Gå til innhold

Aggresiv kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en liten hunn-kanin på ca.1 år som har blitt helt som "forvandlet" i det siste.

Den har blitt så aggresiv,"knurrer" og går til angrep når jeg skal prøve å klappe den. Må bruke motorsykkel-hansker i skinn for å tørre å ta i den.

Før var det en liten kosete hermelin-klump!

Har noen erfaring med en slik adferd,eller kan kaninen være syk?

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan godt hende den er brunstig. Kaniner er brunstige veldig ofte, særlig i sommerhalvåret. Men hun bør roe seg ned innimellom, og hun ikke gjør det kan det hende hun har vondt noe sted. Du kan jo ta henne med til dyrlegen for en sjekk uansett, eller vente og se et par dager.

Skrevet

Min har også gjennomgått samme forandringen. Jeg har en hann da, ikke en hun, men han er også ganske plutselig blitt aggressiv. Det er ikke like galt som du beskriver, men han knurrer veldig.

Skjønner ikke noenting, jeg, jeg henger meg på her for å få litt hjelp...

Gjest kaningjest
Skrevet

Hm. Din er vel kastrert også, Ithaca? Det er mulig det ikke betyr så mye for om de er territorielle og hissige? Uten at jeg vet sikkert. Min kanin (jeg er ikke trådstarter) lager forresten mange lyder, litt snøftebrummelyder når han hopper rundt, og særlig når han nærmer seg oss eller tøffer seg for katten. dette er ikke aggresjon, bare lyder han lager...

Gjest " en liten undrer "
Skrevet

Hei!

Har en liten hunn-kanin på ca.1 år som har blitt helt som "forvandlet" i det siste.

Den har blitt så aggresiv,"knurrer" og går til angrep når jeg skal prøve å klappe den. Må bruke motorsykkel-hansker i skinn for å tørre å ta i den.

Før var det en liten kosete hermelin-klump!

Har noen erfaring med en slik adferd,eller kan kaninen være syk?

Hei!

Det samme har skjedd med min hermelin! Jeg ha to stykk og den andre er helt normal.. Kjempesøt altså! Skjønner ikke hva som kan være galt med den andre.. håper på hjelp her!

Gjest Gjest
Skrevet

Kom til å tenke på en ting - kaninen min er i felling nå (røyter), og det er kanskje deres også? Kaniner kan bli litt unormale når de er i felling, fordi dette tar på fysisk. De kan derfor bli "humørsyke" og kan sikkert bli aggressive. La det gå litt tid og se om det går over når fellinga er ferdig.

Skrevet

Takk for svar!

Ja,kaninen feller pelsen nå,og har laget "rede" inne i buret sitt.

Jeg har bestemt meg for å la den få være litt i fred nå,da jeg føler at jeg er "uønsket"!

Men,hvis den er brunstig-hvor lang tid? Blir den "normal" igjen?

Har ingen erfaring med kaniner fra før,har hatt hund i flere år,de er lettere å "lese"!

Gjest kaningjest
Skrevet

Hvis den lager rede.... den kan ikke være drektig? Har ikke vært i kontakt med hankaniner siste måneden? Hvis den "bare" er brunstig og i felling kan den nok roe seg fint ned igjen, men jeg tror du kan regne med at den kan være litt aggressiv i perioder. Jeg har dessverre ikke erfaring med hunkaniner (har bare eid hankaniner), men prøv Norsk Kaninforum (du må lage profil for å stille spørsmål der inne, men du får sannsynligvis også mange gode svar):

http://s7.invisionfree.com/Kaninforum/index.php

Gjest Gjest
Skrevet

Min første hermelig hadde innbilt svangerskap flere ganger i året. Da lagde hun rede, og nappet av seg pelsen på magen, for å gjøre alt klart til barna - som hun selvsagt aldri fikk.

Såg henne mange ganger med munnen full av høy eller pels. Og de nytter ikke å ta det fra henne - da bare kikke hun sivt på meg, som om jeg var riktig dum - og så fortsatte hun.

