Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når datteren vår ser på Disney Channel, Toon Disney e.l. og er i overgiret humør:

holder ikke de programmene på svært lenge utover kvelden m.t.p. at de som kanalene er "laget for" legger seg tidlig?

Den som kunne sagt "se det er ikke noe på tv fordi det er så sent" kl. 19.00 istedet for 22.00 (eller rundtom der..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handler mer om å sette grenser selv enn å forvente at en tv-kanal skal gjøre jobben for en.

Mange som ser på Disney Channel som ikke er småbarn og.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trenger ikke å skylde på at TV er ferdig for kvelden, jeg bruker heller å si at "nå er det kveld og tid for kveldsmat". Tv trenger ikke å styre når barnet tar kvelden, det gjør jeg fordi hun trenger nok søvn så hun er i god form til barnehage hver morgen. Har man en fast rutine på når det er kveld blir barnet fort vant til når kveldsrutinene starter, og protesterer sjelden.

Skrevet

Her har vi hatt mange disputter rundt det. Jeg fjernet like så godt kortet fra tuneren.

Det er greit at jeg sier at hun ikke får se på kvelden. Det godtar hun. Men her er det om dagen i helgene det er det verst. Spesielt nå som hun kan slå på og alt selv. :)

Skrevet
Handler mer om å sette grenser selv enn å forvente at en tv-kanal skal gjøre jobben for en.

Mange som ser på Disney Channel som ikke er småbarn og.

Veldig godt dagt, Rhiakath! Det er vi som foreldre som skal sette grenser for barna og det bør faktisk holde å si at "nei, nå er det for sent å se på TV!" Helt enkelt.

Og fungerer ikke det, så bør kanskje hele barneoppdragelsen tas opp til vurdering. :sjenert:

Skrevet

Som noen sier er det jo større barn som liker tegnefilm og Disney Channel seriene også. Tegnefilmene varer vel til 20.30

Og selvom det er noe på TV betyr vel ikke det at barna må få se på det?! Det er godteri i butikkene hver dag - men vi kjøper bare på lørdag likevel.....

Gjest Piper
Skrevet
Enig i at det burde være unødvendig å kjøre barneprogram til langt utover kvelden...

Men enn så lenge det skjer, så må du jo bare ta konsekvensen av det, og sette foten ned allikevel. "Ja, jeg skjønner at du vil se mer, men nei, du får ikke lov. Det er sent. Du skal legge deg. Punktum!"

(- men nå har ikke vi parabol da, så kanskje lett for meg å si. Og Cartoon Network får de ikke se, så da er det ikke så mye igjen ;)  Good old BarneTV slutter heldigvis 18:40!)

Hvorfor er det unødvendig, å sende barneprogram utover kvelden? Er det tv-kanalen som skal styre når barna skal til sengs? Mine barn på 13 og 11 ser en del på Disney Channel, og skal ikke de ha muligheten til å se på den kanalen, fordi enkelte foreldre ikke klarer å få sine egne i seng?

Når skal i såfall de slutte med barneprogrammene? Er det når 3 åringen skal legge seg? Eller kanskje vi bør ta hensyn til 4-5 åringene? Ups, vi kan jo ikke glemme 6-7 åringene, eller? Ojda, hva regnes egentlig som barn? Hmm, er det ikek de under 13, for når de fyller 13 går de over til å bli tenåringer.

Så hvilken aldersgruppe skal tv-kanalen ta hensyn til? Når vi tross alt har et sprang fra 1-12 år. Og selvfølgelig forstår vel alle, at en 12 åring er lengre oppe enn en 1 åring.

Det er faktisk så enkelt å si, at nå er det seng, for det er tross alt de voksne som bestemmer ikke tv-en.

Skrevet
Det er vi som foreldre som skal sette grenser for barna og det bør faktisk holde å si at "nei, nå er det for sent å se på TV!" Helt enkelt.

Og fungerer ikke det, så bør kanskje hele barneoppdragelsen tas opp til vurdering.  :sjenert:

:Nikke:

Skrevet
Når datteren vår ser på Disney Channel, Toon Disney e.l. og er i overgiret humør:

holder ikke de programmene på svært lenge utover kvelden m.t.p. at de som kanalene er "laget for" legger seg tidlig?

Den som kunne sagt "se det er ikke noe på tv fordi det er så sent" kl. 19.00 istedet for 22.00 (eller rundtom der..)

Jeg sier ikke med dette at jeg legger ungene mine etter hva tvguiden sier...

Andre barn har fortalt henne at mammaen deres har sagt at når barnetv er ferdig, så må de legge seg fordi de er natt.

Datteren vår som aldri har intressert seg for barnetv på nrk, vil jo dermed sigende tenke at ok da kan jeg se lenge enda..

Det er ikke et problem her hjemme å legge ungene selv om tv`n står på, jeg bare begynte å tenke tanken..

Skrevet
Datteren vår som aldri har intressert seg for barnetv på nrk, vil jo dermed sigende tenke at ok da kan jeg se lenge enda..

Barn vil jo alltid trekke sine egne konklusjoner ut av ting de hører, så da er det ditt ansvar som forelder å forklare det til henne slik at hun ikke tror dette gjelder for Disney Channel også ;)

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Det er faktisk så enkelt å si, at nå er det seng, for det er tross alt de voksne som bestemmer ikke tv-en.

Ja, det var vel egentlig det jeg sa i resten av innlegget mitt, det.... :ler:

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Hvorfor er det unødvendig, å sende barneprogram utover kvelden?

Og BTW, hvorfor er det nødvendig da, for å snu det på hodet?

Har ikke egentlig sterke meninger om dette, men ser rett og slett ikke behovet for en endeløs strøm av tegneserier og barneprogram fra formiddagen til kvelden, uansett hvor gammelt barnet er.

Skrevet

Nei,perfekt er man ikke-men prøver så godt jeg kan. :)

Skrevet

Når man setter grenser, så forklarer man jo også hvorfor... man kan ikke se for mye på tv, fordi hjernen ikke har godt av det. Det er jo et faktum.

da har man en grunn, og ikke bare være vanskelig..

Gjest Gjest
Skrevet

hos oss så er det nå enn slik at hvis barna sitter å ser på disse kanalene på ettermiddagen... så når kl er 1800, da er det nrk, og ikke noe mer tv etter det...

med unntak av noen helger da det er filmer som de har lyst til å se kl 1900...

Skrevet
Når man setter grenser, så forklarer man jo også hvorfor... man kan ikke se for mye på tv, fordi hjernen ikke har godt av det. Det er jo et faktum.

da har man en grunn, og ikke bare være vanskelig..

Det gjør vi jo...men min trassige jente vil ikke alltid høre på oss-hun har selektiv hørsel. :)

Skrevet

Vi sliter med hvis vi er ute og hun er lei..da kan hun finne på å gå inn og sette seg foran tvn midt på dagen i helgene. Der er vår kamp.Hun synes det er helt greit at jeg sier at det er nok etter barne tv om kveldene. Men det blir nok folk av henne å. :)

Skrevet

Det blir folk av alle, særlig siden det er vanskelig å bli noe annet.. Saken er bare hvordan man blir.

Skrevet

Jeg tror nok ikke at noen diskusjoner rundt Disney ødelegger mitt barn...Det er å ta vel hardt i.

Forøvrig fikk jeg bakoversveis her om dagen da Nrk barne tv var på. Der sa de "Helvete" så det sang.. Barnetv er ikke som før...Tenk hvor mange barn som så det! Tro om det blir folk av dem? :ironi:

Skrevet

Vi har Disneychannel og Cartoon Network. Ungene ser ikke på tv hele dagen, men Cartoon Network holder på til kl 21:00 og Disneychannel til kl 22:00.

Det er en sjelden gang i blant de får være oppe lenger og se på til kl 20:30/21:00 ( i helgene får de gjerne lov til å være oppe og se Lørdagsfilmen som begynner kl 19:00 på Disneychannel ), men vi slår av TV mellom kl 19:30 og kl 20:00 her i huset på hverdagene. Da er det over for tegnefilmer denne gangen. Og da har de jo sett litt på tegnefilm om morgenen før de går på skole og park og så ser de litt til på ettermiddagen før vi går ut. Så det er mer enn nok tv-titting, det er nå sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...