Gå til innhold

Barnefri sone

Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre  

1. 1. Ville du benyttet deg av en barnefri dag på kjøpesentre

• Nei
      21
    • Ja
      17

Fremhevede innlegg

Gjest Brunhilde
Skrevet

Neida Lasse,jeg kunne gjerne la være å røyke på senteret en dag i desember! Den ENE (merk deg det, ENE) dagen kan jeg røyke hjemme! :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Tror du barnet lærer å ikke dra i skjerf' date=' eller at voksne er skumle..?[/quote']

Barnet lærte nok at voksne er skumle, og det er bare fint om han lærte det så kanskje han oppfører seg neste gang han er med mamma på handletur. Eller hva tror du Lasse?

Denne spesifikke gutten travet rundt hele butikken og dro ned klær på gulvet- han søkte ikke etter oppmersomhet, han var bare full av f***. Han fikk seg en lekse og den var fullt fortjent etter min mening.

Det er mange barn som har blitt skremt av meg, nabogutten hjemme i Kongsberg er livredd meg uten at noen vet hvorfor. Kanskje han synes det er skummelt at jeg har sort hår, ikke vet jeg :-)

Milla

Skrevet

hehe, nei du skal ikke røyke hjemme, du skal HOLDE deg hjemme fordi du røyker, og derfor lukter røyk ser du... :wink:

Skrevet

Milla. Av og til lurer jeg på hvor du var da eq ble utdelt.

Et barn har ingenting med å dra i skjerf, enten det er av ekkel cashmere eller bomull. Poenget er at du har ingen rett til å kalle et barn som drar i det idiotiske skjerfet ditt noe som helst!

Har du et problem med at BUTIKKENS skjerf kanskje blir ødelagt, så gå til personalet og si fra. Det er deres problem, ikke ditt. Og jeg lurer på HVOR du går når du handler.

Det er aldri barn som drar i meg og mitt heeeeele tiden, heller ikke skjer det mine venner. Bortsett fra på bussen kanskje. Da hender det min sønn på 13 mnd plukker borti de som står nærme nok. Han er vel drittunge han også vel.

Det er bare at du later som om du er så innmari fin på det. Men så er du kun nedlatende, spesielt overfor barn.

Hvorfor hater du barn?

Skrevet

Sitat:

'Men så er du kun nedlatende, spesielt overfor barn.'

Herregud, er d NOEN i dette forumet som ikke har blitt behandlet

nedlatende av denne personen....???? WHY BOTHER, enten hu nå

virkelig er sånn el bare gjør d for å provosere.....

Skrevet

Barnet lærte nok at voksne er skumle, og det er bare fint om han lærte det så kanskje han oppfører seg neste gang han er med mamma på handletur. Eller hva tror du Lasse?

Milla

Han lærte da ikke å ikke rive ned klær, men at noen voksne er skumle.. See?

Dersom jeg roper og kjefter på noen unger på jobb (type slutt! og stopp med det der!..) lærer de å ikke gjøre det når jeg er der, men de lærer ikke å slutte å gjøre det... De gjør det bare bak min rygg... :wink:

Unger må lære hvorfor for å forstå hvorfor og dermed se hvorfor...

Derfor har det lite for seg det du viser til.

Skrevet

Skjønner ikke at det går an å ha så svak psyke at man blir stresset av barn man treffer på et kjøpesenter. Jeg har aldri tenkt over problemet en gang, hverken før eller etter jeg selv fikk barn. Om jeg ser noen barn som hyler og slår seg vrang tenker jeg bare "Stakkars foreldre", for jeg vet hvor trassig det er for de. Det har ikke noe med meg å gjøre. Alle barn blir litt vrange av og til, min egen inkludert. Men jeg kommer da ikke til å slutte å ta han med av den grunn.

Skrevet

Dersom man hadde hatt problemer med ufordragelige barn som dro i dyre skjerf og andre klær man kanskje skulle kjøpe, så hadde det vel gått an å si fra at dette skjerfet/ plagget ser jeg faktisk på!

Jeg har irritert meg over barn jeg synes er mer eller mindre uten folkeskikk selv, men skal jeg først vise min irritasjon, så viser jeg den ovenfor foreldrene som det ikke alltid virker som prøver å få barnet til å oppføre seg engang!

Har høyt spurt hvor foreldrene til barna er (type "lurer på hvor foreldrene er jeg?"), når situasjonen er slik at barna ødelegger eller plager andre mennesker eller dyr. Og da fisker de som regel fort til seg sine små! Og de fleste ser da også hvorfor spørsmålet kom, og jeg har aldri opplevd verken barn som er redde eller sure foreldre pga det.

Og nå skal jeg være litt gjettende her, men Milla dro det selv inn, nabogutten, som "uforståelig nok" er redd deg Milla.... Dersom du viser like mye arroganse, dårlig respekt for barn som ikke gjør akkurat som du selv synes er rett, sier så klart ifra hva du mener til enhver tid som du gir uttrykk for, så sjokkerer det meg ikke i det hele tatt at han er redd deg!! Og jeg tror ikke det har noe med fargen på håret ditt! :blunke:

(men jeg VET jo ikke, det er bare mine først tanker når du skrev det du gjorde, og etter det inntrykket du gir oss her inne.)

Skrevet
Man kan ikke ALLTID finne på ting for barna sin skyld...

Noen ganger må de også være med på noe som ikek er gøy for dem...

.... noen ganger må barna også lære å gi litt og ikke bare gjøe det DE har lyst på...

Man kan si det samme til voksne,

Man kan ikke ALLTID finne på ting for de voksnes skyld, noen ganger må de også være med på noe som ikke er gøy for dem.......

.....noen ganger må de voksne også lære å gi litt og ikke bare gjøre det DE har lyst på....

:wink:

jeg ser hva du mener........

Men som du skjønte så snakket jeg om særtilfellene hvor du faktisk ser at voksne mennesker bruker kjøpesenter som lekeplass... Det er forskjell på hver eneste dag og en dag i uken............

Klarte ikke å dy meg :P

Skrevet

Milla, Milla, Milla...

Det er OK at du har kunnskap om klær og sminke osv.

Men her er du tydeligvis litt ute på bærtur.

Barn har ikke så mye kunnskap, men de lærer hele tiden. De skal lære å bli voksne og plukker opp ting fra nettopp de voksne (slike som deg).

Det blir ikke særlig fint her i verden om neste generasjon skal gå rundt og rope: "Jævla møkkakjerring!" eller "Drittsekk!" etter hverandre.

Og det er VI som må lære dem det.. ikke nødvendigvis bare foreldrene, men alle som er ute og går blandt barn og deres foreldre.

Dette lyser faktisk dårlig folkeskikk og mangel på tålmodighet.

Jeg synes at det er skammelig at man ikke kan ta seg tid til å snakke skikkelig med et barn jeg. Man må da forklare barnet HVORFOR det ikke er pent å dra i skjerfet. Et barn vil ikke skjønne hvorfor du roper: "Drittunge!", men h*n vil fort plukke opp at det er lov til å snakke stygt til andre mennesker.

Hadde det vært mitt barn du hadde oppført seg slik ovenfor, så tror jeg sannelig at du hadde fått deg en lekse.

Nei, vi bør nok ikke ha barnefrie dager. Det er nemlig voksne som må sosialiseres også!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
enten det er av ekkel cashmere eller bomull.

Hvorfor hater du barn?

Verdens fineste ull er i følge Starfish "ekkel" :roll:

Jeg hater slettes ikke barn, hvis du husker litt tilbake så hadde vi en tråd som handlet om det å sitte barnevakt. Jeg sitter selv barnevakt regelmessig for en jente i denne bygården og vi har det kjempehyggelig sammen. Så jeg hater ikke barn, men jeg forlanger at foreldrene har kontroll på sine barn når de er ute i det offentlige rom.

Når det gjelder nabogutten så har vi aldri snakket sammen, hvis han er ute når jeg kommer hjem til mine foreldre i Kongsberg så løper han enten inn eller gjemmer seg selv om jeg sier "Hei" eller noe slikt. Han er en snodig liten tass :-)

Milla

Skrevet

Så det vil si at du har ingen forståelse av at barn faktisk gjennomgår faser i sin oppvekst som bl.a. innebærer trass mot autoriteter? Eller mener du kanskje at barn som er i en slik fase skal holdes utenfor allfarvei til fasen er vel overstått?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Så det vil si at du har ingen forståelse av at barn faktisk gjennomgår faser i sin oppvekst som bl.a. innebærer trass mot autoriteter? Eller mener du kanskje at barn som er i en slik fase skal holdes utenfor allfarvei til fasen er vel overstått?

Nå handler dette om barns oppførsel i butikker, ikke en full psykologisk analyse av barns utvikling. Hvis foreldre absolutt må ha med barna i butikken så tar jeg det som en selvfølge at de vet at de ikke får lov til å plage andre mennesker, ta ned ting fra stativene, løpe rundt å hyle etc. Kan de ikke oppføre seg burde de ikke få være med i butikkene.

Milla

Skrevet

Og om barnet lider av f.x. ad/hd, skal dette barnet heller aldri få være med i butikkene?

Jeg bare spør altså, lager en liste skjønner du. Regner med den blir temmelig lang til slutt.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Og om barnet lider av f.x. ad/hd' date=' skal dette barnet heller aldri få være med i butikkene?[/quote']

Hvis barnet har fått en dose Ritalin så burde alt være ok. Men hør her Starfish, jeg ser hvor du vil hen og for å komme deg i forkjøpet så vil jeg si at alle barn trenger sosial trening, men den skal ikke foregå på ett kjøpesenter eller en resturant på bekostning av andre mennesker. All oppdragelse begynner i hjemmet, barn er foreldrenes ansvar og hvis ungen slår seg vrang så bør foreldrene avbryte handleturen- og eller irettesette barnet der og da. Ikke gjøre som de fleste gjør, nemlig å ignorere barnet og ha han/hun holde på.

Milla

Skrevet

du lager en liste, starsfish?? jeg tror nemlig du bare vil kverulere med Milla!! :roll:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
du lager en liste' date=' starsfish?? jeg tror nemlig du bare vil kverulere med Milla!! :roll:[/quote']

Det har jeg oppfattet for lengst Lisle, men jeg bet henne av før hun rakk å sette igang. Kommer ikke til å poste mer i denne tråden- jeg har sagt det som bør sies om denne saken.

Milla

Skrevet

Hva med barn/voksne som har hjerneskade. Sitter i rullestol, hyler og skriker?

Du fatter nemlig IKKE hvor jeg vil!

Så lenge du får ha din perfekte verden i fred, er det ett fett.

Om ALL sosial trening skal foregå i hjemmet, hvordan skal da barnet få den sosiale trening det offentlige rom krever?

Om et barn skal være innendørs til det er 5-6 år gammelt av frykt for å ikke si/gjøre noe støtende til byens finere fruer, får de da nok sosial trening?

Ser du ikke at du motsier deg selv? Alle barn trenger sosoial trening sier du, men for å få mye av den sosiale treningen, må man ikke UT!?

Om en handletur avbrytes fordi barnet slår seg vrangt, VET du hvilke konsekvenser det kan få for videre oppdragelse av barnet?

Skrevet

Du bite meg av?

Neppe, jeg syns du virker mer fjern for hver ting du sier i saker ang. bl.a. barn. Dermed ikke sagt at du ikke har mye bra å si, bare at når det gjelder barn og gravide spesielt er du helt borte enkelte ganger.

Skrevet

Jeg er så enig med Milla om gangen i dette (selv om jeg mener å bruke ordet drittunge er i gråsonen).

Hvis man som forelder opplever at det kommer en fremmed dame/mann bort og forteller at barnet oppfører seg håpløst, hvilken forelder vil ha kapasitet til å takle 1.) at fremmede gjør oppmerksom på at du er mislykket (bare innrøm det, det er det som er første tanken!), og 2) barnet på en ordentlig måte? Og som noen allerede har sagt, er kjøpesenteret det rett sted å ordne opp i noe som barnet allerede skulle hatt med seg hjemmeifra?

Jeg har opplevd at fremmede har snakket hardt til barna mine for noe de mente var overtramp på sin personlige frihet (eller hva det var), og har beskyttet barna mine ved å ta deres, barnas, side. Det mener jeg foreldre skal gjøre. Og har samtidig vært takknemlig - i det stille - for at noen har brydd seg om å ta seg tiden til å lære dem noe om andre.

Jeg tror det ville vært et mye flottere samfunn hvis flere hadde sagt ifra, ikke bare forvente at foreldre skal ha 100% oversikt hele tida. Det er et altfor komplisert samfunn til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...