Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Til pannacotta kan du bruke akkurat de formene du vil, jeg bruker fine glass, det ser fint ut når jeg har litt frukt i bunnen og heller pannacottaen over, og litt fruktmos på toppen.

Gjest gjest1
Skrevet
Til pannacotta kan du bruke akkurat de formene du vil, jeg bruker fine glass, det ser fint ut når jeg har litt frukt i bunnen og heller pannacottaen over, og litt fruktmos på toppen.

Var meg som ikke var innlogget

Skrevet

Jeg bruker samme type former som til crème brûlée, du finner dem f.eks. på Jernia eller de fleste kjøkkenutstyrforretninger.

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet
Jeg bruker samme type former som til crème brûlée, du finner dem f.eks. på Jernia eller de fleste kjøkkenutstyrforretninger.

Hvelver du den da ut av formen og over på fat?

Jeg bruker glass for å slippe det. Syns aldri jeg får de fine ut av formen, selv om jeg varmer formen litt i varmt vann før jeg hvelver den, men jeg innrømmer det ser lekkert ut når den er dandert sånn som på bildet i linken til ekko.

Skrevet

Nei, jeg serverer den som oftest i porsjonsformene (gjerne pyntet med frukt og mynte e.l.). Synes også det er fint å bruke glass (drikkeglass altså), gjerne med høy stett. Man står jo mye friere i valg av former, siden panna cotta ikke skal bakes i ovnen.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for kjapt svar :)

Bare trodde du hadde et tyvtriks for å få de fint ut av formene.

Skrevet

Jeg bruker sånne lysestaker i glass fra Ikea, de som "alle" har, små, lave, selges i fire-pakning for ti kroner.

Dypper bunnen et ørlite sekund i varmt vann, da løsner de fint. Men serverer også i de små glassene, synes det er fint det også.

Skrevet

noen som har en annen oppskrift på pannacotta? har mistet min egen........

jeg har pleid å ha mine i vanlige melkeglass, og så setter jeg glasset på en tallerken og har bær rundt. bringebær er sinnsykt godt til!

Skrevet

Panna cotta (6 pers.)

ca 3,5 ts gelatinpulver

¾ dl melk

7,5 dl kremfløte

1¼ dl sukker

1 vaniljestang

1 strimmel sitronskall

Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over).

Skrevet
Panna cotta (6 pers.)

ca 3,5 ts gelatinpulver

¾ dl melk

7,5 dl kremfløte

1¼ dl sukker

1 vaniljestang

1 strimmel sitronskall

Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over).

Takk, denne minnet mer om min. Jeg hadde heller ikke i yoghurt slik som i Tine sin oppskrift. Beklager at jeg stjal tråden din trådstarter, men tenkte du sikkert var interresert i andre oppskrifter og :)

Skrevet

gelatinPULVER??? Ante ikke at dette eksisterte engang! Finner jeg dette i vanlig butikk?

Skrevet

Jada, det finner du selv på Rema og Rimi. Du kan evt bruke gelatinplater istedet, 1 plate = 1 ts pulver, men den må bløtlegges, smeltes og avkjøles først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...