Gå til innhold

Ettermiddagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja,det er fælt å si det,men sånn har det blitt her i huset.Lille barnet mitt er helt kaputt når jeg henter h*n i barnehagen om ettermiddagen.Alder er 3 år.Da er det bare hyl og vræl i et par timer og så er det leggetid.Føler at vi ikke får noe kvalitetstid sammen,bare stønn og huff a meg.

Tror jeg blir gal snart.Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å snu det heller.Er alene med omsorgen.Ikke foreslå at noen kan hente barnet,for det er ikke realistisk.

Det er så trist.Føler at vi ikke har det fint sammen lenger.Og jeg prøver å variere; ta en sykkeltur etter barnehagetid, rusle en tur ut.Men det er stort sett bare sorgen.

Har snakket med bh.g om dette, og de sier at det er vanlig at barna er sliten. Og at trivselsfaktoren der er høy.

Hvordan har dere det da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Gjør rolige aktiviteter som lese, spill, bade osv.

Ikke så rart at det ikke er mye futt igjen i en liten kropp, for i barnehagen går det i hundre!

Viktig at han får en ordentlig hvilestund iløpet av dagen og.

Det går seg til ettersom de blir større!

Skrevet

Kanskje han bare er inne i en litt krevende periode....? Sånn har mine vært iallefall. :klem:

Gjest en mamma
Skrevet

Han er nok sliten etter en dag med intens aktivitet i barnehagen, og så har han kanskje ikke funnet "sin" måte å roe seg ned på etterpå. Og en kombinasjon med trassalder. Dropp enkelte "må gjøre" prosjekter på ettermiddagen en stund, la han hjelpe til med å lage middag, f.eks. la han tømme innholdet i suppeposen i vannet og røre rundt.

Det kan være en tålmodighetsprøve å være mamma i perioder, det vil gå over denne perioden også.

Skrevet

Uff da - føler med deg.. Har tenkt det selv til tider at "dette er bare tragisk" men det går over... Ikke noen trøst akkurat men..

Det vi gjorde var å ta det helt rolig, ikke kjefte - bare prøve forstå.. Vi lagde middag vi visste småtten likte, leste, farget eller lekte på hennes premisser og forsøkte tidligere leggetid - noe som sakte med sikkert førte til resultater...

Men hva med en middagslur i barnehagen da? Kan det være en løsning??

:)

Skrevet

Vi har også slike ettermiddager. (Junior er 2 år og 4 mnd).

Har funnet ut at det beste er å ikke legge opp til altfor mye med en gang vi kommer hjem.

F. eks så må middagen ofte vente til ved 6-tiden. Tiden før det brukes ofte til å lese, tegne eller leke sammen med den lille. Da er det som oftest rolige leker som puslespill og slikt det går i.

Rådet om å ta med barnet på matlaging og husarbeid funker bra her hjemme også. Når Junior får en støvsuger han kan farte rundt med, er det pur glede i lang tid. :)

Skrevet

Kjenner meg SÅ igjen!! Av og til starter det I barnehagen når han ser mor kommer inn døra... Surving og grining og supertrøtt unge. Så sovner han i bilen hjem - og gjett hvordan det DA er når han våkner... Av og til flyr man jo nesten på veggen. Jeg har ei lita ei til på 8 mnd., og å koordinere de to iltre små kan være en prøvelse.

Men jeg henger meg på de andre tipsene feks dette med matlaging. Ellers innrømmer jeg at jeg av og til lar han se tegnefilm mens jeg lager mat...Humøret kommer seg atskillig når han har spist. :)

Jeg er ikke alene, men faren kommer ikke hjem før rundt 17 - så da er jeg oftest alene i den "verste" perioden. Men det har blitt bedre nå i vår. Poden blir fire til høsten. Lykke til!

Skrevet

Vi har også hatt sånne perioder. Hva med litt tid for seg selv? Sitte i sofaen med dyna og slappe av litt? Det har hjulpet her. Har også tatt med noe frukt å spise på vei hjem fra barnehagen så hun ikke er helt utsultet og sur av den grunn.

Og alle sånne perioder går over, husk det!

Gjest Gjesta
Skrevet

Nevøen min, som er på ca samme alder, er også ofte trøtt når han kommer fra barnehagen. Men da tar han en lur på en times tid når han kommer hjem, og etterpå er han blid og fornøyd fram til leggetid i åtte-halv ni tida.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg høres sikkert veldig snusfornuftig ut nå, men jeg vet at mange kansje legge barna sine litt sent. De syns f.eks. det er trist å måtte legge sin lille i 7 tiden, vil gjerne ha litt mer tid sammen. Men så blir han/hun bare trøtt og sur dag etter dag.

Ellers har jeg også hatt slik perioder med mine barn. Se litt på rutinene dine. Forslaget om å ha litt frukt/en grovbrøskive like etter hjemkost og så kose litt sammen før man lager "middagskvelds" kan fungere.

Hva med et bad og under badet kan dere prate sammen om dagens hendelser, synge litt og kose. Tegne, lese, lage tog eller bygge klosser sammen. Selv om dette er periodeavhenging, tror jeg noe av det kan være at barnet er sliten, endelig kommer mamma, og så må man i gang med matlaging og annet styr og får ikke det rolig samværet og oppmerksomheten som barnet kansje lengter etter.

Selv er jeg kjempeheldig for jeg valgte til slutt å gå ned til 80% stilling. En fridag midt i uken har gjort underverker for oss alle. Men ikke alle har mulighet til noe slikt selvsagt.

Gjest Gjest
Skrevet

JEG HAR også en 3 åring i barnehagen,av og til sovner hun i bilen,men som oftest er hun våken hele tiden og hun kan være sutrete hjemme hvis det skjer mye på en gang og hun ikke alltid får det som hun vil....men det hjelper å stresse ned og la barnet finne roen og finne på litt aleine eller sammen....

hun ligger seg mellom 18.30-19 når hun ikke har sovet får det er jo lange dager og fullt kjør i bg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...