Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en liten leilighet, evt et lite hus, til høsten (skal studere, hvis jeg kommer inn. :> ) og lurer på hvilke lånemuligheter jeg har?

Finnes det ikke spesielle ordninger som gjør at man kan utsette lånet og kun betale rentene de første åra osv?

Hvor mye tror dere jeg som lutfattig, uten kausjonist, har mulighet til å få låne? :>

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan få et avdragsfritt lån, evt betale avdrag for bare deler av lånet. Lånet vil jo vare lengre, det vil ikke bli mindre med det første, men du tjener fremdeles på en evt verdiøkning og rentene kan trekkes fra på skatten. Avdragsfrie lån er nok gunstigere enn å leie, så det er en ok måte å komme seg inn på markedet.

Hvor mye du vil kunne få låne vet jeg ikke, men sjekk med så mange banker som mulig (både små og store). Mange vil ta utgangspunkt i forventet inntekt når du er ferdig utdannet. Det viktigste er vel hvor mye du har råd til å betale i mnd. Det kan være lurt å ha med seg et budsjett til banken, vise dem hvilken betalingsevne- og vilje du har, det teller mye.

Endret av Arkana
Skrevet

Takk for svar.

Kan jeg få et slikt lån som student mon tro ?

Skrevet
Takk for svar.

Kan jeg få et slikt lån som student mon tro ?

Rettet litt på innlegget mitt før du skrev svaret. :)

Som jeg skrev er betalingsevne viktig, som student har du ikke så mye inntekt, en ekstrajobb i tillegg til lån/stipend hjelper selvsagt veldig. Men hvis du viser dem hvor mye du kan betale, og at det er realistisk i forhold til resten av utgiftenen dine, så vil det nok gå greit. Det er nok litt avhengig av banken, ikke alle gir lån til studenter.

Skrevet

Jeg fikk boliglån på 250.000 i Nor (før sammenslåingen med dnb) da jeg var singel student uten deltidsjobb. I Sparebank 1 bare lo de av meg da jeg spurte om lån, enda det var der jeg hadde kundeforholdet mitt. :sinna:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det beste er vel å la foreldrene dine sette huset/leiligheten sin som garanti, evt la dem ta opp lånet i sitt navn.

Gjest gjesta
Skrevet

Det er for øvrig veldig lurt å ha jobb ved siden av studiene i sånne situasjoner. Bankene setter pris på det ;) I tillegg så bør du som nevnt over her, besøke flere banker. Lykke til!

Min samboer og jeg var for øvrig begge studenter, da vi fikk tilslag på vårt første boliglån. Vi hadde verken egenkapital eller kausjonister. Men vi var to. Vi utdannet oss innen "trygge" utdannelser, og hadde solide jobber ved siden av studiene. I tillegg så var vi så heldige at vi kunne vise til at vi hadde kommet over et kupp av en leilighet.

Skrevet
Det beste er vel å la foreldrene dine sette huset/leiligheten sin som garanti, evt la dem ta opp lånet i sitt navn.

Det blir ikke aktuelt. Har ikke _så_ snille foreldre.

Takk for svar. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Har du noe egenkapital? Jobb? Noe penger i det hele tatt?

Når du omtaler deg selv som lutfattig student, uten kausjonist, så høres det rimelig uforsvarlig ut å ta opp boliglån (så sant du er alene hvertfall). Så sant du ikke har en inntekt eller formue som du ikke har nevnt her kan jeg ikke forestille meg hvordan noen bank kan gi deg boliglån.

Skrevet

Nei jeg har ikke noe annet enn studentlånet jeg vil få fra lånekassa.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan jo alltids prøve deg, det skader ingen, men mange banker regner ikke studielån som inntekt.

Men tenk godt gjennom det. Det skal godt gjøres å leve et noenlunde liv + betjene et boliglån på kun studielånet. 80.000,- er ikke så mye penger...

Skrevet

Dersom du har mulighet til å leie ut en del/evt et rom i huset/leiligheten du skal ha deg kan det hende at det vil være positivt i forhold til banken. Selv har jeg slitt voldsomt med å få lån, og vet av erfaring at det er stor forskjell på bankene, så sjekk så mange steder som mulig!!

Skrevet

Som student må man uansett betale husleie, med et avdragsfritt lån klarer man fint å betjene rentene på et studielån. De fleste betaler minst 2-3000 i mnd i husleie uansett. Det er jo også mulig for trådstarter å få seg en liten ekstrajobb, man trenger ikke jobbe så mange dager før det hjelper.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er selv i lignende situasjon.

Jeg fikk ikke lån til tross for at jeg hadde kun to måneder igjen av utdannelsen da jeg søkte og veldig gode utsikter for jobb. Kjempe irriterende.

