Ekko Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Lyst til å lage dette: http://tine.no/page?id=28&key=8518&cat=685 Men hva slags former kan jeg bruke?
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Til pannacotta kan du bruke akkurat de formene du vil, jeg bruker fine glass, det ser fint ut når jeg har litt frukt i bunnen og heller pannacottaen over, og litt fruktmos på toppen.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Til pannacotta kan du bruke akkurat de formene du vil, jeg bruker fine glass, det ser fint ut når jeg har litt frukt i bunnen og heller pannacottaen over, og litt fruktmos på toppen. ← Var meg som ikke var innlogget
Arkana Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker samme type former som til crème brûlée, du finner dem f.eks. på Jernia eller de fleste kjøkkenutstyrforretninger.
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker samme type former som til crème brûlée, du finner dem f.eks. på Jernia eller de fleste kjøkkenutstyrforretninger. ← Hvelver du den da ut av formen og over på fat? Jeg bruker glass for å slippe det. Syns aldri jeg får de fine ut av formen, selv om jeg varmer formen litt i varmt vann før jeg hvelver den, men jeg innrømmer det ser lekkert ut når den er dandert sånn som på bildet i linken til ekko.
Arkana Skrevet 11. mai 2006 #6 Skrevet 11. mai 2006 Nei, jeg serverer den som oftest i porsjonsformene (gjerne pyntet med frukt og mynte e.l.). Synes også det er fint å bruke glass (drikkeglass altså), gjerne med høy stett. Man står jo mye friere i valg av former, siden panna cotta ikke skal bakes i ovnen.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2006 #7 Skrevet 11. mai 2006 Takk for kjapt svar Bare trodde du hadde et tyvtriks for å få de fint ut av formene.
Scheherazade Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker sånne lysestaker i glass fra Ikea, de som "alle" har, små, lave, selges i fire-pakning for ti kroner. Dypper bunnen et ørlite sekund i varmt vann, da løsner de fint. Men serverer også i de små glassene, synes det er fint det også.
LadyInRed Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 noen som har en annen oppskrift på pannacotta? har mistet min egen........ jeg har pleid å ha mine i vanlige melkeglass, og så setter jeg glasset på en tallerken og har bær rundt. bringebær er sinnsykt godt til!
Arkana Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 Panna cotta (6 pers.) ca 3,5 ts gelatinpulver ¾ dl melk 7,5 dl kremfløte 1¼ dl sukker 1 vaniljestang 1 strimmel sitronskall Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over).
LadyInRed Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Panna cotta (6 pers.) ca 3,5 ts gelatinpulver ¾ dl melk 7,5 dl kremfløte 1¼ dl sukker 1 vaniljestang 1 strimmel sitronskall Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over). ← Takk, denne minnet mer om min. Jeg hadde heller ikke i yoghurt slik som i Tine sin oppskrift. Beklager at jeg stjal tråden din trådstarter, men tenkte du sikkert var interresert i andre oppskrifter og
LadyInRed Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 gelatinPULVER??? Ante ikke at dette eksisterte engang! Finner jeg dette i vanlig butikk?
Arkana Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 Jada, det finner du selv på Rema og Rimi. Du kan evt bruke gelatinplater istedet, 1 plate = 1 ts pulver, men den må bløtlegges, smeltes og avkjøles først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå