Gå til innhold

Oprasjon før jul.. nye dren og fjerne falsk mandel.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.. Jeg har en sønn på 5 år som nå skal ha nye dren,han har mistet de han hadde og må ha nytt pga. litt nedsatt hørsel. ( aldri ørebetennelse)

Men nå skal han også "skrape" vekk falsk mandel,og legen sier han er god i halsen etter 2-3 dager.

Noen her som har vet noe om dette?

Vi har fått time 1 uke før jul og er litt i tvil og jeg vil vente til over nyttår, for jeg vil jo han skal få kose seg i julen.. han vil også gå glipp av nissefest og julegave laging i barnehage.

Håper på raske innspill - siden jeg må ta en rask avgjørelse. :)

*Maria*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min sønn skrapte vekk falske mandler for to uker siden, og det gikk kjempebra! De sa han hadde mye de måtte skrape vekk.

Noen timer etter operasjonen spiste han brødskive og drakk saft uten at han ga uttrykk for at det var vondt. (kan ikke prate)

Han var på beina etter to timer og sprang rundt, vi kunne ikke merke på han at han var nyoperert. Det eneste var at han var kvalm etter narkosen.

Inngrepet ble utført på en torsdag, og han var klar til barnehagen allerede dagen etter, men vi ventet til mandag.

Denne operasjonen kan ikke sammenlignes med fjerning av de ekte mandlene, for da tar det lang tid før barnet er i form og uten smerter.

Denne info fikk jeg med fra sykehuset:

Pasientinformasjon ved operasjon for falsk mandel (Adenoide vegetasjoner)

Etter operasjonen:

Barnet bør ta det med ro den første dagen, maten bør være kald og flytende.

Dagen etter kan barnet spise det han/hun selv ønsker, og kan være i barnehage eller skole såfremt feberfri.

Smerter:

Dersom smertestillende er nødvendig, anbefales paracetamol

Komplikasjoner:

Komplikasjoner etter operasjonen oppstår svært sjelden.

Ved frisk blødning fra munn eller nese, ta kontakt omgående med sykehuset.

Dersom feber oppstår og varer lengere enn 2 dager, kan dette være tegn på infeksjon, ta kontakt med primærlegen.

Konroll:

Det er vanligvis ikke behov for kontroll etter operasjonen.

Jeg fikk et bilde også som viser at de falske mandlene sitter langt opp i halsen bak nesen(langt bak) nesten vedsiden av øretrompeten. Det er sikkert derfor det ikke gjør så vondt å svelge etter operasjonen.

Lykke til! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi var hos Ø.N.H idag med min sønn på 5 år.

Han fikk time til å få nye dren i ørene og fjerne mandlene, torsdag om en uke.

Da er det 12 dager igjen til jul, så jeg håper at han blir bra til da.

Han har fått dren 3 ganger før, men gruer meg til han skal ta mandlene.

Syns så utrolig syndt på han. :cry: Skulle gjerne ha gjort det i stedet for han.

Håper på at drenene sitter i ørene lenge denne gangen.

Så jeg satser på at han blir bra til jul.

Skal skjemme han ekstra mye bort.

P.s hvor skal dere operere?

Ønsker deg og ditt barn lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lilebror var 4 da han fjernet dem, og ville ha knekkebrød da han kom hjem.. :ler:

Det går nok fint! :D

Jeg var 12 da jeg tok mandler og falske, det gikk ikke så fint. Ble kjempedårlig.

Fordi jeg var såpass "gammel". (det var litt rat å si da,men sånn er det jo med sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for mange fine svar her :D

Jeg har ennå ikke bestemt meg,fordi han er veldig klar over alt det gøye i barnehagen,og i infoen jeg har fått står det han må ha fri 2-3 dager fra b.hage.

Han har ingen plager med verken hals/nese eller ører - han hører litt dårlig,men ikke noe vi merker,vi merka det veldig godt før han fikk dren første gang.

Han skal oppereres i stavanger - og når vi var der og sjekka ørene han sa legen det ikke va noe særlig ventetid på dette inngrepet som forsåvidt er enkelt og fort gjort.

Men må vel ta en avgjørelse til Mandag :-?

Go helg *maria*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...