Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg arvet noen aksjer i fjor, og fikk nettopp en gledelig overraskelse da jeg sjekkeet kontoen min; jeg hadde nemlig fått noen velkomne kroner i utbytte.

det jeg lurer på er om dette er utbytte fra i fjor, eller fra i år? Og om det er fra i år, er det flere årlige utbetalinger av utbytte? Eller er dette helt opp til hvert enkelt selskap så jeg må lese gjennom årsmeldinga?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er normalt med utbytte en gang i året, og de utdeles på bakgrunn av fjorårets resultat.

Nytt av året er at du må skatte 28% av disse pengene.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er normalt med utbytte en gang i året, og de utdeles på bakgrunn av fjorårets resultat.

Nytt av året er at du må skatte 28% av disse pengene.

Ja, det med utbytteskatten visste jeg om, men jeg regner med at jeg ikke skal betale skatt av dette før til neste år? For på selvangivelsen, og årsoppgaver fra aksjeselskapet, var det en annen og mye mindre sum som var oppgitt osm utbytte. Jeg arvet ikke aksjene før utpå høsten. Synes ellers det er kjipt med utbytteskatt - for min del er det ikke noe stort beløp, og det er tungvint å måtte sette av penger til denne skatten (men for all del, det er uasnett penger jeg ikke ville hatt om jeg ikke var heldig). Lurer på om jeg skal gå fra å stemme RV til Høyre ved neste valg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...