Spirito Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Vi har fått nye naboer, og de vet nok ikke helt hvor tomtegrensen går. To meter inne på plenen vår står noen trær og en rad med bringebær, og naboen tror nok dette er der grensen går. Dermed bruker han plenen vår som oppbevaringsplass for tilhenger og diverse annet. Naboen er kjempehyggelig, så jeg har liksom ikke lyst til å si noe, men samtidig er det jo greit at han vet hvor grensen går. Men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få sagt det uten å virke kjip? Jeg vil jo beholde den hyggelige tonen vi har! Når jeg skal klippe gresset nå, for eksempel, skal jeg trille tilhengeren vekk for å klippe, eller skal jeg klippe rundt? Begge deler kan sees på som skikkelig demonstrering, men en av delene må jeg gjøre, for gresset må jo klippes. Hjelp!
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Det er nok like greit å ta det opp så snart som mulig. Hva med å spørre om de kan flytte tilhengeren så du kan få klippet gresset på plenen din?
Gjest eurikine Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Men ærlig talt, du bare forteller han det? Hvem i alle dager blir sur for noe slikt. Å klippe plenen som en demostrasjon derimot, det ville vært sært..
Elodi Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 Klart du må si ifra! Si det på en hyggelig og litt forsiktig måte, jo før jo heller
Spirito Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2006 Ja, får vel gjøre det da. *grue seg* Jeg hadde håpet noen hadde en eller annen genial idé, men alt sånt blir vel å betrakte som demonstrering. Jeg er vanvittig feig, jeg vet det.
aline Skrevet 11. mai 2006 #6 Skrevet 11. mai 2006 dersom det ikke gjør deg noe at han har hengern sin på plenen din, så kan du jo bare si ifra til ham at det er helt greit at han har hengern sin der altså, men om han kunne flytte den akkurat når du klippet plenen din slik at du fikk klippet hele, så kan han jo sette den tilbake når du er ferdig om han trenger sted å sette den? da er du jo ikke uhøflig, du tilbyr ham jo å ha hengern der samtidig som du gjør ham oppmerksom på at det er din tomt han har den på. og det er jo fair at du vil klippe hele plenen samtidig når du først holder på, så akkurat da kan han vel bare flytte den.
Spirito Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2006 dersom det ikke gjør deg noe at han har hengern sin på plenen din, så kan du jo bare si ifra til ham at det er helt greit at han har hengern sin der altså, men om han kunne flytte den akkurat når du klippet plenen din slik at du fikk klippet hele, så kan han jo sette den tilbake når du er ferdig om han trenger sted å sette den? da er du jo ikke uhøflig, du tilbyr ham jo å ha hengern der samtidig som du gjør ham oppmerksom på at det er din tomt han har den på. og det er jo fair at du vil klippe hele plenen samtidig når du først holder på, så akkurat da kan han vel bare flytte den. ← Vi skal fjerne trærne etterhvert og plante hekk nærmere grensa, så da blir det ikke noen plass til henger. Det er det jeg gruer meg til å fortelle, for da mister han hengerplassen sin. Vi synes jo ikke det er noe gøy å ha en haug med trær på tomta, særlig side de to metrene med tomt på utsiden blir "ubrukelig". Man setter seg jo liksom ikke med solsenga der.
aline Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 Vi skal fjerne trærne etterhvert og plante hekk nærmere grensa, så da blir det ikke noen plass til henger. Det er det jeg gruer meg til å fortelle, for da mister han hengerplassen sin. Vi synes jo ikke det er noe gøy å ha en haug med trær på tomta, særlig side de to metrene med tomt på utsiden blir "ubrukelig". Man setter seg jo liksom ikke med solsenga der. ← da kan du jo bare si ifra om det, si at han dessverre er nødt til å flytte hengern sin da dere skal fjerne trærne og plante hekk slik at dere har mulighet til å bruke hele hagen deres. han vet det sikkert ikke engang, og kommer helt sikkert ikke til å gjøre noe annet en å beklage så veldig for at han har brukt deres tomt, han visste sikkert ikke annet og da er det han som kommer til å føle seg ufin om noen skal det. er han en ok mann, så forstår han dette og ser IKKE på dere som sære fordi dere ønsker å gjøre om DERES hage.
Krista83 Skrevet 11. mai 2006 #9 Skrevet 11. mai 2006 Lykke til da. Si det som det er han bør ikke reagere på det. Kanskje han allerede vet at han står feil, men ikke bryr seg fordi du ikke har sagt noe..
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #10 Skrevet 11. mai 2006 Vi har nylig kjøpt hus, og er ikke helt sikker på hvor grensen går. Vurderer faktisk å spørre naboen, eller prøve å finne det ut for sikkert på en eller annen måte. Jeg syns du skal si fra til naboen din på en hyggelig måte, jo før jo heller. Han er sikkert ikke klar over at det er din plen, hvis det står en rad busker to meter innpå tror han helt sikkert at der går grensen. Hvis du drøyer det for lenge, blir det bare verre å si fra, - hvorfor kom du ikke før, liksom. Så ta det "tilfeldig" en dag dere begge er ute.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Vi har nylig kjøpt hus, og er ikke helt sikker på hvor grensen går. Vurderer faktisk å spørre naboen, eller prøve å finne det ut for sikkert på en eller annen måte. Jeg syns du skal si fra til naboen din på en hyggelig måte, jo før jo heller. Han er sikkert ikke klar over at det er din plen, hvis det står en rad busker to meter innpå tror han helt sikkert at der går grensen. Hvis du drøyer det for lenge, blir det bare verre å si fra, - hvorfor kom du ikke før, liksom. Så ta det "tilfeldig" en dag dere begge er ute. ← Kjøpt hus og vet ikke hvor grensen går? er vel slik man undersøker før kjøp. Og dere har vel tegninger over tomten?
Wayah Skrevet 14. mai 2006 #12 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har det motsatte "problemet" jeg... Da jeg var nyinnflytta reagerte jeg på at nabodamen(som har bodd her i snart 15 år) kom over hekken sin og inn i min hage og hev fra seg hageavfallet sitt. Da jeg sa til henne at "Dette setter vi ikke akkurat pris på" fikk jeg meg en skyllebøtte uten like over hvor slem og tungvin jeg var! Dette hadde hun fått lov til i alle år, og syntes hun hadde vært ganske så uheldig med de nye naboene sine Nå i det siste har hun hevet det på min side av hekken deres, og hvis jeg skulle kverulere så er det fortsatt mye av det som havner på vår tomt, men jeg må nesten bare le av henne. Noe så tragisk... Det er nokså tydelig at hun ikke har peiling på hvor tomtegrensen går også(jeg har sett henne lete flere meter inne på vår tomt), men hadde hun brydd seg hadde hun spurt mannen sin, han vet det. Tror han er litt flau over henne. Bare vent til jeg planter skikkelig stikkehekk Neida, jeg skal plante en pen hekk jeg, og det er litt av et villniss der nede foreløpig, men når jeg planter det skikkelig opp kan hun jo ikke lenger hive avfallet der, og da får hun se hvor grensa faktisk går. Problemet løser seg, og i mellomtiden ler jeg av den patetiske nabodama som tror hun provoserer meg
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 Synes du skal si i fra til naboen så snart som overhodet mulig. La han forstå at du synes det er litt pinlig og ta det opp. Da synes han sikkert ikke at du er kjip. Han er nok helt uvitende om grensen. Bedre å si fra nå enn at det skal bli diskusjoner en dag du trenger den biten av tomta til noe, eller om han evt. setter opp noe der.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #14 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo egentlig han som bør bli flau, ikke du.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Du må si ifra om dette! Hvis det går lang nok tid med at naboen tror delen av plenen som er din, er sin, kan h*n "kreve" den delen ved hevd, fordi h*n i "god tro" mener at delen er hans/hennes. Har nettopp hatt om dette i jussen på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå