Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Emera
Skrevet

Nå klør jeg meg i hue her.

I går fikk jeg purring på en regning. Regningen betalte jeg med kort for to måneder siden, og beløpet er trukket fra min konto. Da jeg betalte gikk det på terminalens reserveløsning.

Det dreier seg om egenandeler hos en behandler, og regningene sendes ut sentralt fra sykehusets regnskapsavdeling, og ikke fra min behandlers kontor.

Det var to egenandeler som jeg betalte samtidig (til sammen 530 kroner), og sykehusets regnskapsavdeling har kun mottatt den ene. Med andre ord er det 265 kroner som "svever i lufta" et sted.

Jeg har ringt behandlers kontor, regnskapsavdelingen og min bank. Og egentlig ikke kommet noen vei. Hva gjør jeg da? Og hvor i all verden er de 265 kronene som beviselig er trukket fra min konto?

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Så lenge du har kvittering for at du har betalt er det ikke ditt problem å vite hvor de pengene svever - da har du ditt på det rene! Så da kan du bare stikke innom dem og fremvise kvittering, så får de lete opp de pengene.

Skrevet

Var det regning med kid-nummer?

Har du tasta riktig kid-nummer?

En bekjent tasta feil kid-nummer en gang, og det var vanskelig for han å bevise at han hadde betalt regninga. Men det ordna seg omsider.

Gjest Gjest
Skrevet
Var det regning med kid-nummer?

Har du tasta riktig kid-nummer?

Trodde ikke det gikk an jeg? For hver gang jeg bommer på et tall i KID-nummeret, så får jeg opp feilmelding. :sjenert:

Gjest Emera
Skrevet

:) Tusen takk for svar!

KID-nummer var det nok, men jeg betalte med kort i behandlers kortterminal og ikke via nettbank.

Lilletroll, hvis det du sier stemmer er jeg glad for det! Og jeg håper jo at regnskapsavdelingen ser det sånn også! Men jeg er litt bekymret for at purringen går sin gang i regnskapsavdelingens datasystem helt av seg selv, og at den blir sendt til inkasso uansett... dette har vi jo sett flere ganger, det har blant annet blitt tatt opp slike saker i forbrukerprogrammer på TV.

Jeg vil ikke ende opp med betalingsanmerkning, jeg har jo betalt. Og jeg betaler ALLTID regningene mine, så dette håper jeg ordner seg.

Gjest lilletroll
Skrevet
Men jeg er litt bekymret for at purringen går sin gang i regnskapsavdelingens datasystem helt av seg selv, og at den blir sendt til inkasso uansett...

Skriv brev (viktig med ting skriftlig) der du skriver at "vedlagt oversendes kvittering for innbetalt beløp...." blabla...så avslutter du med at du anser saken for avsluttet fra din side. Men send KOPI av kvitteringen for innbetalt beløp - originalen må du holde fast i som om livet ditt avhenger av det

Gjest Emera
Skrevet

Ja, det er vel den greieste måte å gjøre det på.

Det merkelige er at da jeg ringte sykehusets regnskapsavdeling så ba de meg om å sende utskrifter mm til behandlers kontor... Det skulle altså være slik at det er kontorpersonalet hos behandler som skulle ha sendt regnskapsavd. bilaget fra den papirbaserte reserveløsningen .

Men det kan da ikke jeg gjøre noe med..? Jeg kan ikke fotfølge pengene fra min konto over til regnskapsavdelingens konto. Jeg må da kunne stole på at pengene overføres slik de skal når jeg har betalt? :klø:

Gjest Neffi
Skrevet
:) Tusen takk for svar!

KID-nummer var det nok, men jeg betalte med kort i behandlers kortterminal og ikke via nettbank.

Lilletroll, hvis det du sier stemmer er jeg glad for det! Og jeg håper jo at regnskapsavdelingen ser det sånn også! Men jeg er litt bekymret for at purringen går sin gang i regnskapsavdelingens datasystem helt av seg selv, og at den blir sendt til inkasso uansett... dette har vi jo sett flere ganger, det har blant annet blitt tatt opp slike saker i forbrukerprogrammer på TV.

Jeg vil ikke ende opp med betalingsanmerkning, jeg har jo betalt. Og jeg betaler ALLTID regningene mine, så dette håper jeg ordner seg.

kanskje du forveksler trekket ditt med et annet. Og at du faktisk ikke har betalt?

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Øh, hva slags annet trekk?

Det står på konotutskriften av det er trukket 530 kroner fra min konto til regnskapsavdelingens konto. Jeg vet ikke hva jeg kan forveksle der?

Endret av Emera
Gjest Neffi
Skrevet
Øh, hva slags annet trekk?

Det står på konotutskriften av det er trukket 530 kroner fra min konto til regnskapsavdelingens konto. Jeg vet ikke hva jeg kan forveksle der?

nei, sorry. Ikke dumt ment altså... Da kan du bare vise de din kontutskrift med bekreftelse fra banken.

Gjest Emera
Skrevet

Neida, jeg tok det ikke dumt heller, altså. ;) Bare lurte på hva slags trekk det skulle ha vært... :)

Skrevet (endret)

Om du beviselig har betalt disse pengene, så bør dette være banken sitt problem.

Det er bare å henvise til kontoutskriften, så kan de ikke kreve at du betaler en gang til - du har allerede betalt !

Endret av Skyler
Gjest Emera
Skrevet

Håper det. :)

Nå holder jeg på å ringe rundt, skal ringe BBS som opererer betalingsterminalene og høre om de kan fortelle meg hvor pengene har tatt veien, bare sånn at jeg vet det. Men når jeg kommer hjem er alle sånne instanser selvfølgelig stengt. Så nå må jeg vente til mandag og håpe at jeg rekker det da. Irriterende, for jeg vil ordne dette helst i går... Liker ikke å ha sånt hengende over meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå klør jeg meg i hue her.

I går fikk jeg purring på en regning. Regningen betalte jeg med kort for to måneder siden, og beløpet er trukket fra min konto. Da jeg betalte gikk det på terminalens reserveløsning.

Det dreier seg om egenandeler hos en behandler, og regningene sendes ut sentralt fra sykehusets regnskapsavdeling, og ikke fra min behandlers kontor.

Det var to egenandeler som jeg betalte samtidig (til sammen 530 kroner), og sykehusets regnskapsavdeling har kun mottatt den ene. Med andre ord er det 265 kroner som "svever i lufta" et sted.

Jeg har ringt behandlers kontor, regnskapsavdelingen og min bank. Og egentlig ikke kommet noen vei. Hva gjør jeg da? Og hvor i all verden er de 265 kronene som beviselig er trukket fra min konto?

Det blir alltid betalers bevisbyrde. De ber deg om å lege frem kvittering.

du har vel nettbank? der kan du gå inn , der ligger alt du har betalt.

Gjest Emera
Skrevet
Det blir alltid betalers bevisbyrde. De ber deg om å lege frem kvittering.

du har vel nettbank? der kan du gå inn  , der ligger alt du har betalt.

Jeg vet det.

Gjest Thalassa
Skrevet

sikkert kontoret som har tulla med reserveløsningen. Før iallefall var det sånn at man måtte sende reserveløsningene med oppgjøret til banken, og dette måtte regnes på en spesiell måte. Men dette har kanskje blitt modernisert, hvis det var en ny terminal. (de mørke)

Gjest gjest1
Skrevet

Det er fortsatt vanskelig å finne ut av reserveløsninger, de går ofte inn på konto i en sum, og en annen dag enn det har blitt betalt. Du har kvittering, vis frem den, og har du betalt begge beløpene samtidig har de sikkert fått dem. Regnskapsavdelingen har sikkert bare surret når de har stemt av banken. De mottar sikkert mange like innbetalinger hver dag, det er vel like takster de opererer med.

Og det er ikke lov å gi deg betalingsanmerkning på en tvistesak. Det vet også inkassobyrået, om ikke sykehuset vet det.

Hold fast på originalen din, send dem en kopi, og la dem ordne opp i sitt eget rot :)

Gjest Emera
Skrevet

Takk begge to, det var informativt!

I går gikk jeg innom en butikk hvor jeg handler ofte og spurte dem om dette. De hadde aldri hørt om problemer med reserveløsning, sa de. Det var der jeg fikk tips om å ringe BBS.

Så da kan jeg går ut fra at det ordner seg når jeg sender regnskapsavdelingen mine kontoutskrifter.

Thalassa, det var ikke en av de mørke betalingsterminalene, nei. Og i følge regnskapsavdelingen skulle visst behandlers kontor ha sendt reserveløsningen slik du sier. Men behandlers kontor hadde ikke hørt om dette.

Egentlig er jeg altfor pliktoppfyllede som driver og ordner opp i dette på egen hånd... :ler: Men jeg blir rett og slett nysgjerrig på hva som har skjedd med det ene beløpet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...