Gjest Tidlig Skrevet 12. mai 2006 #1 Skrevet 12. mai 2006 Jeg gruer meg til jenta mi skal ha barnebursdag. Hun blir 7 år. Alle jentene i klassen skal inviteres (rundt 10-12 stk). Tidligere har det vært lettere syns jeg, 6-7 unger fra nabolaget, men siden hun går i 1.klasse ønsker både hun og vi at alle jentene i klassen skal få komme. Hjemme har vi litt trangt med plass (bygger ut) og jeg kjenner meg ganske sliten for tiden (har to barn til). Har stor hage, men kan ikke basere det på uteselskap (ustabilt vær). Dessuten er hagen preget av byggearbeid med mye grus og skit. Har noen gode tips til hvordan jeg skal kunne gi henne en fin bursdag uten at det blir for mye mas og bråk. En ting til: Tips til gave fra mamma og pappa mottas med glede.
Gjest Thalassa Skrevet 12. mai 2006 #2 Skrevet 12. mai 2006 macdonalds osv holder jo barneselskaper har jeg sett.. går jo ann å ha selskapet i dyrehage, grilling kanskje, badeland osv men dette er jo også veldig værbestemt. Unger generelt er jo veldig glade i dyr.. hvis det finnes noen slags besøks bondegårder rundt der du borkunne sikkert dette vært gøy, hester, kaniner o.l barneselskapene jeg hadde hjemme husker jeg vi spiste pølse og drakk rødbrus, men ellers underholdt vi oss selv med forskjellige leker de kan jo kle seg ut f.eks.
c",) Skrevet 12. mai 2006 #3 Skrevet 12. mai 2006 Da min datter ble 7 år, så hadde vi det på Mc Donald. De arrangerer bursdagsselskaper, og jeg synes vi kom rimelig ut av det. Mener å huske at jeg betalte 600 - 650 kr for 13 barn. Ellers er jo mulighetene mange på på denne årstiden, men det er selvsagt væravhengig. Hvordan man bor har også litt å si, å bor dere i nærheten av en park eller lekeplass kan disse plassene benyttes. Bor dere mer landlig, er det sikkert en skog eller andre områder som kan brukes. Hvis dere har partytelt så kan dette brukes ved dårlig vær, ellers så er ikke barn så kravstore som vi innbiller oss. De synes gjerne det er stas uansett hvordan selskapet arrangeres, bare det å være i bursdag er moro i seg selv.
Carrot Skrevet 12. mai 2006 #4 Skrevet 12. mai 2006 Min erfaring er at de i den alderen er mye roligere enn vi mødre tror de skal være.. Her satt alle pent rundt bordet og spiste og pratet og lo i en times tid og så var det noen som ville se på disneys barbie filmene - de fikk enes om en av dem - mens de andre gikk inn og lekte på rommet til vår frøken Og plutselig var tre timer gått og jentene ble hentet, hvor på de fikk hver sin pose med overraskelser, noen ble skuffet fordi de ikke inneholdt såmye godtter men små leker, klemmer, strikk, klistremerker, glansbilder osv (som faktisk ble rimeligere enn godtterier)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #5 Skrevet 12. mai 2006 Ja, kanskje de begynner å få litt folkeskikk og kan oppføre seg fint ved bordet. Det hørtes jo helt fantastik ut dersom det er tilfelle. Her har vi ikke dyrehaver og MCDonalds. Et år hadde storebror utebursdag i fjæra, og da høljeregnet det. Tør ikke satse på det igjen. Prøver å komme på gamle klassikere når det gjelder lek i barneselskap feks hviskeleken, flasketuten peker på, tegne hale på grisen, mimeleken. Vet dere flere?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #6 Skrevet 12. mai 2006 Ja, kanskje de begynner å få litt folkeskikk og kan oppføre seg fint ved bordet. Det hørtes jo helt fantastik ut dersom det er tilfelle. Her har vi ikke dyrehaver og MCDonalds. Et år hadde storebror utebursdag i fjæra, og da høljeregnet det. Tør ikke satse på det igjen. Prøver å komme på gamle klassikere når det gjelder lek i barneselskap feks hviskeleken, flasketuten peker på, tegne hale på grisen, mimeleken. Vet dere flere? ← Syns du virker litt negativ jeg. Sikker på at du vil ha bursdag for jenta di?
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #7 Skrevet 12. mai 2006 Syns du virker litt negativ jeg. Sikker på at du vil ha bursdag for jenta di? ← Jeg skjønner henne godt, jeg! Jeg synes barnebursdager er et skikkelig maratonløp, og ser aldri fram til dem. Men jeg arrangerer dem da for det, for det er ikke meg det er snakk om den dagen, men barna!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #8 Skrevet 12. mai 2006 Negativ jeg? Hvordan kan du tro slikt om meg som mor. Barnebursdager som er så festlige!
Gjest Thalassa Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 her var det mange barneleker : http://www.aktivioslo.no/barneleker.htm jeg husker vi lekte en variant av "hva kjenner jeg på" bare at det ble lagt ting (melis, sukker, salt, pepper, olje,sitron,kanel osv i teskjeer hvor man skulle smake med bind for øynene, det var veldig gøy husker jeg. Vi tegnet også på duken hjemme en gang, men etterpå var spisestuebordet til mamma helt ødelagt av harde kulepenner så det anbefales ikke
Gjest Huldremor Skrevet 12. mai 2006 #10 Skrevet 12. mai 2006 Klart du vil at hun skal ha et kjempeartig selskap. Stor dag dette! Tenk praktisk, inviter en annen voksen med i selskapet, da kan dere takle oppgaven sammen. Begynn med a planlegge litt og legge opp et program som passer. Kanskje det kunne bli et temaparty, der gjestene kommer utkledd: prinsesser, pirater, sirkus eller bare rett og slett kostyme party (anything goes). Pynt stua og jentas rom med passende dekor. DVD/Video er jo helt toppers det, hvis ting ikke blir helt som bestilt. Ellers er det mange leker som passer i barneselskap, eneten innomhus eller ute. Har du forresten spurt jenta di hva hun vil? Har hun noen ideer fra andre selskaper? Hva liker hun, sjansen er stor for at at venninnene liker det samme. Dette klarer du!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #11 Skrevet 12. mai 2006 Takk Tahalassa for forslag på veldig mange fine leker og takk til dere andre for oppmuntrende ord og praktiske råd.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #12 Skrevet 12. mai 2006 Legg aviser under duken om du ikke har et underlegg, da kan alle gjestene signere/dekorere sin plass ved bordet. Ellers er moteshow et godt alternativ for jenter. De elsker jo utkledning og sminking. Litt musikk og en liten catwalk (en lang fillerye er helt greit), og resten klarer de selv
Gjest Bare gjest Skrevet 12. mai 2006 #13 Skrevet 12. mai 2006 Badebursdag er populært, kanskje de er litt for små ? Av en eller annen grunn er det alltid ekstra fornøyde fjes å se når vi henter barn fra bowlingbursdager. Nytt for noen, litt konkurranse og spenning underveis, og ikke alt for kostbart for mor og far heller hvis det er mange tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #14 Skrevet 12. mai 2006 Moteshow hørtes jo veldig spennende ut. Vi har utkledningsklær, teatersminke og tøff musikk.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #15 Skrevet 12. mai 2006 Moteshow først, så tar dere "danseleken". Alle danser som de vil etter musikk, når musikken stopper. må alle stå helt i ro eller legge seg ned på gulvet, eller springe opp i sofaen eller krype under bordet (de to siste anbefales ikke på liten plass og med mange barn ) eller et eller annet som dere blir enige om. Vanligvis er det sånn at jo dummere jo bedre) , sistemann er ute av leken og så kårer man en vinner. Alltid gøy.
Elle Melle Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 Noen jeg kjenner hadde dukke/bamseselskap. Alle måtte ta med favorittdukken sin, og så ble det dekket til dem også. De fikk melk og te til drikke, og ekstra små dukkeskiver med helt vanlig pålegg (ost, fårepølse, leverpostei). Det var sikkert litt andre aktiviteter og slikt, men hovedpoenget er i alle fall at dette var helt enkle og rimelige selskap som viste seg å være klassens mest populære bursdager.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #17 Skrevet 12. mai 2006 Jeg grudde meg alltid til disse barnebursdagene jeg og. Men jeg lagde selvfølgelig i stand selskap for det. Men er glad det er over gitt.
sEnsAtion Skrevet 12. mai 2006 #18 Skrevet 12. mai 2006 Lei et Boeing 737-400 private bussines (et passasjerfly omgjort til privat luksusfly) og ta en flyrunde på 2-3 timer. Da kan barna løpe rundt og ha det gøy, se på landskapet under, drikke brus i boblebad, se filmer, ha det gøy. Tenk så spennende? Da får ungene noe å snakke om dagen etter på skolen! 3 timer kommer på ca. 400 000,- inkl. bensin, flygere og mva. Eller, så kan dere jo bare gjøre så godt dere kan i huset. Rydde så godt dere kan ute i hagen, arrangere rolige aktiviteter inne (filmer, drama, spill +++). Planlegge litt.
Gjest Embla s Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Med litt planlegging bruker det å gå veldig greit Du kan feks arangere "flasketuten peker på" ved gavedelingen (den som flasketuten peker på gir sin gave), barna kan lage sine egne pizzaer (Pitabrød også setter du skåler med ost, skinke, pølse osv på bordet), de kan dekorere sine egne muffins, diverse organiserte leker, skattejakt hvis dere skal ha godteposer, eller fiskedam (feks ut fra et vindu. Så står det en under som hekter på godteposer og rare ting som gamle sko osv innimellom. Det syns barn er kjempemorsomt ). Hvis du får med deg noen andre voksne som kan bistå blir det mindre stress og lettere å holde bursdagen "på skinner". Lykke til, det går helt sikkert kjempebra!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå