Gå til innhold

Barnefri sone

Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre  

1. 1. Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre

• Nei
      21
    • Ja
      17

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forresten vil jeg legge til, at å si ifra gjelder både på godt og vondt.

Er det noen som er gamle nok her til å huske de gamle damene som av og til og helt uten foranledning kunne komme bort til en som barn ruske en litt i håret og si "Næmmen dette var da en søt jente"? Og stakk en mynt i hånda på en? Hvor ble det av de gamle damene? Er de på dagens kjøpesenter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunhilde
Skrevet
hehe' date=' nei du skal ikke røyke hjemme, du skal HOLDE deg hjemme fordi du røyker, og derfor lukter røyk ser du... :wink:[/quote']

Jammen, Lasse - EN dag? Kan klare det, jeg! :ler:

Skrevet

Barnet mitt får IKKE ta i mot penger fra fremmede, enten det er gamle damer eller "gamle griser". Det er ikke lurt å lære barna til slikt.

Skrevet
Barnet mitt får IKKE ta i mot penger fra fremmede' date=' enten det er gamle damer eller "gamle griser". Det er ikke lurt å lære barna til slikt.[/quote']

Aha, det var derfor de forsvant. :(

Jeg innser nå at denne debatten er en undervurdering av ungers muligheter til å lære i kontakt med andre rundt seg.

Gjest Starya kjeder seg
Skrevet
Hvis barnet har fått en dose Ritalin så burde alt være ok.

:o

Jah. Det var jo en innsiktsfull kommentar.

Gjest Starya kjeder seg
Skrevet
Jeg innser nå at denne debatten er en undervurdering av ungers muligheter til å lære i kontakt med andre rundt seg.

Vel, i disse dager ER det ikke trygt å la barna ta imot verken snop eller penger fra fremmede. Men det går jo an å lære dem at det er greit -kun når en av foreldrene er tilstede. Eller rett og slett lære dem å høflig kunne takke nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

mange meninger om denne saken...

personlig ser jeg utmerket godt forskjell på en 3-åring som får et raserianfall i køen på prix, kontra en 4-5-åring som løper vilt rundt cafebord eller butikkhyller og hyler og tar på alt. det var utenkelig at jeg skulle kunne oppføre meg slik da jeg var barn, og fikk være med på slike steder. nå for tiden er det jo heller ikke vanlig at barn lærer slike enkle ting som å takke for mat (hjemme også), takke for gaver, eller hilse pent på nye voksne og barn.

kanskje ikke så rart, ettersom mange voksne heller ikke behersker disse grunnleggende høflighetsreglene. jeg tar faktisk bekjentes barn i hånden og "presenterer" meg når vi møtes for første gang, akkurat som jeg gjør med voksne. ungene husker meg alltid etterpå, kanskje fordi de for en gangs skyld blir behandlet som annet enn "barn"?

jeg er slettes ingen barnehater, og har mer sansen for å snakke med barn, enn å snakke til dem, så det er sagt. men man må sette grenser, og stille visse krav til den oppvoksende slekt også, og her inngår også å oppføre seg på cafeer og kjøpesenter. en oppfordring til alle foreldre som skal ta barna med på shopping er å planlegge godt, slik at disse turene ikke blir for lange. jeg mistenker at mye av denne oppførselen bunner i at barna har fått nok av å slepes rundt på handlesenter, og da gjerne av stressede foreldre. og jeg kommer til å fortsette å si i fra når jeg mener det går over stokk og stein, så får man heller ta diskusjonen med de enkelte foreldre om de ønsker det. riktig god julehandel!

*ravna*

Skrevet

Det var da voldsomt til ramaskrik på mange her ???

Det er snakk om EN DAG folkens! EN DAG!

Jeg tror mange hadde hatt god nytte av det.

Diskriminering ? Skjerpings ! Tull und tøysen......Det finnes også barneparker(inger) på flere sentre (ikke alle + ikke alltid plass). Er dette også diskriminering av barn da ? At de må sitte å leke mens mens mor og far shopper ?

Jeg synes for øvrig det hadde vært flott med litt mindre kaos og hyl og bråk og ståk og grinete unger i trassalderen mens man skal handle. Det er forjævlig - både for foreldrene og de som må høre på dette. Dessuten er det ikke barna som nødvendigvis er problemet, men at mange foreldre har mistet fullstendig kontrollen over barna. De får rote og surre rundt akkurat hvor de vil og grise og hyle og leke krig og det som verre er. Det er j#### irriterende! Mange foreldre gidder ikke å si ifra til ungene sine og ser ut til å gi beng i at barna farer rundtomkring på parkeringsplasser og åpne torg. Det er ikke bare guds beste barn som ramler rundt på sånne plasser heller, så jeg synes mange foreldre bør ta litt mer ansvar for sine små og orientere seg om hvor de er og går. Barna VET jo tross alt ikke stort bedre! (kommer jo an på alderen da....)

(vil bare si at jeg ikke hater barn - hvis noen tror det. Jeg synes det er veldig koselig med barn og har en stor familie med fremdeles små søskenbarn :) Men man har lov til å være oppgitt.....Dessuten er ikke alle barn/foreldre som i beskrivelsen)

Til dere småbarnsforeldre som sier "skal vi ikke få lov til å gå å handle på et senter da,- hvis vi ikke får oss barnevakt?" Jeg skjønner deres problemstilling, men for ørtende gang - få som får med seg at PostIt snakker om 1 dag her!!!!!! Hallo ???? Tror ikke folk MÅ handle HVER bidige dag i desember vel ?

Så likte tankten til PostIt jeg :-)

Skrevet

Og det må være lov til å SI IFRA når en unge gjør noe riktig galt eller dumt og foreldrene ikke gjør noe (dette gjelder jo da i min umiddelbare nærhet da, ikke de som står 20 meter unna....)

:kul:

Skrevet

Egentlig er det høl i hue å diskutere dette i det hele tatt, for det kommer aldri til å skje.

Skrevet

etter at jeg fikk barn har friheten min blitt omtrent 80% mindre. derfor reagerer jeg på at de som forstatt har full frihet hele døgnet skal innskrenke min frihet ytterligere! Og min gutt KAn oppføre seg! Men jeg skal altså holde meg hjemme.... Og jeg kan ikke gå på senteret etter 6, for da begynner han å bli trøtt og da mer grinete... Men det kan de som ikke har barn! Derfor!

Jeg sovener ikke når jeg vil, jeg kan ikke gå ut når jeg vil, jeg kan ikke sove så lenge jeg vil, jeg kan ikke sepå tv når jeg vil, jeg kan ikke høre på musikken min når jeg vil, jeg kan ikke gå på besøk når jeg vil, jeg kan ikke gjøre masse uten å planlegge osv osv. Da vil jeg kunne dra og handle akkurat når jeg vil... Jeg ønsker IKKE at andre skal innskrenke min frihet ytterligere, det vil jeg i så fall velge å gjøre selv...

Og jeg elsker å ha barn, men finner meg ikke i at andre skal blande seg i min disponering av den lille tiden jeg har til rådighet..

Skrevet

JA ..det hadde vært herlig! Nå kan jeg faktisk ikke fordra å gå på kjøpesentre. Og esktra ille er det når det er masse kunder der. Så mye mas og stress.

Når det gjelder barn på handling - så kan jeg faktisk ikke se at de har noe der å gjøre i det hele tatt. De ser jo bare bein som beverger seg fort forbi dem, håndvesker og handelvogner og reoler med varer så langt øyet rekker. Og så angsten da for at de skal miste mor ellr far av syne og bli alene med alt det fremmede. De må vente i lange køer, og blir kjeftet på og mast på for at de ikke skal ødelegge noe elller vase seg bort. Så faktisk synes jeg de burde slippe å være med .. (Nå er jeg jo klar over at her er det et problem som heter barnepass som dukker opp ...men de fleste kunne sikkrt ordnet noe, eller vært hjemme med ungene denne ene dagen og vært sammen med de)

Nå jobber jeg med barn rundt meg hele dagen (noe som forøvrig er utrolig koselig - liker barn jeg tro ikke noe annet selv om innlegget mitt kan virke noe provoserende!)og når jeg etter en lang dag på jobb er nødt å gjøre noen ærend ..så er jeg så sliten og lei i hodet av å høre barn som roper ...at hele handleturen kan bli ødelagt dersom jeg er uheldig og møter på feil familie...... For noen er desverre av den oppfatting at unger skal få gjøre det de vil .....eller at man da ikke kan korrigere sine barn i offrentlighet ......så da raser ungene rundt som tornadoer , river ned ting i hyllene.....dunker inn i andre kunder ...roper og skriker til hverandre ...krangler....ligger på gulvet og sparker med beina mens de vrææææler ..og foreldrene står flaue ved siden av lokker med alt hva de kan komme på. :evil: Og ikke er det snakk om å gripe inn og lære dem litt om akseptabel oppførsel. Ungene kjeder seg og friker ut - noe som igjen går utover resten av kundene og de ansatte. :-? Tro det eller ei man barn må faktisk læres hva de kan og ikke kan gjøre i ulike situasjoner...så kjære foreldre ....ikke vær flaue for å gjøre det i butikken også - tror faktisk at andre hadde satt pris på at man grep inn ovenfor barnet sitt ( nå snakker jeg ikke om filleristing, roping og kjefting - men å gripe inn på en ordentlig men bestemt måte) :)

Så ja - jeg hadde faktisk blitt glad dersom det hadde kommet en slik dag. Nå er dette bare en drøm - det vil aldri kunne bli slik i virkeligheten.....men det er da lov å drømme litt? :wink:

Lille meg 2 -som nå er lutlei av julehandelen - og ennå ikke har begynt *ler* (håper dere kan ta innlegget mitt litt humoristisk også da ...at jeg ikke får en drøss med sinte foreldre her på nakken :wink: *ler*...)

Skrevet

Vil bare minne om noe som jeg skrev i begynnelsen av denne tråden:

Det er veldig få barn i butikkene etter klokken 20.00!

Shopp sent!

:briller:

Skrevet

Hei..

Bra tråd PostIt.. Bra svar Anne Mona og Milla.. og sikkert noen andre.. (husker ikke alt jeg har lest.. det var såå lang tråd)

Jeg ville bare si at jeg var i en periode en skikkelig trassig drittunge da jeg var liten.. vet ikke akkurat hvor gammel jeg var for det ligger svært difust i minnet... ca 5 kanskje? Ikke det at jeg var på et kjøpesenter mer en ca 3-4 ganger i året heller (barn trenger ikke sååå mye klær.. ) Men en gang laget jeg spetakkel.. hylte og sutret..

Men det som sitter klart i minnet er dagen litt senere da jeg stod på trappa hjemme.. den ukjente barnevaktens faste grep i armen.. bilen med mamma, pappa OG lillesøster(!!) som reiste på handletur..

Jeg gikk til og med glipp av middag på cafe (det var stort da jeg var 5! :) )

Tro meg; jeg oppførte meg pent på butikken igjen etter det!

Skrevet

For å snakke for meg selv, tror jeg ikke at jeg hadde dratt med meg unger på en timesvis lang shoppetur.....men det er nå meg da. Trudde egentlig den tida da barn skulle sees og ikke høres var forbi.....

Men ellers syns jeg sure stressa voksne folk er det verste jeg møter på en handletur... dytter meg forover sidelengs eller bakover for å komme forbi mens de mumler et lite "unnskyld"...ikke fordi de er så veldig lei for det da....

Skrevet

Ja til lekerom for barna sier jeg!

så kan småtrollene ha det litt gøy og mor og far kan handle i fred.

Vet de har det på Kvadrat i Sandnes og Ikea også, helt gratis til og med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...