Ikke om jeg hadde en realkapital-kausjonist eller om jeg i tillegg la inn 20% EK ville det hjelpe sa de. Dette var i DnB NOR. Så da fikk jeg ikke drømmehuset. (Dette var 2. gangen det var til salgs på 2 år. Var veldig interessert også første gangen.) Huset befant seg i et meget populært område og ville lett stige i verdi hvis man gjorde en liten innsats i forhold til oppussing.

Jeg hadde over 100 000 kr på konto som ikke ville gå med til de 20% EK (ville fått de i gave/forskudd på arv av familie). Jeg har alltid hatt DnBNOR som bank og jeg har alltid spart penger selv om jeg har vært student (jobbet mye). I tillegg så har jeg fast samboer som skulle flytte inn med meg og dele utgiftene (men skulle ikke stå som lånetaker). Forventet inntekt når jeg får meg jobb (forhåpentligvis snart) er minimum 300 000,-. Til tross for alt dette, så fikk jeg ikke lån. Eneste mulighet: Jeg måtte ha en medlånetaker som hadde god nok inntekt til å dekke alle kostnader med lånet og leve-/bokostnader og i tillegg hadde nok til å forsørge meg. Med andre ord, så sa de at han/hun burde tjene minst 500 000,-. Jeg har hørt om studenter som alene har fått store lån til 100% av salgssummen. Det er tydelig at det er ulik praksis rundt dette.

Det som irriterer meg mest er at jeg har stort sett hatt et godt forhold til DnBNOR og ville gjerne fortsette det. Jeg har tro på å samle alle bank og forsikringer ett sted. Vurderer å bytte nå. I tillegg var hun damen jeg snakket med veldig optimistisk ved første møte for å så komme med noe helt annet dagen etter. Jeg fikk jo virkelig forhåpninger!

Trådstarter: Sorry at jeg bare dumper ut all min fortvilelse ut i din tråd på denne måten. Ble bare påminnet det igjen når jeg leste den. Irriterer meg veldig fortsatt. Men men nå er jeg i gang med prosjekt drømmejobb, så da er det vel ikke lenge til jeg er lånedyktig heller.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg og min samboer har fryktelig lyst til å kjøpe en leilighet vi så her idag.. Problemet er at vi helt sikkert ikke får låne.. Fryktelig kjipt! likte den så godt.

vi er begge studenter, men jobber kun på sommeren.. er vel ingen som vil låne oss en million...... :sur:

jeg vil ha snille, rike foreldre :lol: :lol:

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg og min samboer har fryktelig lyst til å kjøpe en leilighet vi så her idag.. Problemet er at vi helt sikkert ikke får låne.. Fryktelig kjipt! likte den så godt.

vi er begge studenter, men jobber kun på sommeren.. er vel ingen som vil låne oss en million...... :sur:

jeg vil ha snille, rike foreldre  :lol: :lol:

Hvordan klarer dere det? Jeg og min samboer ville aldri ha klart å få det til å gå rundt uten å jobbe ved siden av studiene hele året. Bor dere veldig billig? Det er vel bokostnadene som spiser opp det meste av våre innekter...

Skrevet

halvparten går med til bo-utgifter, resten til mat og fornøyelser(ikke akkurat mye igjen til det men..)

Med andre ord, det er knapt ja! Men vi har som regel litt spart opp etter sommeren, til de knappeste månedene! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vurderer å kjøpe meg en liten leilighet, evt et lite hus, til høsten (skal studere, hvis jeg kommer inn. :> ) og lurer på hvilke lånemuligheter jeg har?

Finnes det ikke spesielle ordninger som gjør at man kan utsette lånet og kun betale rentene de første åra osv?

Hvor mye tror dere jeg som lutfattig, uten kausjonist, har mulighet til å få låne? :>

i den banken jeg oppsøkte sa de at de aldri gir lån til enslige studenter uten at foreldre er med å ta opp lånet. Lånekasselånet regnes ikke som egenkapital, siden dette er et lån.

I mitt tilfellet ble det litt merkelig å få avslag siden jeg har veldig romslig økonomi som student (mer disponibelt enn da jeg var i full jobb), og har veldig mye egenkapital. Jeg synes det er bra at de er strenge. Men jeg vet jeg er i stand til å betjene et lån, men de hadde i denne banken jeg oppsøkte en policy på at enslige studenter uten høy nok inntekt utover lånekassinnbetalingen ikke får lån.

Nå skal ijeg imidlertid oppsøke en annen bank...

Skrevet

Jeg og kjæresten min har fått lån på 1 million i DNB NOR.. Grunnen til at vi fikk det var nok fordi vi har en egenkapital på 500 000, og at vi tjener 80 000 til sammen i året og får lån/stipend i lånekassa.. Men jeg tror at hun damen vi var hos var litt grei mot oss, vi har ihvertfall en følelse av det .. Så nå er vi på leilighetsjakt i Oslo, men det er ikke så lett å finne en fin leilighet til 1, 5 mill :forvirret: Men vi har da ihvertfall muligheten til å kjøpe hvis det dukker opp noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...