Gå til innhold

Vaksine for å dra til Thailand i tre uker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal til bangkok og sør thailand, skal være borte i 20 dager, noen her som anbefaler å ta vaksine, må man det, og i såfall hvilke? Noen som har opplevd å blitt syke, eller fått komplikasjoner under reise i thailand?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Gå til legen din og be om å få resept på to doser av Ducoral drikkevaksine. Den hjelper mot turistdiare, jeg har ikke hatt noe særlig problemer med magen når jeg har tatt denne.

Ellers er det alltid greit å ha vaksine mot stivkrampe og hepatitt.

Gjest Gjest
Skrevet

...og tenk på at endel av vaksinene skal taes en god stund i forveien før reisen.

Gjest gjesta
Skrevet
Gå til legen din og be om å få resept på to doser av Ducoral drikkevaksine. Den hjelper mot turistdiare, jeg har ikke hatt noe særlig problemer med magen når jeg har tatt denne.

Ellers er det alltid greit å ha vaksine mot stivkrampe og hepatitt.

Jeg har hørt at denne drikkevaksinen først og fremst beskytter mot bakterier som er i drikkevannet (husker ikke hvilken), og det drikker man uansett ikke når man er i Thailand. Jeg ville dratt til et vaksinekontor og hørt hva de sier. Vi skal til Malaysia og vi ble ikke anbefalt drikkevaksinen, men er selvfølgelig forsiktig med hva vi spiser og drikker når vi er der.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hørt at denne drikkevaksinen først og fremst beskytter mot bakterier som er i drikkevannet (husker ikke hvilken), og det drikker man uansett ikke når man er i Thailand. Jeg ville dratt til et vaksinekontor og hørt hva de sier. Vi skal til Malaysia og vi ble ikke anbefalt drikkevaksinen, men er selvfølgelig forsiktig med hva vi spiser og drikker når vi er der.

Vet ikke så mye om Ducoral, bortsett fra at den har holdt oss fri fra magesjau på flere reiser i østen.

Bakterier som befinner seg i drikkevannet finner uansett veien til magen din selv om du ikke drikker fra kranen. Isbiter lages ofte fra dette vannet, salat skylles i det, det brukes i matlaging. Veldig vanskelig å unngå totalt å få i seg springvann.

Skrevet

Vaksinasjonskontor og fastlege anbefalte oss Ducoral, denne koster lite i forhold til om man får halve ferien ødelagt pga magesyken ;)

Gjest gjesta
Skrevet
Isbiter lages ofte fra dette vannet, salat skylles i det, det brukes i matlaging. Veldig vanskelig å unngå totalt å få i seg springvann.

Jeg holder meg unna salat og isbiter når jeg er i Asia, og det burde man vel gjøre uansett om man tar den vaksinen eller ikke :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg holder meg unna salat og isbiter når jeg er i Asia, og det burde man vel gjøre uansett om man tar den vaksinen eller ikke :)

Hvorfor holde seg unna salat? Er ikke det å være litt paranoid?

Gjest Gjest
Skrevet

Alle som reiser en del bør sørge for å ta vaksine mot hepatitt A. Skal man leve under primitive forhold, være lenge borte så man evt kan trenge lokalt helsevesen, eller muligheten for ubeskyttet sex er til stede, bør man også vaksinere seg mot hepatitt B, som er vanlig i sørøstasia.

De vanlige vaksinene bør også være oppdaterte: difteri, stivkrampe og poliomyelitt.

Dukoral (som nå har skiftet navn) beskytter mot kolera og etec diare (som er den vanligste turistdiareen), men ikke fullstendig. Det kan likevel være pengene verd - det reduserer sjansen for å få ferien ødelagt av magesyke ganske betydelig. Og fremmede bakterier finnes såvisst ikke bare i drikkevannet.

Det erstatter ikke vanlige forholdsregler: cook it, peel it or forget it.

Skrevet

Er det noen av dere som tenker på att salat og agurk inneholder 90% vann???

Har vert i thailand flere ganger, alldrig blitt syk.

Drikker ikke vannet, og styrer unna salat og agurk..

Skrevet
Er det noen av dere som tenker på att salat og agurk inneholder 90% vann???

Kranvann? Wow, det visste jeg ikke... :overrasket:

:ironi:

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor du skal tror jeg, men jeg tok Malaria, Hepatitt A og Polio.

Men, alt dette vet de på vaksinasjonskontoret :)

Skrevet (endret)
Kranvann? Wow, det visste jeg ikke...  :overrasket: 

:ironi:

Eeehhh... hvor tror du vannet i salaten kommer fra?

Tror du de har to kraner..en til å vanne med og en til drikkevann?? :overrasket:

Tror du bakteriefloraen som er i jorden er mere lik den vi har i norge.. :overrasket:

Endret av monikabrx
Gjest Gjesta
Skrevet

Nå tror jeg faktisk ikke det er vannet i salaten og agurken som gjør at man kan blir syk...

Les innlegget til Tyvhans her.

Skrevet
Nå tror jeg faktisk ikke det er vannet i salaten og agurken som gjør at man kan blir syk...

Les innlegget til Tyvhans her.

:overrasket: så du mener att man kan drikke vannet?

salat inneholder ca 90% vann... det er det samme vannet...

Skrevet

Jeg anbefaler ikke å drikke vann fra springen i Thailand, man kjøper vann på flaske og det koster omtrent ingenting.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
:overrasket: så du mener att man kan drikke vannet?

salat inneholder ca 90% vann... det er det samme vannet...

Nei, jeg mener slett ikke at man kan drikke vannet! Man må kjøpe vann på flaske.

Jeg sa bare at det ikke er vannet i salat/agurk man blir dårlig av. Leste du det som stod i linken? :overrasket:

Det er en regel som sier stek det, skrell det eller glem det. Man kan godt spise agurk bare man skreller den. Likedan med frukt ;)

Endret av Marillia
Skrevet

Dette gjorde jeg, men ble møkk-syk alikevel.

Fordi de lokale bøndene bruker sprøyter å fyller frukt med vann, slik blir frukten tyngere, dermed får de Mer penger for frukten sin på markedet. Og vi, som ikke egentlig tåler vannet dems, Blir møkk-syk. TRO MEG :sur::grine::kvalm::pirat:

Skrevet
Nei, jeg mener slett ikke at man kan drikke vannet! Man må kjøpe vann på flaske.

Jeg sa bare at det ikke er vannet i salat/agurk man blir dårlig av. Leste du det som stod i linken?  :overrasket:

Det er en regel som sier stek det, skrell det eller glem det. Man kan godt spise agurk bare man skreller den. Likedan med frukt ;)

Joda.. har lest det jeg.

Men det er det samme vannet inni salaten, som det som kommer ut av krana.

Så om du spiser en stor salat, eller drikker et glass vann, hva er forskjellen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...