Gå til innhold

Rethymnon, Kreta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Hei.

Jeg skal til Rethymnon på Kreta i sommer. Har aldri vært der, og lurer på om noen har noe å fortelle meg om plassen! :) Hvordan er prisnivået på mat og drikke? Er det noe særlig å shoppe?

Skrevet

Hei, jeg kom hjem derfra på torsdag. Var der en uke, og storkoste meg.

Euroen har vel gjort sitt for at ikke alt er så billig lengre, men mat og drikke var ikke så ille dyrt. F.eks. pizza kosta 7-11 euro, en toast 3 euro, drinker kostet vel 5 euro, kyllingfilet-middag kostet rundt 13 euro såvidt jeg husker (ta dette med en klype salt da :sjenert: husker ikke akkurat)

Det var typiske syden-strender med parasoller på linje bortover store deler av stranden, men helt greit. Parasoll er greit å ha der, parasoll og to solsenger kostet 8 euro, da hadde du disse hele dagen!

I vannet var det 22 grader nå!

Når det gjelder shopping er det typiske "turisksjapper" bortover hele veien ved stranden. Her selges alt dilldall, pynt og klær som hatter, caps, bikinier, kjøleskapsmagneter, luftmadrasser osv osv... Og mat, alkohol og røyk da..

Pass deg for skrapeloddselgere, disse huker gjerne tak i deg og vil selge deg et skrapelodd. Så må du bli med et sted hvor du må hente premien, og de vil da gjerne at du skriver under på en kontrakt. Dette gjelder da visstnok kjøp av leilighet der nede! Hvis du reiser med et selskap vil de sikkert informere om dette og, Ving gjorde i hvertfall det!

Rethymno er er by med ganske hektisk trafikk til tider, og selv om det er overgangsfelt og rødt lys, så stopper ikke bilistene....

Vi leide forøvrig en moped en dag, dette gikk helt fint! Vi kjørte på kryss og tvers, opp på fjellet, og fikk sett en del litt utenfor akkurat nede i sentrum. Veldig artig erfaring! Pass på og leie moped et sted du får tilstrekkelig forsikring, for en dag kostet det 20 euro!

I "gamlebyen" var det trange gater med masse butikker, og jo lengre unna stranda du kom liksom, jo billigere ble ting...ikke store forskjeller, men litt. Gamlebyen er verdt et besøk, tusle rundt og kose seg!

På stranda var det muligheter for å kjøre vannscooter, parasailing, bananaboat o.l. Litt dyrt, men utrolig gøy hvis man er personen som ikke liker å ligge pal hele dagen...

I byen er det mange turister, menyer står på engelsk og til og med svensk. Mye svensker og dansker der, ihverfall når vi var der nå..

Her har du litt ihvertfall!! Og hvis du reiser med et selskap har de servicekontor der nede, som man kan høre med underveis!

God tur!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Rethymnon var en av mine største skuffelser i Hellas.. Jeg syns strendene var dårlige, maten sånn passe og ellers var det en masse masete albanere, bulgarere og romanere. Grekerne holdt seg for seg selv i sin egen del av byen, og kom man i nærheten av dem merket man bare en masse kalde blikk.

MEN, dette er bare min opplevelse av stedet. Virker som de fleste har positive ting å si om Rethymnon og Kreta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...