Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Jeg lurer på om jeg kan få fødselspenger. Jeg har jobbet som vikar i et firma siden April ifjor. Men saken er at selv om jeg har vært i samme firma i ett år nå, så har jeg bare hatt korte arbeidskontrakt. En ukes, to ukers eller tre ukers kontrakt av gangen..men jeg har såvidt jobbet hver måned da. Det er sånn at jeg enten jobber i en uke og går arb.ledig resten av mnd, eller jobber i to uker og ledig i to uker, eller jobber i tre uker og ledig i en. Så det jeg lurer på er om jeg kan få fødselspenger?? Noen som vet? Takknemlig for alle svar.
Belit Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Du må ha hatt inntekt i minst 6 av de siste 10 mnd før fødsel for å få fødselspenger. Det er ikke arbeidsforholdenes karakter (fast eller uregelmessig) som avgjør dette, men faktisk skattbar inntekt som du har hatt. Sykepenger og dagpenger, som begge er ytelser man har rett til på bakgrunn av tilknytning til arbeidslivet, teller med som inntekt når fødselspenger fastsettes. Hvor mye du får vil i ditt tilfelle sannsynligvis være et gjennomsnitt av den inntekten du har hatt, eller fastsettes skjønnsmessig av saksbehandler. Jeg har hørt at skjønnsbruken i slike tilfeller heller mot det mer generøse, slik at Trygdekontoret ikke slår seg til ro med å utbetale minst mulig som de kan slippe unna med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå