. som alle er symptomer på muggsopp. Min lille nyfødte gutt tok jeg hjem fra sykehuset til denne leiligheten, og han ble etterhvert tettere i luftveiene i tillegg til at han fikk et veldig utslett på hele kroppen som hverken lege eller helsesøster hadde sett før. Dagen etter at vi hadde flyttet derfra forsvant halvparten, neste dag fantes det ikke utslett på han i det hele tatt! Tettheten tok det lengre tid å få bort, nærmere 4 mnd. og samboeren er også helt frisk nå... Først og fremst, ta kontakt med helseetaten i kommunen der du bor, fortell dem at du mistenker sopp og at du har et barn i leiligheten - be om at de kommer og gjør en fuktmåling. Hvis soppen er synlig, er det ikke tvil. Da er det kommet så langt at flytting straks anbefales. Da vi ringte kommunen, var de ikke interessert i å komme før vi sa at vi hadde et barn, så for all del husk å si det. Du kan også kontakte rådgiver for inneklima, tror de tar seg betalt hvis de rykker ut. Den dag i dag er vi i strid med huseierene som utrolig nok har så lite IQ at de påstår VI har plantet soppen (vi bodde der i 4 måneder, og sopp utvikler seg over åååååååår...) og tilbakeholder depositumet vårt. Alt dette selv om kommunen har dokumentert at leiligheten ikke er beboelig. Håper du leser dette, og at du gjør noe med situasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 11. desember 2002 #9 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg kjenner noen som bodde i et slikt hus for et års tid siden. De hadde ei datter, såvidt litt gamlere enn din sønn, og hun fikk kjempeproblemer med luftveiene. Men hun ble betydelig bedre med en gang de flytta ut. Så FLYTT!!! Stå på, og forlang å få hjelp!! Og i mellomtida må du passe på å lufte godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 11. desember 2002 #10 Del Skrevet 11. desember 2002 Hvis du flytter litt ut av sentrum, kan du kanskje finne en fin leilighet selv som ikke koster så mye, og som slett ikke er en fuktig kjeller. Hvis kommunen din ikke har flere leiligheter til disposisjon, kan du ivertfall sjekke reglene for hva som vil skje hvis du flytter til en annen kommune med litt bedre økonomi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 12. desember 2002 #11 Del Skrevet 12. desember 2002 Min aller beste venninne bodde på en hybel med så mye fukt og råte at hun ble fysisk syk. Hun fikk hjelp av lege og kommune til å skaffe ny bolig og med litt økonomisk hjelp fra meg fikk hun flytte bare 4 dager etter at legeerklæringen var i boks. Det er fryktelig at folk tvinges til å bo under slike forhold. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantina Skrevet 13. desember 2002 #12 Del Skrevet 13. desember 2002 Bodde selv i en slik fuktig leilighet, med vegg til vegg tepper i alle rom, i nesten 2 år. Legen mener at dette er grunnen til at jeg utviklet allergi for muggsopp og husstøv. Jeg nøs og var tett i nesa sammenhengende mens jeg bodde der, og det forsvant i løpet av kort tid etter at jeg hadde flyttet ut. Et lite barn vil være atskillig mer sårbar forslik påvirkning enn en som er voksen, og jeg anbefaler deg å prøve å få et nytt sted å bo så fort som mulig! Skjønner at det ikke er så lett å finne et nytt sted å bo i din situasjon, men jeg ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå