Gå til innhold

Barnefri sone

Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre  

1. 1. Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre

• Nei
      21
    • Ja
      17

Fremhevede innlegg

Gjest Lottemor
Skrevet

hei Gjest

det finnes en hel hau med enslige forsørgere hær i verden som ikke kan bare hive seg på telefonen og få noen til å passe barne/barna for dem mens de skal på jule shopping....

det finnes familier der ene parten jobber slik at det ikke lar seg gjøre at den ene er hjemme med barna og så må mor eller far ta med barna alene......

det finnes familer som bor langt vekke fra sin famile så de har ingen å ringe til for å få avløsning.....

det finnes mange som pga. økonomiske ærsaker ikke har mulighet til å betale nabo jenta for å ha barna noen timer og så har mang ikke økonomisk mulighet å ha bana i barne hage eller fritids årdning...

det finnes de som ikke har venner som stiller opp slik at de skal få et par timer for å handle jule gaver...

Så er det en del som har familie som selv skal handle julegaver og derfor ikke kan ha barna !!!!

er det svar nokk ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er så "frekk" at jeg ikke har problemer med å irettesette fremmede unger som leker fly rundt mitt cafebord. ungene blir gjerne litt sjokkerte, nesten som om de ikke er vant til å bli tilsnakket.

jeg er nok den "slemme, fremmede damen", i mange barnesinn?

noen foreldre har uttrykt takknemmelighet for at jeg sier i fra, så jeg kommer til å fortsette med dette.

*ravna*

Gjest Anonymous
Skrevet

Lottemor;

det er jo nettop det jeg sier jo!! Er det såå vaskelig å forstå???

jeg sier nettop det;

at det er ofte det enkleste for foreldrene å ta barna med.. andre alternativer vil ofte være mer kompliserte og kostbare

(betalt barnevakt ol)

det er derfor av hensyn til seg selv foreldrene VELGER dette alternativet..

altså av EGOISTISKE grunner..

OK?

Nå skjønner du?

Skrevet

Barn trenger vi her i samfunnet ja! For uten barn blir det fort slutt på samfunnet... See??? :wink:

Og dersom man er egoistisk fordi man tar med barn på kjøpesenter i stedet for å ringe rundt til ørten folk man kjenne reller ikke ..... Så får man være det da! Man har da like rett på å ha et liv som de uten barn? Fra før sover man mindre, har mindre fritid, må ta mer hennsyn til andre enn seg selv, man må planlegge alt mer... Skal vi ikke få gå på senter heller nå uten å planlegge det i en uke, for å se om man kan finne en barnevakt?

Gi meg en pause sier nå jeg....

Nei, de som synes barn er pyton kan gå på senter klokka halv syv...

Så det så! :briller:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
jeg er så "frekk" at jeg ikke har problemer med å irettesette fremmede unger som leker fly rundt mitt cafebord. ungene blir gjerne litt sjokkerte' date=' nesten som om de ikke er vant til å bli tilsnakket.[/quote']

Da er vi to Ravna.

Jeg sier også ifra når unger flyr rundt bena mine, tar tak i klærne mine, vesken min eller klær som jeg holder skal kjøpe. Jeg gikk nok litt for langt sist Jul da en liten snørrete guttunge halte og dro i ett skjerf jeg så på og da utbrøt jeg "kutt ut din lille drittunge". Gutten ble helt perpleks og stod bare å så på meg med åpen munn. Han var tydeligvis ikke vant til å bli snakket til. Moren som stod likeved kom ilende til, tok med seg gutten og småløp ut av butikken.

Men jeg fikk skjerfet mitt.

Milla

Gjest Starya itte heime
Skrevet
Jeg gikk nok litt for langt sist Jul da en liten snørrete guttunge halte og dro i ett skjerf jeg så på og da utbrøt jeg "kutt ut din lille drittunge". Gutten ble helt perpleks og stod bare å så på meg med åpen munn. Han var tydeligvis ikke vant til å bli snakket til.

Ja det får en jammen si.. Ja, jeg synes du gikk for langt. (Gutten kan godt ha vært vant til bli snakket til, han var kanskje ikke vant til å bli kalt drittunge??)

Unger som tøyer grenser med fremmede (og kjente) trenger en korreks, det er det ingen tvil om. Men det går an å si fra på et sivilisert vis.

Dersom unger ikke er vant til å få tilsnakk av fremmede (de færreste er det) så rekker det vanligvis evig å be dem om å holde opp e.l.

Unger lærer gjennom hvordan de blir behandlet. Så den dagen lærte den gutten at det var "lov" å kalle andre for "dritt...".

Gjest Anonymous
Skrevet

Oi oi oi - det var snakk om EN dag - kan ikke småbarnsforeldre handle alle de andre dagene da? :ler:

Jeg HAR barn selv, og vet at de er nødvendig for samfunnet (ihvertfall for at samfunnet skal fornyes) som Lasse sier - men betyr det at vi som foreldre MÅ ha dem med absolutt over alt hele tiden?!?

Gjest Anonymous
Skrevet

skjønner godt at det kan koke over for mange.

selv har jeg et spesielt bydende toneleie jeg bruker ovenfor bråkete unger, ulydige bikkjer, urolige hester, slibrige mannfolk, osv.

de skjønner med en gang at det ikke nytter å protestere, men jeg vet ikke om dette kan læres? stygge ord og høy stemme blir overflødige hvis man behersker dette. nå er det jo gjerne slik at barn er mer lydhøre ovenfor alle andre enn foreldrene også :) det er nok derfor mange setter pris på litt hjelp fra min side på cafe, o.l?

når jeg har barn med ut på slike steder, så passer jeg på at de har noe å pusle med ved bordet, og jeg sitter ikke lenge. barn klarer å holde seg rolige en stund, men man skal ikke kreve for mye heller.

på denne måten får de en sjanse til å oppføre seg ordentlig, og få ros for det. det blir litt samme prinsipp som med små hvalper, som man lufter så ofte at de ikke får sjansen til å gjøre fra seg inne (og lære at det går an).

men så er jo jeg en barnløs "ekspert" da :)

*ravna*

Skrevet

Unger på kjøpesenter gjør meg absolutt ingenting. Faktisk synes jeg det er koselig med barn uansett. Er samfunnet virkelig blitt slik at vi ikke orker lyden av barn engang ?

Fatter ikke problemet ...

Skrevet

Hehe...Viking, du er knæsj!!! Bortsett fra blondinefri dag da :o Hva skulle nå verden ha vært uten oss ekte blondiner mon tro?

Ellers så er det faktisk sånn at denne førjulsgalskapen er de voksnes verk. Unger er en del av dette, og hvis voksne mennesker blir gale av å se unger på kjøpesentre, så får de heller gjøre unna perfeksjonismen litt tidligere.

Min tradisjon har etterhvert blitt en steindyr, totalsprø runde på lillejulaften med shopping av en annen verden. Uten barn; det funker bare ikke når du skal tenke to tanker. Da er det jaggu godt at de har en pappa som husker hvordan jeg utsatte alt dette til siste liten og tar dem med en runde på egenhånd, i og med at han har hatt allverdens tid til å gjøre unna sitt.

Og akkurat denne dagen er det nesten deilig å se hvordan andre kaver med unger, og samtidig vite at jeg har helt fri hender til å dra VISA i ekspressfart.

Maiken

Gjest Lottemor
Skrevet

Gjest som svarte meg på siste innleg på denne tråen.....

Du må være så snill og fortelle meg hvordan du får det til å bli egoistisk at foreldre ikke lar barna ligge hjemme alene mens de handler til jul og hvordan du får det til å være egoistisk og velge å ikke ha barnevakt i steden for mat på bordet.....

Hvordan en person som ikke har noen å spørre om å kunne passe barnet er egoistisk for at hun/han tar barnet med seg og handler?

Hvor er tankene dine?

Skal man la vær og handle til jul fordi at man ikke har muligheten til å gå alene ?

nei for meg så henger ikke dine uttalelser på greip...

Skrevet

Så sant, Maiken. Så lenge det ikke er mine unger som hyler, så går det rett og slett inn det ene øret og ut det andre :wink:

For meg er julen for barna - hadde jeg ikke hatt barn, så hadde jeg reist vekk og feiret julen i fred og ro uten stress, mas og kjøpepress.

Skrevet

hmm.... Jeg faktisk ikke helt hva jeg skal si!!

Vel, jeg kan irritere meg over voksne som lar barna sine løpe vilt, skrike og rope osv. Men barn er barn, barn er kos, barn er flotte, uansett hvor de er! Om barna ikke oppfører seg, er det foreldrenes feil, ikke alltid, men ofte.

Nei, jeg vil ikke ha en barnefri dag. Barna er like mye en del av samfunnet som ALLE andre! Om dere vil ha en barnefri dag, så kan vi andre få velge fritt fra vikings liste, som forøvrig var super ;)

Jeg har barna mine med overalt. Der det ikke passer seg å gå med barn, f.x. fine restauranter, der går jeg heller ikke. Jeg er alenemor, som så mange av dere ser ut til å hate, jeg har et meget lite nettverk og kan ikke slenge barna veggimellom bare fordi enkelte av dere er såpass egoistiske at dere ikke kan tolerere barn når DERE skal shoppe.

Flytt til en øde øy uten barn er mitt beste forslag.

Gjest Anonymous
Skrevet
ja egoistiske grunner!!

barnet hadde hatt det bedre et annet sted -garantert!

omgivelsene hadde hatt det bedre uten barnehyl osv

så da er det fordi foreldrene synes det er enklere å dra med barna enn å skaffe barnevakt osv..

hvem andre skulle nå foreldrene gjøre det for..?

og når de gjør det for sin egen del, så må det vel være av EGOISTISKE grunner..

eller? du er klar over at det er nettop i dette med å gjøre det for SIN EGEN DEL at hele begrepet med EGOISME ligger.. Ikke sant?

Som alenemor uten nettverk i ei lita bygd har ikke jeg mulighet til å overlate ungen til noen andre når jeg skal i butikken o.l. "Heldigvis" finnes ikke store kjøpesentra her da men...

Det er forresten heller ikke så greit når jeg er syk...

Mirabella

Skrevet

Det virker som dagens kvinner tror de kan ta med unger overalt. Som ei slags lekedokke som ikke fungerer til annet enn å bekrefte hennes mammarolle og skaffe henne passelig "barnepasser" trygder og mange stønader.

For å gjøre sitt virkelighetsbilde komplett, behersker de også griskhetens sinn, som rettferdiggjør det hele ved å stevne inn "vi har det så fælt" argumentet.

Waco

Veldig for at vi analyserer denne "mammafiguren" litt nærmere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig for at vi analyserer denne "mammafiguren" litt nærmere.

DENNE mammafiguren..mener du da MEG? Hadde vært kjempemorsomt om noen ville analysere meg. Lykke til!

Mirabella

Skrevet

Er dere virkelig så utålomdige og intolerante??

Jeg er sjokkert jeg.

Det eneste som irriterer meg i butikken er disse "gruppene" med foreldre som samler seg med vognene i midtganger, slik at andre ikke slipper forbi. Og da snakker vi om foreldre... ikke barn. Dette er voksne mennesker som ikke gidder å stille seg inntil kanten/veggen/hyllen, men på tvers i midtgangene.

Unger som skriker? Phø.. tenker bare "Huff stakkars foreldre og stakkars barn!" Er på en måte glad for at det ikke er mine barn jeg. Og jeg er glad for at jeg ikke ER barn.

Vi må da for pokker tåle å handle uten å irritere oss over unger som skriker litt. Min løsning er å flørte litt med disse barna. De stoppe alltid å gråte hvis noen kommer bort og viser litt interesse for dem, gjeiper litt og smiler. Enten får man et smil tilbake, eller så får man forskrekkede, trill runde øyne.

Er enig med Staryas reaksjon på Millas utbrudd. Man kaller ikke en unge for DRITTUNGE! Hvis alle gjør det, så lover det ikke godt for fremtiden. Selv folk uten barn skulle hatt en liten leksjon i pedagogikk og folkeskikk tror jeg.

Skrevet

Deter jo greit å irettesette unger, men man gjør det da med samme respekt som om det var en voksen? Man sier da ikke drittkjerring til en voksen man ikek kjenner?....

Unger må få tilbakemelding på hva som er akseptabelt og ikke, og foreldrene sier ifra hele tiden, og det er godt å slippe å mase HELE TIDEN konstant, og at andre sier ifra om SINE grenser, ikek at foreldrene må si ifra om andres grenser...

Det jeg mener er at foreldre sier ifra mye, hele tiden. Men skal man kunen gjøre noe annet enn å si ifra til ungen sin må man kunne la de løpe fire skritt bort en gang i blandt, så får de som sitter der borte si ifra om de liker det eller ikke.

Skal man som familie gjøre ting sammen må alle være med. Både far og mor og barn. Ellers må en være hjemme med barna, dersom man HAR noen til å være hjemme.... Det kan bli vanskelig å gå i butikker en gang i uken kun....

De som synes barn er en uting, og en byrde, vet ikek hva det vil si å ha barn. Jeg kan forstå det, har vært der selv; men ser nå hvordan verden er med barn...

Man må lære seg å leve med at barn er til stede, for slik vil det alltid være...

Skrevet

Litt utenfor temaet, men ...

Kanskje bruken av ordet drittunge er i gråsonen, men jeg syns det er kjempeflott at andre sier ifra, også til mine unger. Om de bruker sterke midler er det vel fordi det trengs sterke midler. Og vi har forskjellige grenser. Gro H Brundland etterlyste dem for noen år siden, jeg tror hun kalte den kjeftekjerringer (stemmer det?), de som satt i vinduene tidligere og holdt et våkent øye med området. Jeg tror å bli utsatt for sånne damer er sterkere kost enn en fremmed dame i et kaotisk kjøpesenter som kaller deg drittunge.

Men hvem vet. Kanskje ungen Milla snakka til aldri senere vil sette sine ben på et kjøpesenter .... hipphipphurra, sier jeg :ler:

Skrevet

Hvordan skal vi forvente at barn vokser opp og blir velfungerende voksne i et samfunn dersom de aldri skal få trening i å sosialisere seg? Barn trenger nemlig å bli tatt med i livets og samfunnets mange og sammensatte arenaer, aktiviteter og sosiale sammenhenger for at de skal i det hele tatt skal ha en viss sjanse til å forstå verden og etterhvert "vokse inn i den" og kunne fungere i den på egen hånd!

Hva burde aldersgrensen ha vært for barn på kjøpesenter?

Og se for dere kaoset den dagen fjortisene skulle invadere sentrene for første gang! Skulle de fått gått alene, eller måtte de hatt mamma med seg?

Barn trenger faktisk å få være med på kjøpesenter, også, på samme måte som de har behov for å bli tatt med på andre ting. De trenger å lære noe om hvordan man oppfører seg ute blant folk, i butikker og på et senter - eller i gågaten i byen, for den del! De trenger å lære noe om i hvilke butikker man finner forskjellige typer varer, om hvordan vi betaler for den varen vi skal kjøpe, om pengenes verdi etc...

Det handler om sosial trening, og enten man liker det eller ikke, så er faktisk også barna en viktig del av vårt sosiale fellesskap! Barna er ikke medaljens bakside i samfunnet vårt, de er framtiden vår - og fullverdige medlemmer av fellesskapet, med alt det innebærer! De er små mennesker som har sin egen verdi, og ikke bare "uferdige" voksne!

Jeg forstår jo selvfølgelig at mange i gitte situasjoner opplever barn som både bråkete og irriterende, det hender at jeg gjør selv også, men da er det kanskje nettopp disse barna som hadde trengt å lære noe om hvordan det forventes at man skal oppføre seg ute blant folk og hva som ikke går an!

Jeg kjenner et foreldrepar som har to barn som må være det ultimate skrekkeksempel å ha med seg på kjøpesenter. Disse foreldrene gjør da også alt for nettopp å unngå å ta barna med seg... Hadde det vært mine barn, skulle jeg riktig ha dratt dem med meg overalt, og fortalt dem klart og tydelig hva man kan gjøre og hva man absolutt ikke kan gjøre når man er ute i det offentlige rom!

Husk at det kanskje ikke alltid bare er barna sin skyld at de framstår som "uspiselige" og irriterende for oss andre! Kanskje like ofte er det foreldrene som svikter når det gjelder det å sette klare grenser for barnas oppførsel og atferd ute blant andre mennesker!

:wink: Dette var altså mitt syn på saken!

Førjulsklem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...