Sikkert ganske slitsomt for henne-

Så dersom din kanin lager rede med pels i , så tror hun at hun er drektig.

Skrevet
Hm. Din er vel kastrert også, Ithaca? Det er mulig det ikke betyr så mye for om de er territorielle og hissige? Uten at jeg vet sikkert. Min kanin (jeg er ikke trådstarter) lager forresten mange lyder, litt snøftebrummelyder når han hopper rundt, og særlig når han nærmer seg oss eller tøffer seg for katten. dette er ikke aggresjon, bare lyder han lager...

Ja, min er kastrert. Det er et par måneder siden nå. Han snøfter og kjefter på oss når vi skal ta ham ut av buret, men han biter aldri. Jeg skjønner meg ikke på han for tida, men det ordner seg sikkert!

• 2 år senere...
Gjest Gjest_katrine_*
Skrevet

hei! jeg har en hunn bourgogne. Jeg trodde helt til nylig at det var en gutt siden det var de de sa når jeg først fikk han/hun. Så hun heter Rambo. hehe Hun er akuratt ferdig med sin første brunst periode. hun ble også agressiv og knurret. men dette gikk over etter rundt 4 dager. så ble hun sitt gamle jeg.

Kastere kanine ders hvis de ikke brukes til avl.

Hanner: de blir roligere og får det mye bedre med seg selv etterpå. inngrepet er veldig lite og derfor ikke så veldig risikofylt.

Hunner. Sannsynligheten for at de får livmorskreft når de ikke brukes til avl er stor. Inngrepet er større enn hos hanner og derfor mere risikofylt.

Jeg har pratet med en veterinær om dette som anbefaler det. dyrene må legges i narkose, men hvis du har en sunn og frisk kanin og en god veterinær går det bra!

Gjest kaninmamma
Skrevet

Heisann!

Min søte snille lille hunkanin forandret totalt personlighet da hun ble 7 måneder! Mulig hun var i puberteten, en skikkelig rebelsk tenåring rett og slett :)

Jeg måtte også bruke hansker hvis jeg skulle gi mat, ordne i buret og slikt, og når hun var løs hoppet hun rundt og knurret, sto på bakben og bokset og angrep alt som var i bevegelse. Hun kunne også hoppe bort og bite meg i ryggen når jeg satt helt rolig på gulvet, hehehe...

Hun ble mamma da hun var 10 mnd, og etter det har hun bare vært verdens snilleste kanin igjen,, vet ikke om det har noen sammenheng eller om det bare var tilfeldig at hun ble "bra" igjen da...

Men uansett vil jeg ikke anbefale å sette unger på henne, det er allerede altfor mange kaniner rundtomkring, men sterilisering kan være en løsning hvis problemene muligens er knyttet til noe hormonelt. Eller så kan det jo som sagt hende det går over av seg selv...

Kan hende hun er ensom også, at hun føler det mangler noe i livet sitt? Kanskje kjøpe en kaninvenn til henne? Min trives iallefall veldig godt i selskap med sine barn. Og hennes døtre har aldri vært gjennom dene vanskelige perioden...Kanskje fordi de har hverandre og er lykkelige :)

• 1 år senere...
Gjest Celine Rinden
Skrevet

hei allesammen! jeg har en hunn kanin på litt over et år nå. hun er kjempe aggressiv i buret og utafor det. den forje eieren sa at hun var ''en resservert kanin'' jeg trodde hun mente at hun var litt redd. men neida ): Nå har jeg hatt henne i ca 5 - 6 månder, har prøvd alle de tipsene jeg har fått. Idag den 3.3.10 hang hun i armen min da jeg skulle gi henne mat ): Viss dette fortsetter vil pappa nesten la henne slippe. håper ikke det. viss jeg kan redde henne gjør jeg hva som helst.. hun lager rare lyder også. kan det vere en skade, eller at oppdretteren hadde for lite erfaring før hun satte kull ? har verdt hos vet.. han fant ingen feil. har stamtavle og papirer. hva burde jeg prøve på ?

Hjelp ?! takk for svar :jepp::)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...