snagglepusnos Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Skal på besøk til svigers i helgen,og har ingen til å passe pus, så da må vi ta henne med oss, men jeg lurer da på, om det er noen av dere som har gitt katten deres beroligende i samme sammenheng? det er en biltur på 2 og en halv time ca,og tror pus ville blitt helt tullerusk om den ikke får noe beroligende. Vet dere hvor mye det koster ca?
Lilith Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker Calmivet på kattefrøkna mi, for hun hater å kjøre bil. Tror det koster ca 100 kroner for et brett med tabletter, men husker ikke helt. Jeg måtte kjøpe det av veterinæren, men prisen var i hvert fall ikke avskrekkende! Og det var absolutt verdt det, både for meg og prinsesse vil-ikke
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Jeg ville nok latt være å bruke beroligende, noen katter blir mer stresset av medisinen enn de ville blitt av f.eks. bilturen. Siden du ikke har prøvd beroligende før så vet du jo ikke hvordan doseringen skal være eller hvordan katten reagerer. Sånt bør man egentlig teste ut på forhånd før man reiser.
Skyler Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 (endret) Calmivet får man hos veterinær, det koster 95,- for et brett med 5 tabletter, og virkningen varer i 12 timer. Dette bør testes ut på forhånd da noen katter kan reagere med hyperaktivitet, eller at katten blir mer redd enn den var i utgangspunktet. Dette fordi man ikke fjerner kilden til redselen, bare bedøver katten slik at den ikke får reagert på den måten som ellers ville vært naturlig. Endret 11. mai 2006 av Skyler
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 Det varierer fra katt til katt (og ofte fra biltur til biltur) hvordan katten reagerer. Det er ikke sikkert du trenger å gi den noe beroligende i det hele tatt, men jeg ville tatt katten med på en liten kjøretur i forkant for å se hvordan den takler å være i bil.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 11. mai 2006 #6 Skrevet 11. mai 2006 Eldstekatta vår er ikke glad i å kjøre bil, men det hender vi må ta henne med oss når vi skal på langtur. Hun roer seg i løpet av 15-30 minutter og legger seg som regel under ett av forsetene. Der blir hun liggende til vi er kommet fram. Å ha henne i bur funker ikke, hun blir helt vill og gal. Minstekatta derimot trives godt i buret og har ingen problemer med bilkjøring.
Arkana Skrevet 11. mai 2006 #7 Skrevet 11. mai 2006 Vår katt hater å kjøre bil, men vi gir henne aldri beroligende. Synes hun skal slippe å ha det fælt og i tillegg være sløv pga piller, det gjør neppe situasjonen bedre. Vår legger seg også under bilsetene, evt er i buret sitt på gulvet (jo nærmere bakken, jo mindre merker man bevegelsene under kjøringen), hun roer seg ned etterhvert.
minienthe Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 har hørt om noe naturmedisin, rescue remedy ett eller annet som visstnok er avslappende og som kan brukes på dyr...
Lilith Skrevet 12. mai 2006 #9 Skrevet 12. mai 2006 Calmivet får man hos veterinær, det koster 95,- for et brett med 5 tabletter, og virkningen varer i 12 timer. Dette bør testes ut på forhånd da noen katter kan reagere med hyperaktivitet, eller at katten blir mer redd enn den var i utgangspunktet. Dette fordi man ikke fjerner kilden til redselen, bare bedøver katten slik at den ikke får reagert på den måten som ellers ville vært naturlig. ← Jepp, bør absolutt testes på forhånd. For øvrig: For noen katter er det som noen her har nevnt selve buret som er problemet. Forsøk å ta på katten en sele, fest selen i din egen sele og ha katten på fanget. Dette hjelper på den andre katten min. Ellers finnes det egne bilseler for katter, men jeg har ikke selv fått prøvd den ut ennå. Å ha katten løs i bilen vil jeg ikke anbefale.
Gjest Miloine Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 Noen katter blir bilsyke på samme måte som mennesker, andre misliker å kjøre bil på grunn av motorduren og begynner å mjaue og pese. Noen anbefaler reisesyketabletter (spør veterinæren din om hvilke som kan brukes), men det hevdes at katten fort venner seg til disse slik at tablettene mister sin virkning. Det enkleste er gjerne å begynne å ta med katten på biltur i ung alder, slik at den venner seg til denne opplevelsen. Katter bør stå i transportkasse så lenge bilen er i bevegelse - de kan finne på å smyge seg inn under pedalene uten at du merker det. Dersom den plutselig blir oppjaget (insekter i bilen) kan det være direkte livsfarlig å kjøre med en kampklar katt hoppende omkring.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Ha pusen i bur og legg noe over så hun får det mørkt. Er det eneste som fungerer for min. Alt annet blir hun livredd av. Men hvis hun ligger i buret og har det mørkt, bryr hun seg ikke.
Litz Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Om katten blir bilsyk så den kaster opp så vil jeg anbefale reisesyketabletter. Men hør med veterinær for dosering. Hvis katten bare stresser og er urolig uten å kaste opp så ville jeg prøvd Feliway før jeg prøvde beroligende tabletter. Feliway finnes som spray som du sprayer på ett teppe som du legger i reiseburet (aldri kjør bil med katt løs, det kan være farlig... altså, hvis man vil ta den riske med seg selv så er det greit for meg, men man kan faktisk ødelegge andre menneskers liv for alltid om man kræsjer) Feliway inneholder feromoner, nærmere bestem ansiktsferomoner. Dette vil i de aller fleste tilfeller hjelpe veldig på stressede katter (ikke bare på biltur, men også hjemme... kan hjelpe mot markering ol innendørs) Dere kan lese mer om Feliway på denne linken: http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm Feliway fås kjøpt hos veterinær. Sprayen koster vel ca 100,-
jordbær Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Heia litzen min! *kose* Takk for tips ang. feliway! Må ut og kjøpte. Bast får panikk i bil. Hun HYLER fra første sekund og hyperventilerer hele veien. Kjempemorsomt den gangen vi måtte kjøre fra skedsmo->sarpsborg for kattepass Vet ikke om det var verst for meg eller katta..
Lilith Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Heia litzen min! *kose* Takk for tips ang. feliway! Må ut og kjøpte. Bast får panikk i bil. Hun HYLER fra første sekund og hyperventilerer hele veien. Kjempemorsomt den gangen vi måtte kjøre fra skedsmo->sarpsborg for kattepass Vet ikke om det var verst for meg eller katta.. ← Sånn er jenta mi også, og Feliway bryr hun seg ikke om ... Men håper det funker for pusen din! Det er jo seff mye bedre enn å dope dem ned.
minienthe Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 (endret) gravde litt om denne rescue remedygreia. jeg har brukt det på hest med ganske god effekt og det ser ut til å kunne fungere på katter og link 1 link 2 link 3 hvis du søker litt på norske sider så kommer det opp en del men jeg fant ikke noe som handlet spesifikt om katt. Endret 16. mai 2006 av smulemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå