Gjest *kaninelsker* Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har ei jente på snart to år og ei på et par måneder. Vil gjerne at barna skal vokse opp med dyr, og ønsker også en liten hårete venn for vår egen del. Dessverre er kanin det eneste pelsdyret jeg tåler, og det er forsåvidt greit nok ettersom de krever moderat med stell. Jeg har hatt 5 dvergveddere i årenes løp, så jeg har en del erfaring. Og derfor gjør jeg meg noen tanker om at det kanskje er veldig dumt å ha kanin i et hus med så små barn? Toåringen har ikke akkurat forsståelse for hvordan en skal oppføre seg i forhold til et sånt dyr, og jeg vil for guds skyld ikke ende opp med et sjelvende nervevrak av en kanin. De har jo så lett for å bli stresset og utilpass. Har noen av dere erfaring med små barn og kanin? Ville det vært best å velge en større rase enn dvergvedder i såfall? Eller er det best å vente i to år til? Blir veldig glad for innspill!
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Hvis du skal ha kanin sammen med så små barn må den viktigste regelen være at det er din/de voksnes dyr. Dette medfører at det er dere som steller den, og dere som bestemmer når den skal ut av buret og håndteres - bestandig. En toåring (eller tre, fire, fem-seksåring for den del) skal etter mitt skjønn ALDRI få håndtere et dyr alene, samme om det er et hamster eller en hest. Kaniner kan si tydelig i fra når de ikke liker noe, både ved å bite, sparke og klore, men de er også skjøre og skvetne byttedyr, og de skjuler det godt om de knekekr et bein eller får en vond klem, med det resultat at de lider i stillhet. Kaniner liker ofte ikke å bli holdt, klemt og løftet, mens de kan være kosete og tamme når de er trygt nede på gulvet eller i buret. Om dere er sammen med ungen når den klapper kaninen, går det helt sikkert bra. Hvor stor kanin dere bør velge synes jeg ikke skal bestemmes utfra teorien om at store dyr tåler mer, da en stor kanin i praksis er like skjør som en liten, bare sterkere så den kanskje får sparket seg løs om den blir båret på. det er i hvert fall min erfaring med en mellomstor kanin (rex). Men det er forskjell fra rase til rase hvor rolige og egnet de er som kjæledyr. Sjekk ut ulike raser via f eks Norsk Kaninforum (mange flinke og veldig hjelpsomme folk). Kjøp kanin av oppdretter, så får du friske dyr, gode råd og et litt mer forutsigbart gemytt enn ved kjøp i butikk.
NinjaTurtle Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Hva med å kjøpe ei skilpadde? Du er vel ikke allergisk mot skilpadder? :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå